افزایش حقوق | حداقل حقوق

آخرین جزییات از تعیین افزایش حقوق حداقل بگیران | رقم عجیب برای حداقل حقوق!

نشست دستمزد شورای عالی کار بدون رد و بدل شدن عدد و رقم مزد پایان یافت و جلسه بعدی دستمزد برای نزدیک شدن دیدگاههای گروه کارگری و کارفرمایی به روز دوشنبه ۱۶ اسفند موکول شد.

آخرین جزییات از تعیین افزایش حقوق حداقل بگیران | رقم عجیب برای حداقل حقوق!
کدخبر : 5679
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

افزایش حقوق یکی از پر بحث ترین مسایل سال در نیمه دوم سال است . افزایش حقوق مسیله ای است که از نیمه آذر با توجه به بسته شدن بودجه سال بعد مورد قضاوت قرار میگیرد. مهمترین چالش دولت در فصل پایانی سال میزان و نوع افزایش حقوق است که چگونه و به چه اندازه باید افزایش حقوق صورت گیرد.در ادامه آخرین جزییات از افزایش حقوق را می خوانیم.

افزایش حقوق

دومین نشست شورای عالی کار بدون نتیجه پایان یافت و علیرغم آنکه پیش بینی می شد تا در این جلسه عدد و رقم دستمزد بین گروه کارگری وکارفرمایی رد و بدل شود، این اتفاق نیفتاد.

در این نشست نمایندگان گروه کارفرمایی تعطیلی جلسه به منظور مشورت با سایر تشکلات کارفرمایی را درخواست کردند که با مقاومت گروه کارگری روبرو شد.

به زعم آنها، گروه کارفرمایی از هفته گذشته  تاکنون برای بررسی بیشتر و طرح پیشنهاد در خصوص دستمزد ۱۴۰۱ با دیگر تشکل‌های کارفرمایی فرصت داشته است.

علی حسین رعیتی فرد، معاون وزیر کار نیز با تایید موضع گروه کارگری اعلام کرد که زمان برای بررسی وجود داشته و در خصوص سایر سطوح مزدی و مزایای جانبی مزد هم باید بحث شود و محاسبات آن صورت گیرد لذا با توجه به اعلام رسمی در رسانه ها، جلسه تعیین دستمزد باید در ۲۱ اسفند پایان یابد.

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار  در گفت وگو با ایسنا به بیان جزییات بیشتری از جلسه پرداخت و گفت: پیشنهاد نمایندگان گروه کارفرمایی این بود که نشست شورای عالی کار به روز سه‌شنبه موکول شود که مورد مخالفت گروه کارگری واقع شد و علیرغم اصرار آنها، در نهایت جلسه بعد به روز دوشنبه این هفته موکول شد.

وی با مثبت ارزیابی کردن روند برگزاری جلسه دوم اظهار کرد: در این جلسه اعلام کردیم که هیچ تضمینی نیست که از جلسه بیرون برویم و با جامعه هدف خودمان جلسه بگذاریم و آنها نگویند دستمزد سال آینده  ۱۵ میلیون تومان شود؛ ۹ میلیون تومان هم هزینه سبد معیشت آنها است و الباقی تورم انتظاری است که طبق گفته خودشان ۳۳ درصد است که ما قبول نداریم. وضع نرخ ارز هم که مشخص است لذا با پیشنهاد عدد ۱۵ میلیون تومان به میز مذاکرات بر می گردیم و مذاکرات دستمزد سخت تر خواهد شد.

ابوی این احتمال را داد که علاوه بر روز دوشنبه، در روز چهارشنبه هم نشست دیگری در این خصوص به منظور نزدیک شدن دیدگاههای طرفین برگزار شود.

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی امروز درباره دستمزد کارگران به خبرنگاران گفت: مذاکرات بین جامعه کارگری و کارفرمایی در حال برگزاری است و جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران به طور دایم و منظم برگزار می شود. تا چند روز آینده میزان دستمزد کارگران نهایی می‌شود و خبرهای خوشی برای کارگران در راه است.

افزایش حقوق

پیشنهاد ۱۵ میلیون تومانی نمایندگان کارگری

دومین نشست دستمزد شورای عالی کار با حضور معاون وزیر کار ونمایندگان کارگری و کارفرمایی کماکان در جریان است و تاکنون نتیجه ای به دنبال نداشته است. گروه کارفرمایی پایان جلسه و مشورت با دیگر تشکل‌های کارفرمایی را خواستار شده اما گروه کارگری ضمن مخالفت پیشنهاد ۱۵ میلیون تومانی دستمزد را مطرح کرده است.

 دومین نشست دستمزد شورای عالی کار در حالی ادامه دارد که گروه کارفرمایی اعلام کرده خواستار تشکیل جلسه با تشکلات کارفرمایی و مشورت در خصوص دستمزد سال آینده است تا موضوع را بررسی کند.

گروه کارفرمایی معتقد است اگر قرار به مشورت و همفکری است باید جلسه تعطیل شود. گروه کارگری نیز سبد معیشت را حداقل پیشنهاد اعلام کرده است.

از نظر نمایندگان گروه کارگری در صورتی که جلسه تعطیل شود تا گروه کارفرمایی با سایر تشکلات کارفرمایی وارد شور شود، جلسه آینده با پیشنهاد ۱۵ میلیون تومانی دستمزد حضور خواهند یافت.

به اعتقاد آنها گروه کارفرمایی فرصت کافی برای مشورت و طرح پیشنهاد برای حضور در جلسه دوم را داشته و لذا در صورت تعطیل شدن جلسه، گروه کارگری نیز با همه تشکلات کارگری اعم از رسمی، غیر رسمی و منبعث از قانون کار به ویژه بازنشستگان وارد مشورت خواهد شد.

 جدال دستمزد ۱۴۰۱ همچنان ادامه دارد و تلاش نمایندگان کارگری نزدیک کردن رقم دستمزد سال آینده به رقم سبد معیشت ۸ میلیون و ۹۷۲ هزار تومانی است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه