قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

تیر خلاص وزیر نفت برای قیمت بنزین و گازوئیل | قیمت بنزین لیتری چند؟

وزیر نفت گفت: برنامه ریزی‌هایی که همکاران در شرکت پالایش و پخش برای مصارف به خصوص در ایام پایان سال و نوروز انجام داده‌اند پیش بینی می‌شود که مشکلی برای تامین سوخت وجود نداشته باشد و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح نیست.

تیر خلاص وزیر نفت برای قیمت بنزین و گازوئیل | قیمت بنزین لیتری چند؟
کدخبر : 15208
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که پیگیری‌ها از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده نشان می‌دهد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برایافزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.

وزیر نفت گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در بودجه سال ۱۴۰۲ و در لایحه دولت مطرح نشده و برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

جواد اوجی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای تغییر قیمت بنزین و گازوئیل اظهار کرد: با برنامه ریزی‌هایی که همکاران در شرکت پالایش و پخش برای مصارف به خصوص در ایام پایان سال و نوروز انجام داده‌اند پیش بینی می‌شود که مشکلی برای تامین سوخت وجود نداشته باشد و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح نیست.

وی ادامه داد: تمام جایگاه‌ها را مجهز کرده‌ایم به طوری که ۶۰ هزار نفر در ایام عید در آماده باش خواهند بود، افزایش ظرفیت تولید بنزین اتفاق افتاده و در حوزه انتقال و لجستیک نیز اقدامات به نحو مطلوب رقم می‌خورد و امیدواریم با برنامه ریزی‌هایی که انجام می‌شود و همکاری مردم هیچ‌گونه مشکلی برای تامین بنزین برای هموطنان به خصوص در ایام عید وجود نداشته باشد.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت تخصیص بنزین نوروزی اظهار کرد: هنوز در دولت تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است.

وی با بیان این‌که اگر تجارتی در حوزه فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، نفت سفید و گازوئیل انجام می‌شود تجارت است تصریح کرد: الحمدا... نیاز‌های داخل را با تدابیری که در پالایشگاه‌ها و در حوزه مدیریت کشور صورت می‌گیرد انجام می‌دهیم.

اوجی در خصوص آخرین وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد: نزدیک ۲۰ سال است که هیچ اقدام عملیاتی و اجرایی روی فاز ۱۱ پارس جنوبی که یکی از مهم‌ترین فاز‌های پارس جنوبی است صورت نگرفته است، در ستاد وزارت نفت برنامه خوبی انجام شد و اقدامات عملیاتی صورت گرفت به طوری که ظرف یک یا دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آخرین فاز پارس جنوبی خواهیم بود.

وزیر نفت در خصوص اتفاقات اخیری که در کشور چین رخ داد، گفت: در رابطه با اتفاقاتی که در چند روز اخیر در راستای بحث با کشور همسو چین اتفاق افتاد خوشبختانه پروژه‌های مختلفی را تعریف کردیم که به موقع به اطلاع مردم می‌رسانیم.

خبر‌های خوش وزیر نفت برای مردم

به گفته وی خبر‌های خوشی را در راستای قرارداد‌ها و توافق‌نامه‌هایی که با کمپانی‌های بزرگ چین در همه حوزه‌ها منعقد شده است داریم که به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و قطعا از این اخبار مردم شاد خواهند شد. باید گفت که این مساله بهره خوبی برای جمهوری اسلامی و کشور چین خواهد داشت.

قیمت بنزین

وزیر نفت درباره افزایش قیمت بنزین توضیح داد و گفت: هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

جواد اوجی درباره سهمیه نوروز بنزین گفت: هیچ تصمیمی گرفته نشده است اما امیدواریم با مدیریت مصرف بنزین در این ایام رفاه را برای مردم فراهم کنیم. 

یک کارشناس انرژی می‌گوید: اختصاص بنزین به هر کارت ملی اصلا کارایی ندارد و از الان می‌شود گفت که ناکام می‌ماند و شکست می‌خورد و در چارچوب منافع ملی کشور نیست؛ اما در چارچوب منافع کسانی است که می‌گویند مردم می‌توانند بنزین را در بورس بفروشند.

این روزها اختصاص سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به افراد فاقد خودرو، موضوعی است که مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است. بنا به اذغان نمایندگان، طبق تصمیم کمیسیون تلفیق، دولت مجاز است برای کسانی که خودرو ندارند سهمیه ۱۵ لیتری در نظر بگیرد؛ در این زمینه بیشتر موضوع رعایت عدالت است.

بنا به گفته رمضانعلی سنگدوینی، میزان مصرف در کشور ما بالا و انرژی و سوخت در کشور ما ارزان است. نرخ ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی برای بنزین و گازوییل لیتری ۳۰۰ تومان واقعی نیست، بنابراین باید در کشور عدالت برقرار شود و منابع ملی شامل همه مردم شود.

به اعتقاد او، در حال حاضر عملا کسانی که خودرو ندارند، از این سهم استفاده نمی‌کنند. کسانی که هر چه تعداد بیشتری خودرو دارند، از این یارانه بیشتری نیز برخوردارند و دولت هم سوبسید بیشتری را در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

عبدالعلی رحیمی‌مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره جزییات طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو می‌گوید: در صورت تصویب این پیشنهاد، دو راه مقابل افراد فاقد خودرو برای استفاده از سهمیه بنزین وجود دارد. یا اینکه سهمیه بنزین را به صاحبان خودرو بفروشند یا آن را در بورس عرضه کنند.

وی توضیح می‌دهد: ممکن است دولت به عنوان خریدار نسبت به خرید سهمیه این افراد از طریق بورس اقدام کند. البته با این پیش فرض که تعیین قیمت در اختیار دولت است. یعنی ممکن است سهمیه بنزین این افراد ارزان‌تر یا گران‌تر از نرخ اصلی خریداری شود.

در این شرایط، اما کارشناسان اعتقاد دارند که طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کارت ملی در صورت تصویب، پیامدهایی برای اقتصاد ایران دارد؛ آن هم در شرایطی که با کسری تولید در مقابل مصرف بنزین روبه‌رو هستیم.

محمود خاقانی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به طرح اختصاص سهمیه بنزین ۱۵ لیتر به هر نفر در ماه، می‌گوید: این طرح در راستای منافع ملی کشور نیست، اما تصمیماتی که در حال حاضر در سطح کلان کشور گرفته می‌شود، در سطح منافع یک گروه و باند با نظریه و ایدئولوژی خاص است.

وی توضیح می‌دهد: این گروه، از گروه الیگارشی نوپا هستند، یعنی کسانی که ثروت و قدرت زیادی دارند و این ثروت و قدرت، ناشی از خصوصی‌سازی‌ها در دولت‌های نهم و دهم بود و امروز هم درباره مولدسازی‌ها می‌شنویم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه