قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

افزایش قیمت بنزین کلید خورد | قیمت بنزین 3 نرخی شد

عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ذخایر بنزینی دولت منفی شده است، گفت: وزارت نفت قصد دارد که واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کرده و تقاضای مازاد بر نیاز سهمیه را از این محل پاسخ بدهد.​

افزایش قیمت بنزین کلید خورد | قیمت بنزین 3 نرخی شد
کدخبر : 10582
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده در باره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

قیمت بنزین

بازار گمانه زنی ها درمورد گرانی بنزین این روزها حسابی داغ شده است. دولت سهمیه بنزین افراد را از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر کاهش داده و مقدار سوخت گیری در هر نوبت را ۳۰ لیتر کاهش داده است. اما به نظر می رسد که اینها تنها اخبار غافل گیر کننده این روزهای وزارت نفت نیست. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس حالا به صورت تلویحی احتمال ۳ نرخی شدن بنزین را تایید می کند. او با بیان اینکه ذخایر بنزینی دولت منفی شده است، می گوید: به نظر می رسد که دولت می خواهد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کند تا از این محل تقاضای مازاد بر سهمیه موجود را پاسخ دهد.

او می گوید که هم اکنون قیمت بنزین در کشورهایی همچون عراق و پاکستان حدود ۱۵ هزار تومان است اما ما در ایران آن را حداکثر لیتری ۳ هزار تومان می فروشیم. اما مشکل اینجاست که ممکن است با توجه به افزایش تقاضا در کشور دولت ناچار به تامین بخشی از نیاز از محل واردات شود. در شرایطی که دولت با کسری شدید منابع مالی مواجه است، آیا درست است که بنزین ۱۵ هزار تومانی وارد کرده و آن را لیتری ۳ هزار تومان بفروشد. متن کامل گفتگو با فریدون عباسی رییس سابق و عضو فعلی کمیسیون انرژی مجلس را در ادامه می خوانید:

*کاهش سهمیه بنزین آزاد از نظر بسیاری از کارشناسان مقدمه ای برای گرانی بنزین است. احتمال اینکه قیمت بنزین در امسال افزایش پیدا کند، وجود دارد؟

افزایش قیمت بنزین موجب تغییر درآمدهای دولت می شود. از آنجاییکه هر گونه تغییر در ردیف درآمدهای دولت باید در لایحه بودجه دیده شود، چنین امکانی برای دولت در سال جاری وجود ندارد و حداقل تا سال آینده و ارائه لایحه جدید بودجه ای قیمت بنزینی که دولت عرضه می کند، گران نمی شود.

*با این اوصاف اگر قرار باشد کسی بیشتر از سقف مجاز بنزین مصرف کند، تکلیفش چیست؟ از کجا باید بنزین تهیه کند؟

افزایش مصرف این نگرانی را ایجاد کرده که ایران وارد کننده بنزین شود و ناچار باشد بخشی از نیاز خود را از از محل واردات تامین کند. حالا سوال من این است در شرایطی که دولت با کسری شدید منابع مالی مواجه است، منطقی است که بخواهد بنزین به قیمت ۱۵ هزار تومان وارد کرده و به قیمت ۳ هزار تومان در بازار عرضه کند؟ به همین دلیل به نظر می رسد که دولت قصد دارد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کرده و تقاضای مازاد بر سهمیه مجاز از محل بنزین وارداتی را توسط بخش خصوصی پاسخ داده شود.

*یعنی یک قیمت جدید در راه است؟

به هر حال وقتی محصولی توسط بخش خصوصی وارد می شود امکان فروش آن به قیمت یارانه ای وجود دارد.

*آزاد شدن واردات بنزین توسط بخش خصوصی بدون تاییده و مصوبه مجلس شدنی است؟

در حال حاضر دولت خود مجاز به واردات بنزین و سایر فرآورده های نفتی است. اما برای ورود بخش خصوصی به این حوزه باید تاییدیه مجلس اخذ شود. مگر اینکه مجامع قانون گذار دیگر این اجازه را به دولت بدهند.

*منظور شما کدام مرجع قانون گذار است؟

معمولا در شرایط بحرانی سران قوا چنین مجوز هایی را می توانند صادر کنند.

*آیا به نظر شما شرایط بنزین به قدری بحرانی است که سران قوا بخواهند به آن ورود پیدا کنند؟

مصرف بنزین در کشور بالا رفته اما همچنان نمی توان وضعیت پیش آمده را بحرانی دانست. به هر حال وزیر نفت باید خودشان به صورت صریح درباره برنامه های دولت در حوزه بنزین و سایر فرآورده های انرژی به مردم توضیح بدهند.

قیمت بنزین

*به نظر شما آیا اقتصاد ایران آماده چنین تغییر بزرگی هست؟ شما خود موافق گرانی بنزین در این روزها هستید؟

حفظ ارزش پول ملی مقدم بر هرگونه افزایش قیمتی است. این فقط مختص بنزین نیست. بلکه باید قبل از هر گونه تغییر قیمتی این نکته که آیا توان مالی مردم کشش این رشد هزینه ها را دارند، مورد بررسی قرار گیرد. بدون شک هرگونه افزایش قیمت بنزین روی بهای سایر کالاها تاثیر مستقیمی خواهد داشت. به همین دلیل حاکمیت ابتدا باید فکری به حال حقوق و دستمزد بکند و بعد به دنبال افزایش و گرانی بنزین باشد.

مادامی که قدرت خرید مردم بالا نرفته امکان گران کردن بنزین در کشور وجود ندارد. به هر حال اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی است. به همین خاطر وزیر نفت نباید فقط دغدغه حقوق کارکنان وزارت نفت را داشته باشد. او باید به عنوان متولی مهم ترین ردیف درآمدی اقتصاد ایران به دنبال افزایش سطح حقوق و دستمزد ها باشد.

*اما اعتراضات اخیر کارمندان وزارت نفت نشان می دهد که آقای اوجی حتی در پیگیری مطالبات کارکنان این وزارتخانه هم خیلی موفق نبوده است.

بخش زیادی از مشکلات مربوط به تعیین سقف حقوق است که ارتباطی به عملکرد او ندارد.

*با کاهش سهمیه بنزین آزاد چطور، با آن موافق هستید؟ آیا دولت تصمیم درستی گرفته است؟

به هر حال باید توجه داشته باشیم که ذخایر بنزینی دولت در حال منفی شدن است. دولت دیگر بنزین مازادی برای عرضه در بازار ندارد و ناچار است که به نوعی مصرف سوخت در کشور را مدیریت کند. بخش زیادی از بنزینی که ما در ایران به قیمت یارانه ای عرضه می کنیم سر از بازار کشورهای همسایه درمی آورد. هم اکنون هر لیتر بنزین در کشورهایی همچون عراق و پاکستان به حدود ۱۵ هزار تومان در هر لیتر رسیده است. در ترکیه شرایط بدتر بوده و هر لیتر بنزین حدود ۴۰ هزار تومان فروخته می شود. در چنین شرایطی ما بنزین را در ایران به قیمت ۳ هزار تومان عرضه می کنیم. در گازوییل هم وضعیت همینطور است. گازوییلی که ما هر لیتر آن را ۳۰۰ تومان می فروشیم در آن طرف مرزها ۱۱ هزار تومان قیمت دارد. این همان یارانه ای است که سودش به جیب مردم نمی رود و باید مانع آن شد. اما این انتظار که مردم در یک فضای غیر شفاف حاضر به همکاری باشند، شدنی نیست. وزیر نفت باید به صورت شفاف درمورد میزان تولید و هزینه های تولید و قیمت تمام شده به مردم توضیح بدهد تا بتواند آنها را با خود همراه کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    4

    وقتی قیمت بنزین 20 هزار تومن باشه. حقوق کارمندان هم باید ماهی 40000000 میلیون باشه.

  • ناشناس
    78

    آنهایی که گرانی گرانی بنزین به دولت می دهندجهت بدبین کردن دولت هستند

  • ناشناس
    18

    همانطورک ماشین میلیونی وارد میکنید میلیاری میفروشید بنزینم

  • ناشناس
    5

    اقایان همه چیو ازاد کنید حقوق ودستمزد وقیمت خودرو قیمت مایحتاج مردم مرزهامونم باز کنید ممنون میشیم

  • امین
    3

    تو پاکستان و عراق بنزین ۱۵هزارتومنه پراید و ماشینهای دیگه با پول ایران چقدره

  • حسین مرادی
    2

    سلام بله قیمت بنزین تو عراق ۱۵ تومانه ایا پراید تو عراق ۲۰۰ میلیونه؟

  • مخر
    8

    کمر مردم رو شکستین

  • ناشناس
    4

    بنزین رو گرون کنه دولت باز به تورم دامن میزنه مردم فردا همه چی رو با بنزین میسنجند و گرون میکنن، دولت توانایی رقابت با سرمایه در گردش مردم رو نداره فقط تورم رو افسار گسیخته میکنه،این اقتصاد نیست که هیچ پلنی موجود نیست

  • h
    5

    درکشور عراق و پاکستان هم به این صورت تورم هست

  • فرضی از قم
    143

    سلام لیتری ده تومان بشه ولی سهمیه ها تغییر نکنه تک نرخی بهتره برای مردم

  • ش
    27

    سلام اگر در عراق هر لیتر ۱۵۰۰۰هزار تومان است لاکن حقوق را به دلار میدن خوب شما هم حقوقها را به دلار بدید انوقت گران کنید

  • فریاد از بی عدالتی
    2

    هی نگید، اونطرف آب بنزین رو 15 هزار تومن میفروشن، اما ما 3 هزار تومن.
    قبول دارم، بیایید شما هم حقوق ها را دلاری بدید، بنزین رو بکنید لیتری 20 تومن.

  • ناشناس
    7

    سلام بیزحمت حقوق مردم ترکیه وکشورهای دیگه چندتومن اون حتما درنظرداشته باشید

  • مرتضی
    9

    آنقدر اضافه بنزین داریم که کشتی کشتی داریم به ونزوئلا و سوریه ولبنان وغیره می فرستیم.و نیاز به واردات بنزین نیست

  • ناشناس
    12

    لطفاً با این شایعه سازی ها با اعصاب و روان مردم بازی نکنید ☠️☠️☠️هرزمان هم گران شدبشه!!!

  • عباس
    12

    حقوق گارگرساده هم درعراق ۱۰۰۰دلاراست آیا حقوق کارگرایرانی ۳۰میلیون تومان است!!!

  • سعید
    6

    بنزین قیمت واقعیش میگن بیست هزار تومان هست اما چرا حقوق به صورت واقعی داده نمیشه الان کشوری خارجی مثل آمریکا که بنزینو لیتری بیست هزار تومان میده حقوق چقدر میده یا کشور عربستان از فروش نفت به مردمش ماهیانه پول میده چرا ایران پولی نمیدن ما هیچ مشکلی در رابطه با افزایش قیمت بنزین نداریم مگر اینکه سهم فروش نفت مثل عربستان به مردم بدین و حقوق هم مانند حداقل حقوق کارگر در آمریکا باشه الان دیگه مردم همه اینترنت دارند و سرچ می کنند میفهمند ولی خوب سکوت نشانه رضایت نیست

  • ناشناس
    6

    🤣🤣🤣🤣

  • عباس
    6

    بااین دولت بیشترازاین انتظاری نیست! مجلس هم زحمت میکشه!

  • بهزاد
    7

    کشوری با این همه سرمایه ما را با افغانستان و پاکستان مقایسه می کنه. نفت و گازی و.... که ایران داره اگر افغانستان و پاکستان داشتن مردم در رفاه می بودند.

  • مهدی
    5

    عجب بابا عجب همش قیمتارو با کشورا دیگ مقایسه میکنن بابا حقوق اونام حساب کنین ک ن برابر ماس و تو چ رفاهی هسن

  • Hosin
    4

    یه حرفا میزنید همیجور تورم زیاده مگه داریم

  • مهدی
    6

    اولا اگر قرار باشد کشورهای همسایه را درنظر بگیریم باید تمام آن شرایط باشد نه گزینشی مثلا حقوق و دستمزد هم مثل همان کشور باشد همچنین قیمت خودرو همین الان قیمت خودرو در کشورهای همسایه کمتر از یک سوم قیمت کشور ماست دوما ما وقتی گران میکنیم به فکر ارزان کردن به موقع آن هم باشیم مثلا وقتی نفت خام بشکه ای ۱۲۰ دلار است و قیمت بنزین را لیتری هزار تومان تصویب میکنیم چرا وقتی نفت زیر سی دلار می‌شود قیمت ما همچنان ثابت میماند

  • احمد رضا
    0

    اگر هر لیتر بنزین را ۴۰ هزار تومان می خرند خوب بجای گران کردن بنزین همت را در تولید بنزین بگذارید و اضافه تولید را به کشورهایی که ۴۰ هزار تومان می خرند بفروشید تا به ملت هم فشار نیاید ، سر درآوردن بنزین آن طرف مرز مقسر مردم هستند یا ارگانی که وظیفه جلوگیری از قاچاق را دارد لطفا بروید مدیریت صحیح ، و
    مدیریت کنترل مرزها را یاد بگیرید . /

  • ناشناس
    1

    مواد غذائی پوشاک مسکن ماشین همه چیز با دلار کلید میخوره بعد درآمد مردم با ریال کسی هست جواب گو باشه

  • کامران
    3

    بنزین اگر اونها میدن ۱۵ یا ۲۰ تا ۳۰ حقوق اون کشورها بالای ۸۰ میلیون در ما هست چرا با کشورهای دیگه مقایسه میکنید خوب حقوق رو ۸۰ میلیون در هر ما واریز کنید بنزین هم بکنید لیتری ۳۰ مشکلی نداره که تازه یارانه هم نمی خواد بدید

  • علی
    1

    مگه بنزین رو میخاد وارد کنه بعد دور بریزه که نگران قیمتش هستند خب داره به ملتش میده کار شاقی که نمیکنه جلوی مافیای خروج بنزین رو بگیره تاصفره مردم گرم تر باشه

  • حمید
    3

    انا للله و انا الیه راجعون

  • ارجمند
    0

    اونجا اگر بنزین ۱۵ تومانه، در عوض قیمت ماشین هم یک دهم داخل ایران هست بجای گران کردن بنزین ماشین را ارزان کنید

  • ناشناس
    2

    درکشور عراق گارگر ماهی ۲۰میلیون حقوق میگیره ولی در ایران چهار میلیون وهفتصد حقوق کار گر تو ایران بکنید ۳۰ میلیون بعد بنزین هم بکنید لیتری ۱۵ هزار مشکلی ندارد.

  • کورش
    1

    اون کشور ها حق انتخاب ماشین با میزان مصرف سوخت دارن نه ایران که ماشین ها صدی ده لیتر مصرف میکنه مثل این عقب افتاده ها میمونید

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه