همسان سازی حقوق بازنشستگان | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

جزییات تازه از همسان سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان چقدر زیاد شد؟

مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مرداد سال ۹۹ اجرایی و حقوق ماهانه مستمری‌بگیران این سازمان از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

جزییات تازه از همسان سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان چقدر زیاد شد؟
کدخبر : 6335
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

براساس این متناسب‌سازی، بازنشستگان با ٣٠ سال سابقه از فروردین ١۴٠٠، چهار میلیون و ۲۰۰ تا چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. بازنشستگان با بیش از ٣٠ سال سابقه نیز باتوجه به سنوات بیش از این مبلغ و بازنشستگان کمتر از ٣٠ سال سابقه هم کمتر از این میزان را (باتوجه به سنوات) دریافت خواهند کرد.

در راستای این متناسب‌سازی همچنین ۲۸ اسفند ماه ۹۹ مبلغ یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان واریز شد.

مرحله دوم این متناسب‌سازی نیز ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با صدور یک بخشنامه به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور ابلاغ شد.

تاریخ اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم از اول سال جاری (۱۴۰۰) بوده و درباره احکام برقراری بازنشستگی و بازماندگان در سال جاری، تاریخ اجرای متناسب‌سازی از تاریخ برقراری و در خصوص احکام برقراری ازکارافتادگی‌کلی، از تاریخ پرداخت مستمری خواهد بود.

موضوعات متناسب‌سازی مرحله دوم شامل ۷۵ درصد اعاده سطح نسبت به زمان برقراری؛ تفاوت تطبیق متناسب‌سازی با حداقل ۵۰ درصد افزایش، تفاوت تطبیق متناسب‌سازی حداقل دریافتی براساس سابقه و متناسب‌سازی کمک هزینه‌های مسکن، تأمین معیشت، عائله‌مندی و اولاد است.

متناسب‌سازی  ۷۵ درصد اعاده سطح نسبت به زمان برقراری

با اجرای این بخشنامه، فاصله حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر با اولین حکم بازنشستگی به میزان ۷۵ درصد ترمیم می‌شود. مبلغ متناسب‌سازی ۷۵ درصد اعاده سطح نسبت به زمان برقراری با مبلغ پایه مستمری ماهیانه جمع و در سنوات آتی، مشمول افزایشات موضوع ماده ۹۶ قانون خواهد بود.

مزایای جنبی بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز مشمول متناسب‌سازی قرار گرفته و بر همین اساس کمک به تامین معیشت مستمری‌بگیران که پس از افزایش سالیانه در سال جاری به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است، با متناسب‌سازی به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین کمک هزینه مسکن از ۷۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان، کمک هزینه عائله مندی از ۸۸ هزار و ۵۱ تومان به ۳۷۰ هزار و ۲۷۱ تومان و کمک هزینه اولاد از ۱۷ هزار و ۷۸۲ تومان به ۹۵ هزار و ۹۹۶ تومان رسید.

مستمری آن دسته از افراد مشمول ماده (۱۱۱) قانون تامین‌اجتماعی که ۲۰ سال و کمتر سابقه پرداخت حق‌بیمه دارند، بعد از افزایش سنواتی حقوق سال ۱۴۰۰ و اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم کمتر از ۳ میلیون تومان نخواهد بود و این مبلغ به ازای هر سال سابقه بالاتر از ۲۰ سال به میزان ۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

میزان سابقه مورد احتساب بر اساس مجموع سوابق اصلی و ارفاقی بیمه شده تا سقف ۳۵ سال است و حداقل ناخالص پرداختی بابت مستمری و مزایای جنبی پس از اعمال متناسب‌سازی با احتساب کمک‌هزینه عائله‌مندی، کمک‌هزینه حق اولاد بابت ۲ فرزند کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نخواهد بود.

پس از اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی، مجموع افزایش مستمری و مزایای جنبی سال ۱۴۰۰ هیچ یک از مستمری‌بگیران نباید کمتر از پنجاه درصد و بیشتر از صد درصد مجموع مستمری و مزایای جنبی ناخالص دریافتی وی در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ باشد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

بازنشستگان خواهان روشن شدن میزان افزایش حقوق و مستمری، روشن شدن نحوه مصارف بودجه همسان‌سازی و تکمیل متناسب‌سازی در تامین اجتماعی شدند.

این بازنشستگان اعلام کردند که بنابر بودجه سال ۱۴۰۱ و به گفته علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، ۳۲۳ هزار میلیارد تومان برای اجرای همسان‌سازی اختصاص یافته است. 

از این بودجه، ۲۱۹ هزار میلیارد تومان مربوط به صندوق‌های کشوری و لشکری است و ۱۰۴ هزار میلیارد تومان هم از طریق واگذاری سهام به صندوق‌های تامین اجتماعی، لشکری و کشوری اختصاص می‌یابد. 

از این میزان سهام، ۹۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی تخصیص می‌یابد و ۱۴ هزار میلیارد تومان هم به سایر صندوق‌ها می‌رسد. در نتیجه بودجه متناسب‌سازی در تامین اجتماعی به صورت نقد پرداخت نمی‌شود. 

بازنشستگان با اشاره به بودجه کلی همسان‌سازی یادآور شدند که صندوق‌ها تکلیف اجرای همسان‌سازی را روشن نکرده‌اند. آن‌ها می‌پرسند که در شرایطی که بسیاری از بازنشستگان از اختلاف حقوق خود با شاغلان گلایه دارند، چگونه است که صندوق‌ها تکلیفِ همسان‌سازی ۱۴۰۱ را روشن نکرده‌اند؟ 

به گفته‌ی این بازنشستگان، اختلاف دریافتی شاغل و بازنشسته در بیشترین حالت، در سال جاری، به ۷ تا ۸ میلیون تومان رسیده است؛ در حالی که سال ۹۹ که همسان‌سازی اجرا شد، میزان اختلاف دریافتی به ۲ تا ۳ میلیون می‌رسید. 

بازنشستگان در ادامه با اشاره به میزان اعمال افزایش حقوق و مستمری که در صندوق‌های کشوری و لشکری ۱۰ درصد و در تامین اجتماعی به طور متوسط ۵۷ درصد برای حداقل‌بگیران اعلام شده، افزودند که میزان افزایش حقوق‌ها با توجه به افزایش قیمت برخی اقلام سبد مصرفی خانوارها به بیشتر از تورم عمومی، در سال جاری مطلوب نیست؛ بویژه در سطحِ حداقل‌بگیرانِ کشوری و لشکری. 

تکمیل همسان‌سازی تا ۹۰ درصد شاغلان در صندوق‌های کشوری و لشکری و تکمیل ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی در تامین اجتماعی از دیگر خواسته‌های بازنشستگان است. در نتیجه، در تامین اجتماعی ضمن اعمال متناسب‌سازی و بروزرسانی ضرایب مربوط به متناسب‌سازی، باید تکمیل متناسب‌سازی هم انجام شود؛  چراکه تنها ۷۵ درصد متناسب‌سازی مربوط به سال ۱۴۰۰ اجرا شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه