یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

پیشنهاد متفاوت برای یارانه جدید | پرداخت یارانه جدید برای دوران سالمندی

کمیته امداد برای سالمندان تحت پوشش خود فقط ۳۱۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌کند در حالی که باید در کشور برای پرداخت مستمری سالمندی برنامه جدی صورت پذیرد.

پیشنهاد متفاوت برای یارانه جدید | پرداخت یارانه جدید  برای دوران سالمندی
کدخبر : 6066
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین عملی نشد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است.  یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

حسام‌الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندی در جلسه هم اندیشی سند ملی سلامت سالمندان، افزود: در سال ۱۳۹۵ تعداد سالمندان بدون همسر بالغ بر ۸۰ هزار نفر بود و این در شرایطی است که در گروه سنی ۴۰ الی ۶۰ سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار مجرد هستند و آمار تجرد در گروه سنی ۳۱ الی ۳۹ سال بالغ بر ۴ میلیون نفر است.

وی ادامه داد: کمیته امداد برای سالمندان تحت پوشش خود فقط ۳۱۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌کند در حالی که باید در کشور برای پرداخت مستمری سالمندی برنامه جدی صورت پذیرد.

علامه با تاکید بر تعیین یارانه برای دوران سالمندی، عنوان کرد: بسیاری از سالمندان حقوق ندارند در حالی که در طی چند سال اخیر تعداد مستاجرین نیز بیشتر شده است که گروهی از این مستاجرین، سالمندان هستند.

وی با اشاره به کمبود تخت برای سالمندان در ایران، افزود: در ایران به ازای ۶۱۰ سالمند یک تخت وجود دارد ولی در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ۱۸ سالمند ۱۸ تخت تأمین شده است.

علامه با اشاره به اینکه در چند سال اخیر میزان امید به زندگی افزایش یافته است ولی زیرساخت جمعیتی فراهم نشده است، گفت: جمعیت سالمندی کشور از سال ۱۴۱۰ از آمار ۱۴ درصد عبور می‌کند و ایران یک کشور سالخورده می‌شود.

وی با نگرانی از نبود لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان و فقدان بیمه مراقبت طولانی مدت در کشور، افزود: سالمندان در ایران مستمری ندارند و بودجه مناسبی نیز از نهادهای حمایتی صورت نمی‌پذیرد.

از نظر جمعیت شناختی، پیری جمعیت باعث کاهش باروری و قدرت تجدید نسل خواهد شد. از بعد اقتصادی نیز، نیروی انسانی یکی از عوامل اساسی در رشد اقتصادی، به ویژه اقتصاد دانش بنیان، به شمار می‌آید و با پیر شدن جمعیت، نیروی فعال اقتصادی کشور کاهش می یابد. اگرچه اقتصاد فعلی کشور بیشتر متکی بر نفت است، اما با رو به پایان گذاشتن ذخایر نفتی، که چندان دور نخواهد بود، نقش نیروی انسانی در رشد اقتصادی کشور اهمیت بیشتری می یابد.

جدا از عرضه نیروی کار، در جامعه با جمعیت جوان تر، میزان تقاضای کالاها و خدمات افزایش می یابد و این امر نیز به رشد اقتصادی کمک می کند. از طرفی، کشورهای در حال توسعه به علت داشتن جاذبه‌های کمتر برای جذب مهاجر، باید به نیروی کار داخلی خود در فعالیت های اقتصادی متکی باشند و نرخ نزولی رشد جمعیت، در اقتصاد آنها تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. به علاوه، با بالارفتن میانگین سنی جمعیت کشور، هزینه های نگهداری، بازنشستگی و درمان سالمندان افزایش می یابد و دولت را با دشواری در تامین آن رو به رو خواهد ساخت. از پیامدهای نامطلوب افزایش میانگین سنی جمعیت در بعد اجتماعی، کمی توا به وچک شدن چتر حمایتی خانواده ها از سالمندان اشاره کرد. همچنین با سالمندی عمومی در جامعه، شاهد افول امید، پویایی و خلاقیت در آن خواهیم بود.

یارانه جدید

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آخرین جزییات حذف یارانه پردرآمدها را تشریح کرد و گفت: در این طرح یارانه مشمولان قانون جوانی جمعیت اضافه می‌شود.

مهدی طغیانی، پیرامون جزئیات حذف ۱۸ میلیون نفر از دریافت یارانه اظهار داشت: دولت در بودجه جدید موضوعی مبنی بر حذف یارانه پردرآمدها آورده بود و دولتمردان در پاسخ به پرسش نمایندگان اعلام کردند، در حال حاضر ۸۷ میلیون نفر در کشور یارانه هدف‌مندی دریافت می‌کنند و ۶۰ میلیون نفر نیز یارانه معیشتی می‌گیرند.

او  افزود: با این وضعیت تعداد ۸۷ میلیون نفر جزو اقشار مستحق یارانه محسوب نمی‌شوند و بخشی از آنها کسانی هستند که درآمد کافی دارند اما به دلیل نقصی که ما در اطلاعات و پایگاه داده‌ای داشته‌ایم اینها نیز مشمول دریافت یارانه شدند و  توزیع شدن منابع سبب شده که نتوانیم به کسانی که مستحق واقعی هستند رسیدگی کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر افرادی در صف دریافت یارانه هستند که به سبب کمبود بودجه، امکان اضافه کردن آنها به افراد یارانه‌بگیر وجود ندارد، بیان کرد: بدین معنا که این افراد یا در زمان مقرر ثبت نام نکرده‌اند و یا به اشتباه حذف شده‌اند که اکنون شرایط اضافه شدن این دسته از افراد وجود ندارد. در مقابل عده زیادی قابل توجه، مستحق یارانه نیستند ولی اکنون یارانه دریافت می‌کنند و باید به این نکته توجه داشت که برخی از این افراد هیچ نیازی به این دریافت این عدد ندارند.

او تصریح کرد: براساس آخرین سرشماری حدود ۸۴ میلیون نفر جمعیت کشورمان است که اکنون ۷۸ میلیون نفر در یارانه هدفمندی قرار دارند و یعنی حدود پنج میلیون نفر یارانه دریافت نمی‌کنند. در قانون، حذف یارانه پردرآمدها آمده است بدین معنا که سه دهک که حدود ۱۸ میلیون نفر می‌شود حذف شوند و یارانه هدف‌مندی از ۱۸ میلیون به حدود ۶۰ میلیون نفر رسیده و پرداخت می‌شود و با تعداد یارانه معیشتی برابر می‌شود که به احتمال زیاد دهک یک تا شش و یا هفت یارانه دریافت می‌کنند و سه دهک هشت، ۹ و ۱۰ به احتمال حذف می‌شوند.

طغیانی درپاسخ به این سوال که با حذف ۱۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر به نرخ دریافتی یارانه افراد باقی‌ مانده در یارانه هدف‌مندی اضافه می‌شود یا خیر، بیان کرد: برای بحث یارانه احکام مختلف داریم که دولت موظف به انجام آن است. به طور مثال کسانی که مشمول قانون جوانی جمعیت می‌شوند و کسانی که تحت پوشش هستند، حمایت شده و یارانه‌ آنان افزایش می‌یابد. بحث افزایش یارانه همه یارانه بگیران به میزان منابع دولت بستگی دارد، یعنی اگر دولت تشخیص دهد که لازم است افزایشی دهد و یا به صورت تبعیض آمیز به دهک‌های پایین بیشتر و به دهک‌های بالاتر کمتر بپردازد، اختیارش با دولت است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه