حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

پیشنهاد عجیب برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش 38 درصدی + 515 هزار تومانی حقوق

پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی جهت تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارسال شده است.

پیشنهاد عجیب برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش 38 درصدی + 515 هزار تومانی حقوق
کدخبر : 7084
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

اخیرا پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی جهت تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارسال شده است؛ سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی می‌گوید سازمان تامین اجتماعی برای این منظور، مصوبه شورای عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه حدود ۵۱۵ هزار تومان را پیشنهاد داده است که در صورت تصویب قابل پرداخت خواهد بود.

 تعیین حداقل حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تابعی از ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است که بر اساس آن شورای عالی کار هر ساله حداقل حقوق را تعیین می‌کند و سازمان تامین اجتماعی مکلف است که همان را برای حداقلی‌بگیران اعمال کند. برای سایر سطوح درآمدی نیز ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی حاکم است که حقوق باید بر اساس هزینه زندگی تعیین شود. 

بر این اساس میزان افزایش حقوق حداقلی‌بگیران سازمان تامین اجتماعی با توجه به مصوبه افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق در شورای عالی کار، مشخص است و آن طور که حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز دهم اردیبهشت ماه اعلام کرده «افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی نیز در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسیده و آن را به هیئت دولت ابلاغ کردیم؛ تلاش می‌کنیم که افزایش حقوق بازنشستگان برای اردیبهشت ماه اعمال شود و بعید است که بیشتر از این طول بکشد.»

امروز محمدحسن زدا، سرپرست سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی در صفحه اینستاگرامی اش توضیحاتی در این باره ارائه داد و گفت که « سازمان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی بازنشستگان مصوبه شورای عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه حدود ۵۱۵ هزار تومان را پیشنهاد داده است که در صورت تصویب قابل پرداخت خواهد بود.

برای نهایی شدن میزان افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان نیاز بود که هیئت مدیره سازمان تصمیم گیری کند که خوشبختانه این کار انجام و همان مصوبه شورای عالی کار تصویب شد و اینک باید مصوبه هیئت مدیره به تصویب هیئت دولت برسد تا اجرایی شود. برای حداقلی بگیران نیز قبلا توسط شورای عالی کار ۵۷ درصد افزایش تصویب شده بود که نیازی به مصوبه جدید ندارد.»

حقوق بازنشستگان

پیگیری‌ها از نهادهای صنفی کارگران بازنشسته نشان می‌دهد، ملاک افزایش مستمری سازمان تامین اجتماعی، مصوبه دستمزدهای شواری عالی کار است. پیش از این شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد و افزایش پلکانی دستمزد سایر سطوح به اندازه ۳۸ درصد موافقت کرده بود.

به موجب این مصوبه حداقل مزد ماهانه سال ۱۴۰۱ مبلغ چهار میلیون و ۱۷۹ تومان است. در راستای اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، این مبلغ حداقل حقوق کارگران بازنشسته است.

در رابطه با سایر سطوح مزد، شواری عالی کار با افزایش ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان موافقت کرد. از قرار معلوم به استناد ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، قرار است حقوق بازنشستگی غیرحداقل‌بگیر، به همین میزان افزایش یابد.

در همین رابطه اکبر عیوضی، دبیر هیات مدیره کانون بازنشستگان استان تهران گفت: هفته گذشته موضوع افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته به تصویب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی رسید. این مصوبه قرار است در هیات دولت تایید و برای اجرا ابلاغ شود.

وی افزود: انتظار می‌رود این افزایش از انتهای ماه جاری عملیاتی شود. کارگران بازنشسته مستمری اردیبهشت ماه خود را مطابق افزایش سال ۱۴۰۱ دریافت کنند و دیگر پرداخت علی الحسابی مستمری‌ها تکرار نشود.

همچنین علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در رابطه با وضعیت افزایش مزایای جانبی کارگران بازنشسته گفت: برای سال ۱۴۰۱ صحبت از افزایش ۱۰ درصدی مزایای حق مسکن و حق معیشت کارگران بازنشسته در میان است. نهایی شدن این موضوع منوط به تایید هیات دولت است.

وی ادامه داد: در رابطه با مزایای حق اولاد و حق عائله‌مندی کارگران بازنشسته از امسال رویه محاسبه و پرداخت تغییر می‌‎کند. به استناد رای عمومی سال گذشته دیوان عدالت اداری ملاک پرداخت ماده ۱۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری است. در واقع کارگران بازنشسته از این پس به اندازه کارمندان بازنشسته مزایای اولاد و عائله مندی خواهند گرفت.

به هرکدام از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی غیر از حقوق دریافتی ماهانه، مزایایی هم تعلق می‌گیرد. حسب وضعیت سجلی، هر بازنشسته ماهانه از چهار مزیت حق معیشت، حق عائله مندی، حق اولاد و حق مسکن برخودار است.

برای سال ۱۴۰۰ سازمان تامین اجتماعی ماهانه به هر بازنشسته ۲۰۰ هزار تومان حق معیشت، ۳۷۰ هزار تومان حق عائله مندی، ۹۶ هزار تومان حق اولاد و ۱۵۰ هزار تومان حق مسکن پرداخت کرد.

میزان افزایش سالانه این مزایای چهارگانه جدا از مبالغی است که شورای عالی کار به عنوان مزایای مشابه برای کارگران شاغل در نظر می گیرد. مطابق عرف و قانون سازمان تامین اجتماعی خود در مورد نحوه این افزایش تصمیم می‌گیرد.

صرفه نظر از نحوه افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته، این کارگران بابت اجرای قانون متناسب سازی همچنان از این سازمان و مدیریت دولتی آن طلبکارند.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره گفت: بابت متناسب سازی سال ۱۴۰۰ سازمان تامین اجتماعی ۷۵ درصد افزایش را اعمال کرد. ۲۵ درصد دیگر به دلیل فقدان منابع به سال بعد موکول شد.

وی ادامه می‌دهد: از همین جهت، سازمان تامین اجتماعی بابت ۲۵ درصد معوقه بدهکار است. انتظار می رود که در نتیجه فراهم شدن منابع لازم این مطالبه از اردیبشهت ماه پرداخت شود.

در طرح متناسب سازی یا همسان سازی مستمری ها، حقوق بازنشستگی بازنشستگان حسب پرونده بیمه‌ای به روز رسانی می‌شود. این طرح به ویژه برای بازنشستگانی که زمان زیادی از بازنشسته شدن آنها می‌گذرد و در سالهای نخستین حقوقشان بالا بود، حیاتی و حائز اهمیت است. مستمری عمده این افراد در نتیجه تورم ادواری سالهای گذشته ناچیز است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه