رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی معلمان

زمان رتبه بندی فرهنگیان اعلام شد | افزایش حقوق با اجرای رتبه بندی معلمان از شهریوز

آنطور که وزیر یوسف نوری گفته ۸۵۰ هزار معلم مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شوند. البته پیش از این علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسون آموزش مجلس گفته بود ۷۳۰ هزار معلم مشمول این قانون می‌شوند.

زمان رتبه بندی فرهنگیان اعلام شد | افزایش حقوق با اجرای رتبه بندی معلمان از شهریوز
کدخبر : 7171
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​طرح رتبه بندی فرهنگیان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی فرهنگیان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی فرهنگیان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی فرهنگیان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی فرهنگیان می پردازیم.

رتبه بندی فرهنگیان

پس از گذشت حدود شش ماه هنوز تکلیف اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان مشخص نیست. حالا یک نماینده مجلس می‌گوید رتبه‌بندی شهریور ماه اجرا می‌شود.

شش ماه از تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس می‌گذرد. اسفندماه سال گذشته نیز شورای نگهبان آن را تائید کرد. مدتی بعد هم ابراهیم رئیسی این قانون را برای اجرا به وزارتخانه آموزش‌وپرورش و سازمان‌های مربوط ابلاغ کرد.

با این حال پس از کش‌وقوس‌های فراوان و وعده‌های مقامات، این قانون هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. در جدیدترین وعده حالا یک نماینده مجلس می‌گوید شهریورماه به فاز اجرایی می‌رسد.

حالا هم نوری، وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید طرح رتبه‌بندی معلمان دوشنبه هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح و بلافاصله وارد دولت می‌شود.

ولی‌الله بیاتی، نماینده تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس به فارس گفت: «در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان به طرح رتبه‌بندی معلمان اختصاص داده شده که از شهریورماه امسال پرداخت خواهد شد.»

اظهارات درباره بودجه اختصاصی برای اجرای این قانون اما کمی متناقض است. بر اساس گفته‌های وزیر آموزش‌وپرورش، ۶٨ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی معلمان اختصاص دادند. از این میزان ۳٨ هزار میلیارد تومان آن در سال جاری اختصاص پیدا می‌کند.

آنطور که وزیر یوسف نوری گفته ۸۵۰ هزار معلم مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شوند. البته پیش از این علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسون آموزش مجلس گفته بود ۷۳۰ هزار معلم مشمول این قانون می‌شوند.

حالا اما به گفته صادق ستاری فرد، سخنگوی وزارت آموزش همه معلمان از جمله نومعلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند. اما آنها که به عنوان نیروی اداری استخدام شده‌اند مشمول قانون نیستند. اگرچه در آیین‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش پیشنهاد شد که این گروه هم مشمول رتبه‌بندی شوند.

بر اساس آیین‌نامه تدوین‌شده آموزش‌وپرورش، معیارهای عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، رفتار احترام‌آمیز با دانش‌آموزان و اولیا، تعهد سازمانی و… با ۳۰۰ امتیاز تأثیر بسزایی در افزایش رتبه معلمان دارد.

بعد از آن هم شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی با حداکثر ۷۵ امتیاز، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد با حداکثر امتیاز ۳۰، تألیف کتاب و مقاله با حداکثر امتیاز ۲۰ و… قرار می‌گیرد.

یکی از موانعی که برای اجرای قانون رتبه‌بندی اغلب روی آن تاکید می‌شد، نبود بودجه و منابع مالی بود. حالا باید دید آیا این مانع تا شهریورماه رفع می‌شود یا معلمان باید همچنان با وعده امروز و فردا سر کنند. بر اساس این قانون قرار است کف حقوق معلمان حدود هشت میلیون تومان و سایر معلمان نیز بیش از این دریفات کنند.

رتبه بندی فرهنگیان

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان که قریب به ۱۰ سال است کلید خورده، از دوشنبه هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح و بلافاصله وارد دولت شده و اجرای آن در زمان مناسب آغاز خواهد شد.

وی افزود: از ۳۱ شهریورماه سال گذشته امتیاز رتبه‌بندی برای معلمان سراسر کشور لحاظ خواهد شد.

پیش از این نیز، احمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته بود که پس از تصویب قانون رتبه بندی معلمان در مجلس و ابلاغ آن برای اجرا به دولت قوه مجریه پیش‌نویس این آئین‌نامه را تدوین کرده است.

«ایران قوی بدون تعلیم‌وتربیت قوی، قابل‌تصور نیست» این جمله بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در جمع فرهنگیان و فعالان تعلیم‌وتربیت در روزهای گذشته است، به‌راستی در هر جامعه‌ای که معلم از شأن و جایگاه بالایی برخوردار است و آموزش و تعلیم­ و­ تربیت در اولویت باشد و از موضوعات مهم تلقی گردد، بی‌شک آن جامعه از رشد و تعالی برخوردار خواهد بود.

معلمی شغل نیست بلکه عشق و ایثار و از خودگذشتگی است، معلمان سعادت و خوشبختی خود را در سعادت فراگیران می‌دانند و در برابر ناملایمات جامعه خود را سهیم می‌دانند.

معلم در چرخه آموزش‌محور اصلی است که همه اجزا را به هم وصل می‌کند و سیستم آموزشی را به حرکت درمی‌آورد، در آموزه‌های اسلامی احترام به معلم که پدر معنوی و روحانی انسان است یک وظیفه انسانی - اسلامی است و احترام اصلی و حقیقی به معلم یا کسانی که چیزی از آنها یاد می‌گیریم عمل به آموخته‌های آنان، ترویج و تبلیغ آنچه از آنها یاد گرفتیم به دیگران، یادسپاری ارزش‌های علمی و اخلاقی آنها، تکریم شخصیت و تعظیم آنان در همه شرایط و تواضع در برابر آنهاست.

معلمان محور تحول و پیشرفت‌اند و از آنها به‌عنوان افسران سپاه پیشرفت نام‌برده‌اند و باتوجه‌به شعار امسال و روزشمار هفته معلم، معلم پیشران جامعه دانش‌بنیان معرفی شده که با معلم حرفه‌ای، خلاق و توانمند می‌توان به اقتصاددانش بنیان دست‌یافت و قله‌های رشد و پیشرفت جهانی را فتح کرد.

با این اوصاف باید دغدغه‌های معلمان و سیستم آموزشی کشور را جدی گرفت و حل مشکلات و چالش‌های آنها در اولویت باشد، حدود 10 سال طول کشید تا بالاخره قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در مجلس و دولت به تصویب برسد و اکنون در حال تدوین آئین‌نامه‌های اجرایی آن در وزارتخانه آموزش‌وپرورش می‌باشد، اگر­چه این قانون در حین پاسکاری­‌های  فراوان در مجلس و شورای نگهبان تغییرات فراوانی کرد و خوان‌های زیادی را پشت سر گذاشت ولی هنوز بندهای از آیین‌نامه اجرایی آن به‌صورت کلی مورد رضایت همه معلمان نیست و معلمان خواستار تغییر این آیین‌نامه به شکلی هستند که اکثر معلمان بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، مهم‌تر از بحث افزایش حقوق و حل مشکل معیشت معلمان، بحث ارتقای شأن و جایگاه معلمی و ایجاد حس رقابت و شور و نشاط بین معلمان مطرح است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه