یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

یارانه جدید 600 هزار تومانی را چه کسانی گرفتند؟ | چرا عیدی رئیسی کم واریز شد؟

پیش از این اعلام شده بود براساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ۱۲ میلیون و ۳۸۵ هزار سرپرست خانوار مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر کدام از اعضای خانوار دریافت می‌کنند.

یارانه جدید 600 هزار تومانی را چه کسانی گرفتند؟ | چرا عیدی رئیسی کم واریز شد؟
کدخبر : 5989
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین عملی نشد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است.  یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

 هرچند پیش از این اعلام شده بود مشمولان یارانه نوروز ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر کدام از اعضای خانوار دریافت می‌کنند اما اولین گزارش‌های مردمی حاکی از این است که گویا مبلغ یارانه این میزان نبوده است.

درباره جزئیات یارانه ۱۵۰ هزار تومانی اشاره شده بود مشمولان یارانه معیشتی نوروز،‌ غالبا از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور هستند که به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت جا افتاده اند.

چهار دهک اول کسانی‌اند که ملک یا خودرویی به نام خود ندارند. از اعضای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. همچنین مجموع درآمد خانوار از حداقل حقوق وزارت کار کمتر باشد. در واقع درآمد ثبت شده بالایی نداشته باشند.

مبلغ این یارانه ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر است. یعنی یک خانواده چهار نفره امشب ۶۰۰ هزار تومان یارانه سال نو دریافت می‌کند.

اما در عمل به نظر می‌رسد مبلغ واریزی برای برخی کمتر از مبلغ اعلام شده بوده است.

با این روند به نظر می‌رسد علت واریز یارانه کمتر از میزان اعلام شده به همان مولفه‌های مورد اشاره برگردد.هرچند تاکنون هیچ نهاد رسمی توضیحی نداده اما احتمال دارد به دلیل اینکه تعدادی از اعضای خانوار سهام عدالت داشته‌اند یا مشغول به کار هستند و برای آنها بیمه رد می‌شود مبلغ به صورت کامل واریز نشده باشد.

یارانه ۱۵۰ هزار تومانی برای بیش از ۱۲ میلیون سرپرست خانوار پرداخت شد.

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد یارانه کمک معیشت عید نوروز به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به حساب ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار سرپرست خانوار واریز شد.

 با دستور رئیس جمهور ساعت ۲۴ ۲۵ اسفند یارانه ۱۵۰ هزار تومانی کمک معیشت  به مناسبت فرارسیدن عید نوروز به حساب بیش از ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار نفر از سرپرستان شناسایی شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز کرد.

این افراد غالبا از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور هستند و به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده اند.

در اجرای سیاست‌های کوتاه مدت و بلند مدت دولت سیزدهم از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد و اجرای برنامه‌های کاهش فقر مطلق درجامعه و به جهت حمایت و حل مشکلات معیشتی خانوار‌های فاقد یا با درامد کم این اقدام صورت گرفته است.

دولت سیزدهم در بهمن امسال و به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نیز مبلغ صد هزار تومان به ازای هر نفر به اقشار آسیب پذیر که شامل دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور بود، پرداخت کرد.

یارانه جدید

در دو سال گذشته، با شیوع کرونا دولت در آستانه نوروز به مردم یارانه نقدی جداگانه‌ای را پرداخت کرد. در آن زمان به دلیل شیوع کرونا بسیاری از کسب‌وکار‌ها تعطیل شده بودند و افراد بسیاری بیکار شدند. برای همین دولت اعلام کرد که یارانه نقدی نوروز را در حمایت از معیشت مردم پرداخت می‌کند.

اما به نظر می‌رسد که امسال پرداخت یارانه نوروز از دستور کار دولت خارج شده است. آن هم به دو دلیل، یکی اینکه امسال بر خلاف دو سال قبل، کسب‌وکار‌ها تعطیل نبودند و دوم اینکه دولت امسال فشار مالی زیادی را تحمل کرد.

البته همچنان یک هفته تا نوروز باقی مانده و ممکن است دولت در چند روز باقیمانده سال، یارانه یا همان بسته معیشتی نوروز را پرداخت کند. اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی از این بسته معیشتی منتشر نشده، اما پیگیری‌ها نشان می‌داد که دولت قصد دارد در اسفند ماه و در آستانه سال جدید، علاوه بر یارانه‌های معمول، مبلغی به‌عنوان عیدی به حساب برخی از سرپرستان خانوار واریز کند.

همچنین پیگیری‌ها نشان می‌داد لیستی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واریز یارانه نوروز مشخص کرده، شامل چهار دهک اول درآمدی جامعه و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی است.

یعنی حدود ۳۲ میلیون نفر مشمول بسته معیشتی عید می‌شوند. احتمالا اگر قرار بر واریز یارانه معیشتی نوروز باشد، همان افرادی که یارانه ۲۲ بهمن را دریافت کردند، می‌توانند منتظر دریافت بسته معیشتی عید هم باشند. اما مبلغ یارانه نوروز هنوز مشخص نیست و منتظر دستور رئیس جمهور است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه