جنگ ایران و اسرائیل | اخبار جنگ ایران و اسرائیل

هشدار سنگین آمریکا به اسرائیل: کاری نکنید که.... | آمریکا در جنگ ایران و اسرائیل پا در میانی میکند!

تارنمای «پولیتیکو» در زمینه جنگ ایران و اسرائیل در تحلیلی به بررسی موضع جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و دستیارانش درباره چگونگی واکنش رژیم صهیونیستی به اقدام موشکی ایران پرداخته و با اشاره به عدم تمایل دولت آمریکا به همکاری با اسرائیل در حمله متقابل تهاجمی علیه ایران نوشت: پیام اصلی دولت بایدن برای اسرائیل این است: "صبر کنید؛ فکر کنید!"

هشدار سنگین آمریکا به اسرائیل: کاری نکنید که.... | آمریکا در جنگ ایران و اسرائیل پا در میانی میکند!
کدخبر : 24914
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

به گزارش روز دوشنبه از این رسانه آمریکایی، ‌مقامات ایالات متحده در هر دو جنبه عمومی و خصوصی به گونه‌ای عمل می‌کنند تا (رژیم) اسرائیل را متقاعد کنند در مقابل اقدام موشکی ایران یک واکنش محدود از خود نشان دهد.

پولیتیکو افزود: آمریکایی‌ها بیم آن دارند مبادا واکنش شدید (رژیم) اسرائیل منطقه (خاورمیانه) را وارد یک جنگ بزرگ کند. جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا به طور خاص می‌خواهد از هر گونه جنگی که نیروهای آمریکایی را در خاورمیانه درگیر می کند، اجتناب ورزد. او این هشدار را برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روشن کرده است.

مقام های آمریکایی امیدوارند که (رژیم) اسرائیل، واشنگتن را دوستی تلقی کند که توانست به‌رغم تنش‌ها در جبهه‌های دیگر، در مواجهه با حمله بی‌سابقه ایران روی آن حساب کند. این در حالی است که در هفته‌های اخیر، بایدن و دستیارانش انتقاد خود را از اقدامات نظامی اسرائیل در غزه، شدیدتر کرده‌اند.

طبق این گزارش یک مقام آمریکایی هشدار داد: هر کاری که (رژیم) اسرائیل از این پس انجام می دهد، باید محدود باشد. وی ادامه داد: با توجه به میزان ریسکی که ما (آمریکایی ها) متحمل می شویم، انتظار داریم آن ها قبل از انجام هر کاری درباره آن به ما خبر دهند.

بایدن روز یکشنبه برای برای انجام هماهنگی در دادن یک پاسخ دیپلماتیک واحد به ایران، با رهبران گروه هفت صحبت کرد. این موضوع نشان دهنده این واقعیت است که ایالات متحده ترجیح می‌دهد اقدامات بعدی غرب شامل تحریم‌ها یا سایر اقدامات غیرنظامی باشد.

جنگ ایران و اسرائیل

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ با انتشار اطلاعیه ای، آغاز عملیات «وعده صادق» و شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل را در پی انتقام از تل آویو در حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت ۷ تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق اعلام کرد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

منبع: ایرنا

افشاگری خبرنگار اسرائیلی از وحشت در کابینه نتانیاهو از جنگ ایران و اسرائیل

رونن برگمن، خبرنگار برجسته روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» و روزنامه امریکایی «نیویورک‌تایمز» پس از حمله ایران، به نقل از «یک منبع آگاه در شورای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی» نوشت: «اگر اجازه پخش زنده جلسات کابینه جنگ اسرائیل در یوتیوب میسر بود، دست‌کم ۴ میلیون نفر (نیمی از ساکنین اراضی اشغالی) به منظور فرار در فرودگاه بن‌گوریون جمع می‌شدند.»

روایت برگمن که به منابع دست اول امنیتی و سیاسی این رژیم دسترسی دارد، از وحشتی گسترده و ترسی فراگیر درون کابینه صهیونیستی از حمله تلافی‌جویانه ایران حکایت دارد و نشان می‌دهد که گفت‌و‌گوها میان سران رژیم، تا چه میزان توأم با یأس، ترس و هراس از توان و اقدام ایران بوده است.

برگمن نویسنده کتاب «برخیز و اول تو بکش» است که در آن، روایت ترورهای موساد در سراسر منطقه و جهان را ارائه کرده است، کتابی که نشان‌دهنده جایگاه برجسته برگمن در محافل امنیتی رژیم صهیونیستی است. از این رو به نظر می‌رسد نقل قول برگمن از درون کابینه جنگ صهیونیست‌ها، نه‌تنها حقیقت ساعت‌های دشواری را که بر نتانیاهو گذشت، آشکار می‌کند، بلکه پروپاگاندای خبرنگاران مزدور این رژیم در اینترنشنال یا شبکه‌های اجتماعی را نیز رسوا می‌کند./ اقتصاد نیوز

جنگ ایران و اسرائیل

بدعت جدید جنگ ایران و اسرائیل شکل نمی‌گیرد

یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: در ادامه خصومت‌ها و رقابت‌هایی که بین ایران و اسراییل وجود خواهد داشت، ما شاهد بدعت جدیدی نخواهیم بود و به این شکل نمی‌شود که دو طرف مستقیما یکدیگر را مورد حمله قرار دهند و احتمالا همان شکل سابق که منازعات با واسطه همچنان اتفاق خواهد افتاد. به نظر می رسد همچنان اسراییلی‌ها علاقه‌مند خواهند بود به شیوه‌های غیرمستقیم به دارایی ها و تاسیسات ایران ضربه بزنند. و به تروریسم و اقدامات خرابکارانه پایبند خواهند بود.

مهسا مژدهی: حملات تنبیهی ایران علیه اسرائیل با تعداد زیادی پهپاد و موشک، نمونه‌ای نادر از حمله به سرزمین‌های اشغالی به‌حساب می‌آید. تهران می‌گوید حملاتش به پایان رسیده و اسراییل هم تمایلی برای ادامه ماجرا و استفاده از گزینه نظامی، در غیاب حمایت متحدانش از خود نشان نداده است. جلسه یکشنبه شب شورای امنیت و عدم صدور یک قطعنامه و بیانیه درمورد اتفاق اخیر نشان داد که جامعه بین‌الملل، تمایلی به ادامه وضعیت فعلی ندارد و جز محکوم کردن دو طرف یا یکی از طرف‌ها از یک سو و هشدار در جهت بحرانی شدن وضعیت در خاورمیانه، حاضر به اقدام ویژه‌ای نیست. در مقابل ایران می‌گوید اگر اسرائیل به دنبال ماجراجویی باشد متقابلا پاسخ خواهد داد.

با دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک درمورد حمله ایران در بامداد یکشنبه و بازدارندگی آن به گفتگو نشستیم:

ارزیابی شما از واکنش تنبیهی ایران در قبال اسراییل پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران چیست؟

اول اینکه ایران چاره‌ای نداشت برای اینکه اینکار را انجام دهد. با حمله اسراییل به ساختمان سفارت ایران، عملا اراده ایران برای دفاع مستقیم از خود به چالش گرفته شد و زمانیکه پاسخ لازم از طریق دیپلماسی دریافت نشد، راه‌حلی جز این باقی نمانده بود. بنابراین کاری که ایران انجام داد در چارچوب دفاع مشروع کاملا موجه بود و فکر می‌کند اینبار ایران تصمیم گرفت برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی در آینده جدی‌ترین و سریع‌ترین واکنش ممکن را نشان دهد که آن حمله مستقیم به قلمرو اسراییل بود. به رغم اینکه تعداد زیادی از موشک‌ها مشارکت در این حمله داشتند، ایران ملاحظاتی را هم لحاظ کرده بود تا اطمینان پیدا کند که این حمله دستاویزی برای آغاز یک جنگ گسترده منطقه‌ای نخواهد شد. آن ملاحظه این بود که ایران پیش از انجام حمله یعنی ۷۲ ساعت قبل از آن به کشورهای مختلف اطلاع داده بود. طبیعتا این اطلاع رسانی قبل از انجام یک حمله مقداری دیپلماتیک است برای اینکه نشان دهد که ایران دنبال یک حمله غافلگیرکننده نیست. غافلگیری در جهت نظامی یک تکنیک خیلی رایج است و نشان دهنده اراده نظامی برای ایجاد تلفات. ایران این مساله را رعایت نکرد که به معنای آن است که تهران قصد نداشت یک اقدام نظامی غافلگیرکننده و گسترده را برای شروع جنگ انجام دهد. این ملاحظه مهمی بود که باعث شد اسراییلی‌ها و متحدانش از پیش آماده مقابله با پهپادها و موشک‌ها باشند. طبق گزارش‌هایی که ما می‌شنویم این است که اغلب پهپادها و موشک‌ها به هدف برخورد نکردند و من فکر می‌کنم این از سوی ایران عامدانه بود. اگر توجه کنیم حتی اگر جسم این موشک‌ها به هدفی برخورد می‌کردند ما شاهد شروع یک جنگ منطقه‌ای بودیم. اما این اتفاق نیفتاده است. من فکر می‌کنم این موضوع از طرف ایران کاملا سازماندهی شده بود.

جنگ ایران و اسرائیل

آیا فصل تازه‌ای از نظر دفاعی برای ایران آغاز شده؟ سردار سلامی می‌گوید از این به بعد حملات را به فلسطین اشغالی مستقیما از خاک ایران انجام خواهد داد.

من فکر نمی‌کنم اتفاقی که افتاد به یک رویه بین ایران و اسراییل تبدیل شود و منازعات در آینده به شکل مستقیم انجام بگیرد. طبعا مورد استثنایی و پاسخ به یک اقدام استثنایی از طرف اسراییل یعنی به ساختمان کناری سفارت ایران بود. اگر در آینده اسراییل مرتکب چنین اقداماتی شود ایران هم مستقیما حمله خواهد کرد. این پیام اصلی است که مخابره شده. اما من فکر می‌کنم در ادامه خصومت‌ها و رقابت‌هایی که بین ایران و اسراییل وجود خواهد داشت، ما شاهد بدعت جدیدی نخواهیم بود و به این شکل نمی‌شود که ایران و اسراییل مستقیما یکدیگر را مورد حمله قرار دهند و احتمالا همان شکل سابق که منازعات با واسطه همچنان اتفاق خواهد افتاد. من فکر می‌کنم همچنان اسراییلی‌ها علاقه‌مند خواهند بود به شیوه‌های غیرمستقیم به دارایی ها و تاسیسات ایران ضربه بزنند. و به تروریسم و اقدامات خرابکارانه پایبند خواهند بود.

اسراییل با توجه به تبلیغاتی که درمورد فعالیت‌های نظامی خود دارد مجبور شد از متحدانش به ویژه آمریکا برای خنثی کردن حملات ایران کمک بگیرد. از طرف دیگر لحن بایدن در قبال نتانیاهو چندان دوستانه به‌نظر نمی‌رسید. آیا می‌توان گفت که امریکا در حمایت نتانیاهو خسته شده و در نهایت اتحاد این دو مقداری شکننده شده است؟

من فکر می‌کنم امریکایی‌ها مثل گذشته از اسراییل حمایت خواهند کرد. اما دو ملاحظه عمده در حال‌حاضر در امریکا وجود دارد. اول این است که انتخابات نوامبر امریکا نزدیک است و دولت بایدن باید مراقبت کند تا پای امریکا به یک جنگی که جنگ مردم ایالات متحده نیست کشیده نشود. چون می‌تواند به انتخاب مجدد بایدن آسیب بزند. این مساله خیلی در رفتار بایدن که همراه با آرامش و طمانینه بود نقش داشت. ملاحظه دوم که مهم است و منحصر به زمان حال حاضر نیست، این است که امریکایی‌هایی‌ها مراقبت می‌کنند تا پای آمریکا به مناقشات غیرضروری در مناطقی که برای آنها دیگر اولویت ندارد کشیده نشود. برای اینکه مدت‌هاست ایالات متحده متوجه شده که منطقه شماره یک در اولویت‌های امریکا آسیای شرقی است و رسیدگی به چالش چین اهمیت بیشتری دارد.

جنگ ایران و اسرائیل

بازشدن پای آمریکا به مناقشات در دیگر مناطق غیراستراتژیک جهان یا مناطقی که اولویت پایین‌تری برای امریکا دارند، می‌توانند منجر به آسیب‌های ژئوپولتیکی قوی‌تری به امریکا شود. جنگ اسراییل و ایران از جمله جنگ‌های بی‌پایان و بی‌فایده برای واشنگتن است که اگر پای آمریکا به آن باز شود، ممکن است تا یک دهه این کشور را در این جنگ گیر بیندازد و بخش بزرگی از نیروی انسانی و قدرت مادی ایالات متحده را به خود اختصاص دهد و این مطلقا با منافع استراتژیک آنها سازگار نیست. این دو ملاحظه بود که باعث شد آمریکا خیلی با احتیاط با موضوع برخورد کند و حتی اسراییل را تشویق کند که واکنشی به حملات ایران نشان ندهد چون می‌تواند منجر به یک جنگ دامنه‌دار شود و خودبه‌خود آمریکا را به این جنگ بکشاند./ خبرآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه