حداقل حقوق | میزان حداقل حقوق

افزایش حقوق کارگران کی مشخص می شود؟ | جزئیات جدید از تعیین حداقل حقوق برای سال آینده

حسین رعیتی فرد در پاسخ به این سؤال که در جلسه شب گذشته شورای عالی کار چه مواردی مطرح شد، گفت: در جلسه شب گذشته گرچه توافق حاصل نشد، اما شاخص‌های مختلف اقتصادی و کارگری مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش حقوق کارگران کی مشخص می شود؟ | جزئیات جدید از تعیین حداقل حقوق برای سال آینده
کدخبر : 5760
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حداقل حقوق مبلغی است که در برابر انجام کاری و یا خدماتی در زمان مشخصی به کارگران پرداخت می شود و کارفرما نمی تواند این میزان را کاهش دهند. حداقل حقوق در واقع، کمترین مبلغی است که به وسیله مسئولین اقتصادی و با همکاری یکدیگر مشخص شده است و نباید کمتر از این میزان تعیین شده، دستمزد به کارگران پرداخت کرد.در هر سال این حداقل حقوق دریافتی به وسیله دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.در نیمه دوم سال به همراهی نمایندگان این سه گروه، جلسات مشترکی برگزار می شود و در نهایت در روزهای پایانی سال و اسفند ماه، مبلغی را به عنوان حداقل حقوق و دستمزد اعلام می شود. یکی از مواردی که در روی میزان مبلغ حداقل حقوق بسیار تاثیر گذار می باشد، میزان مبلغ حقوق بیکاری می باشد، زیرا در قانون تامین اجتماعی، مبلغ بیمه بیکاری نباید از میزان حداقل حقوق کمتر باشد.

حداقل حقوق

معاون روابط کار وزارت تعاون گفت: حداقل حقوق کارگران تا ۲۱ اسفندماه در شورای عالی کار تعیین می‌شود.

وی افزود: هفتمین جلسه شورای عالی کار شب گذشته برگزار شد.  چهارشنبه هم جلسه دیگری از شورای عالی کار برگزار می‌شود و هفته آینده هم جلسه خواهد بود و باید تا 21 اسفند ماه به نتیجه نهایی برسیم.

معاون روابط کار در مورد اینکه نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی در جلسات شورای عالی کار چیست، گفت: هنوز بین نظر کارگران و کارفرمایان اختلاف زیادی وجود دارد. کارگران تاکید می‌کنند سبد معیشت کارگری تامین شود و کارفرمایان هم تاکید دارند دستمزد کارگران حداکثر در حد تورم رشد کند، ولی بالاخره توافق حاصل می شود و باید حداکثر تا 21 اسفندماه مذاکرات نهایی شود.

رعیتی فرد گفت: نمایندگان هر گروه به راحتی از مواضع خود کوتاه نمی‌آیند و ما به عنوان دولت طرف هیچ کدام از گروه‌ها نیستیم و سعی می‌کنیم تعادل بین دو گروه ایجاد کنیم.

 سومین نشست دستمزد عالی کار با حضور معاون روابط کار وزارت کار و نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد.

سومین نشست دستمزد شورای عالی کار با مذاکرات فشرده شرکای اجتماعی در وزارت کار در حال برگزاری است و تا این لحظه نمایندگان کارفرمایی پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی دستمزد را ارائه کرده اند.

پیشنهاد اولیه کارفرمایان در ابتدا افزایش ۳۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران به اضافه ۲۰ درصد افزایش سایر سطوح مزدی بود که نمایندگان کارگری نپذیرفتند و در مقابل نمایندگان کارگری پیشنهاد سبد معیشت به اضافه افزایش ۳۳ درصدی را مطرح کردند که در مجموع حدود ۱۲ میلیون تومان می‌شود.

در ادامه جلسه گروه کارفرمایی درصد پیشنهادی خود را تغییر داد و افزایش ۳۵ درصدی را پیشنهاد کرد. مذاکرات و چانه زنی ها روی درصدهای پیشنهادی همچنان ادامه دارد و  احتمال زیاد امشب درصد افزایش دستمزد اعلام شود.

به دلیل آنکه در جلسه قبل نمایندگان کارفرمایی به جمع بندی نرسیده و خواستار مشورت با سایر تشکلات کارفرمایی شده بودند، جلسه بدون نتیجه پایان یافت و به عصر دوشنبه موکول شد.

در دومین جلسه دستمزد، گروه کارگری پیامدهای حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر سفره و معیشت خانوارهای کارگری در سال آیندن را مورد تاکید قرار دادند.

مقامات کارگری امیدوارند که به منظور تفاهم هر چه بیشتر، ارقام و اعداد پیشنهادی نمایندگان کارفرمایی امشب مطابق ماده ۴۱ قانون کار و نرخ تورم اعلامی و سبد معیشت کارگران باشد

چنانچه نمایندگان کارگری وکارفرمایی امشب هم به جمع بندی نرسند، چهارشنبه نشست دیگری برای نزدیک شدن دیدگاههای دو طرف تشکیل خواهد شد.

حداقل دستمزد کارگران همه ساله طبق قانون کار بر اساس دو مولفه نرخ تورم و سبد معیشت خانوار کارگری تعیین می شود و در سالهای اخیر به جهت حفظ قدرت معیشت کارگران حداقل دستمزد بیش از نرخ تورم تصویب شده است.

کمیته دستمزد شورای عالی کار، هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را ۸ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان تعیین کرده است.

حداقل حقوق

دومین نشست شورای عالی کار بدون نتیجه پایان یافت و علیرغم آنکه پیش بینی می شد تا در این جلسه عدد و رقم دستمزد بین گروه کارگری وکارفرمایی رد و بدل شود، این اتفاق نیفتاد.

در این نشست نمایندگان گروه کارفرمایی تعطیلی جلسه به منظور مشورت با سایر تشکلات کارفرمایی را درخواست کردند که با مقاومت گروه کارگری روبرو شد.

به زعم آنها، گروه کارفرمایی از هفته گذشته  تاکنون برای بررسی بیشتر و طرح پیشنهاد در خصوص دستمزد ۱۴۰۱ با دیگر تشکل‌های کارفرمایی فرصت داشته است.

علی حسین رعیتی فرد، معاون وزیر کار نیز با تایید موضع گروه کارگری اعلام کرد که زمان برای بررسی وجود داشته و در خصوص سایر سطوح مزدی و مزایای جانبی مزد هم باید بحث شود و محاسبات آن صورت گیرد لذا با توجه به اعلام رسمی در رسانه ها، جلسه تعیین دستمزد باید در ۲۱ اسفند پایان یابد.

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار  در گفت وگو با ایسنا به بیان جزییات بیشتری از جلسه پرداخت و گفت: پیشنهاد نمایندگان گروه کارفرمایی این بود که نشست شورای عالی کار به روز سه‌شنبه موکول شود که مورد مخالفت گروه کارگری واقع شد و علیرغم اصرار آنها، در نهایت جلسه بعد به روز دوشنبه این هفته موکول شد.

وی با مثبت ارزیابی کردن روند برگزاری جلسه دوم اظهار کرد: در این جلسه اعلام کردیم که هیچ تضمینی نیست که از جلسه بیرون برویم و با جامعه هدف خودمان جلسه بگذاریم و آنها نگویند دستمزد سال آینده  ۱۵ میلیون تومان شود؛ ۹ میلیون تومان هم هزینه سبد معیشت آنها است و الباقی تورم انتظاری است که طبق گفته خودشان ۳۳ درصد است که ما قبول نداریم. وضع نرخ ارز هم که مشخص است لذا با پیشنهاد عدد ۱۵ میلیون تومان به میز مذاکرات بر می گردیم و مذاکرات دستمزد سخت تر خواهد شد.

ابوی این احتمال را داد که علاوه بر روز دوشنبه، در روز چهارشنبه هم نشست دیگری در این خصوص به منظور نزدیک شدن دیدگاههای طرفین برگزار شود.

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره دستمزد کارگران به خبرنگاران گفت: مذاکرات بین جامعه کارگری و کارفرمایی در حال برگزاری است و جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران به طور دایم و منظم برگزار می شود. تا چند روز آینده میزان دستمزد کارگران نهایی می‌شود و خبرهای خوشی برای کارگران در راه است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه