یارانه جدید بنزین | یارانه بنزین | قیمت بنزین

خبر مهم از اجرای طرح یارانه جدید بنزین | طرح یارانه جدید بنزین چه زمانی اجرایی می شود/

طرح "بازتوزیع یارانه بنزین" از اول اسفندماه ۱۴۰۰ و به طور آزمایشی در جزیره کیش به اجرا درآمد و قرار بر این بود که در ادامه در قشم نیز اجرایی و بعد از بررسی و نهایی شدن آن، در سطح کشور به مرحله اجرا برسد.

خبر مهم از اجرای طرح یارانه جدید بنزین | طرح یارانه جدید بنزین چه زمانی اجرایی می شود/
کدخبر : 10489
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​طرح جدید دولت با یارانه جدید بنزین به پربحث ترین خبر در محافل اقتصادی و کارشناسی تبدیل شده است. طرح یارانه جدید بنزین اولین بار از طرف سخنگوی دولت اعلام شد که اجرای پایلوت یارانه جدید بنزین در کیش و قشم در آینده نزدیک انجام می شود. اقتصاددانان بسیاری به بررسی طرح یارانه جدید بنزین پرداختند و اکثرا معتقدند که با این طرح قیمت بنزین به شدت افزایش می یابد. در ادامه آخرین خبر از یارانه جدید بنزین را می خوانیم.

یارانه جدید بنزین

طرح "بازتوزیع یارانه بنزین" اواخر سال گذشته و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شد و تا اول مردادماه نیز ادامه یافت و آنطور که مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده اجرای فراگیر آن در کل کشور و یا زمان اجرای آن نیازمند ابلاغیه از سمت دولت است.

در این طرح همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا بودند. در عین حال که در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرد و نرخ بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان بود، اما با توجه به اختصاص اعتبار بنزین به افراد به جای خودروها، هر فرد یک اعتبار لیتری داشت که می‌توانست در جایگاه‌ها از آن استفاده کند؛ ولی کسانی که نیاز به استفاده از این بنزین نداشتند، می‌توانستند اعتبار خود را برای فروش عرضه کرده و افرادی که نیاز دارند، آن را خریداری کنند.

اجرای آزمایشی این طرح در ابتدای مردادماه به اتمام رسید و آنطور که علی‌اکبر نژاد علی - مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی - گفته است، تجهیزات همچنان در جایگاه‌ها وجود دارد و مشکلی از این بابت نداریم. این طرح از حالت آزمایشی خارج شده و برای اجرای این طرح باید ابلاغیه اجرای آن به ما ابلاغ شود.

نژادعلی در پاسخ به زمان و فراگیری اجرای این طرح، با بیان اینکه فاز پایلوت طرح بازتوزیع یارانه بنزین در کیش اجرایی و اشکالات آن حل شده است، تصریح کرد: اکنون نیز بعد از طرح آزمایشی اگر قرار است این طرح استمرار داشته باشد، باید به شرکت ما ابلاغ شود.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به نتایج حاصل شده از اجرای این طرح، گفت: در حوزه شرکت پخش مشکلی نداشتیم، بحث‌های فنی به نحو احسن انجام شده است.

آنطور که ستاد هماهنگی طرح "بازتوزیع یارانه بنزین" نیز اعلام کرده اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش چهار ماهه بوده و قرار است نتایج اجرای طرح مذکور در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و مراتب جهت تصمیم گیری به دولت تقدیم شود.

یارانه جدید بنزین

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با اعلام اتمام اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش اعلام کرد: اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش ۴ ماهه بوده و قرار است نتایج اجرای طرح مذکور در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و مراتب جهت تصمیم گیری به دولت تقدیم شود.

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین، طی اطلاعیه‌ای از اتمام دوره اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش خبر داد.

براساس این طرح، همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا خواهند بود.

همانطور که پیش از این هم مسئولان منطقه آزاد کیش اعلام کرده بودند در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده است و بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰  تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می‌توانند سهیمه بنزین یارانه ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.

بر این اساس سهمیه خودروهای عمومی کماکان مانند قبل به کارت سوخت آنها تعلق می‌گیرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دوره آزمایشی طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» در حال نهایی شدن است، گفت: گزارش نهایی این طرح هنوز تقدیم دولت نشده است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توضیح خبر اعلامی از سوی وزیر امور اقتصاد و دارایی مبنی بر اینکه «طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی از اولویت خارج شده است» اظهار داشت: طرح یارانه بنزین یک طرح آزمایشی بود و آزمایشی بودن آن از ابتدا اعلام شد. حتی اگر حضور ذهن داشته باشید، دولت بنا نبود آن خبر را منتشر کند، به دلیل اینکه بنا نبود این طرح به سرعت به سایر بخش‌های کشور تسری پیدا کند.

وی افزود: متأسفانه نامه‌ای بر خلاف قانون در فضای رسانه‌ها منتشر شده بود و دولت در مورد آن توضیحات داد تا شایعات و شبهه‌ای وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، یک طرح آزمایشی بود و بنا بود فقط در کیش و قشم اجرا و آثار آن ارزیابی شود و زیر ساخت‌های آن مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا حرکت به سمت آن مسیر شدنی است یا نه.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه این طرح برای مدتی در جزیره کیش اجرایی شد و حتی در نهایت در جزیره قشم هم اجرا نشد، گفت: طبیعتاً این دوره آزمایشی باید به انتها برسد و بعد به دولت بیاید و آثار اجرای آن، نقاط ضعف و قوت، فواید و مشکلات احتمالی آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: باید زیرساخت طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی مورد ارزیابی فنی قرار بگیرد که آیا قابلیت تسری به کل کشور را دارد یا ندارد. دوره آزمایشی این طرح در حال نهایی شدن است و بعد از آن مورد بحث و بررسی نهایی کارشناسی در دولت قرار خواهد گرفت تا اگر نیاز به اجرا بود، بعدها در مورد آن تصمیم گیری شود.

سخنگوی دولت در پایان تصریح کرد: گزارشی اولیه‌ای از اجرای این طرح آزمایشی ارائه شد که نقاط قوت، ضعف و مشکلات و موانع اجرایی پیش روی طرح بود که در خصوص آن تصمیم گیری هایی صورت گرفته تا برای موانع اجرایی تدابیری صورت گیرد. هنوز گزارش نهایی این طرح تقدیم دولت نشده است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه