ضرب المثل

داستان ضرب المثل خوشی زیر دلش زده! | ماجرای ضرب المثل معروف

ضرب المثل خوشی زیر دلش زده

داستان ضرب المثل خوشی زیر دلش زده! | ماجرای ضرب المثل معروف
کدخبر : 16146
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ضرب المثل گونه ای از بیان است که معمولاً تاریخچه و داستانی پندآموز در پس بعضی از آن ها نهفته است. بسیاری از این داستان ها از یاد رفته اند، و پیشینهٔ برخی از امثال بر بعضی از مردم روشن نیست؛ با این حال، در سخن به کار می رود. شکل درست این واژه «مَثَل» است و ضرب در ابتدای آن اضافه است. به عبارتِ دیگر، «ضرب المثل» به معنای مَثَل زدن (به فارسی:داستان زدن) است.تاریخ پیدایش امثال و حکم به مدت ها پیش بر می گردد چنانچه از قدیم الایام جملات و ماجراهایی وجود داشتد که بخاطر یک اتفاق بازگو می شدند و ربطی به این اتفاقی که افتاده بود داشته است،تا پیش از این تاریخچه ضرب المثل هایی راکه با عنوانی رواج داشته اند بررسی می کردیم اما در این مطلب قصد داریم خود انواع ضرب المثل را ریشه یابی کنیم و ببینیم ضرب المثل معروف چیست.

معنی ضرب المثل خوشی زیر دلش زده به این صورت است که معمولا این جمله برای کسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خوش و خرم بوده و اموری به دور از سالمی عقل انجام می‌دهند. در واقع این دسته از افراد به حدی امور ناشایستی انجام می‌دهند که گاهی مردم می‌گویند: او دست به اقدام کارهای نادرستی زده و در واقع در حال زیاده‌روی کردن است. پس بدون توجه به جهان و اتفاقات آن زندگی کرده و می‌توان گفت: خوشی زیر دلش زده.

در زمان‌های قدیم فردی که دارای پول بسیار از حد تصوری بود، در روستایی زندگی می‌کرد که همیشه و در همه مواقع ترتیب جشن و مهمانی‌هایی را می‌داد و با این کار قصد به رخ کشیدن پول خود را داشت. روزی مردم با خود گفتند: آیا پول فرد با این همه ولخرجی که می‌کند به پایان نمی‌رسد و همیشه دنباله‌دار است؟ به همین سبب آن‌ها تصمیم گرفتند که روزی در هنگام ملاقات با او این سوال را ازش بپرسند.

روزها گذشت و فرد دوباره تصمیمی جهت برگزاری مهمانی را گرفت و به خدمتکاران خود گفت: جشنی ترتیب داده‌ام و شما موظف هستید هیچ چیزی را کم و کسر نگذارید. زمان جشن فرا رسید و مهمانان وارد عمارت بزرگ او شدند. مردم با یکدیگر تصمیم گرفته بودند که اگر در جشن با فرد روبرو شدند حتما به او طعنه‌ای بزنند تا دیگر دست از مهمانی گرفتن بردارد. کمی گذشت و او وارد جمع شد و با همه سلام و احوالپرسی کرد تا اینکه رسید به همان دسته‌ای که از دست کارهای او عصبانی بودند.

ناگهان یکی از آن‌ها سر صحبت را باز کرد و گفت: ای مرد با این همه امکاناتی که داری، آیا خوشی زده زیر دلت که بیشتر روزهای هفته را مهمانی می‌گیری؟ مرد که از حرف او حیرت زده شده بود خندید و گفت: مال و امکانات برای من است پس شما چرا بخاطر هدر دادنش حرص می‌خورید، اگر ناراحتید خب می‌توانید از جشن من بیرون بروید؟

آن‌ها از حرف او عصبانی شده و مهمانی را ترک کردند. از آن پس هر وقت مردم قصد داشتند که به فردی از همه جا بی خبر و خوشگذران اشاره کنند، از ضرب المثل خوشی زده زیر دلش استفاده می‌کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه