قیمت بنزین | یارانه بنزین

قیمت بنزین 22 هزار تومان می شود | قیمت بنزین با سهمیه بندی یارانه جدید بنزین چقدر می شود؟

سرانجام زمزمه‌ها برای اجرای مرحله نخست از دور جدید شوک‌درمانی برای افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی آغاز شد.

قیمت بنزین 22 هزار تومان می شود | قیمت بنزین با سهمیه بندی یارانه جدید بنزین چقدر می شود؟
کدخبر : 3746
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سرانجام زمزمه‌ها برای اجرای مرحله نخست از دور جدید شوک‌درمانی برای افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی آغاز شد. به نظر می‌رسد طرحی که در دو سال گذشته، مهندسین اقتصادخوانده نولیبرال در دانشگاه شریف آماده کرده‌ بودند به عنوان مدل مطلوب مجلس یازدهم و دولت رئیسی در ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد.

خلاصه این طرح چنین است:

هر ماه به هر فرد (چه وسیله نقلیه داشته باشد و چه نداشته باشد) حدود ۲۰ لیتر سهمیه بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان داده می‌شود. همزمان قیمت آزاد بنزین معادل ۹۰ درصد فوب خلیج فارس خواهد بود.

مبنای تبدیل قیمت دلاری به ریالی هم نرخ نیمایی ارز است. هم‌اکنون قیمت دلار نیمایی حدود ۲۴ هزار ۵۰۰ تومان است و ۹۰ درصد قیمت بنزین فوب خلیج فارس با ارز نیمایی حدود ۲۲ هزار تومان خواهد بود.

به گزارش تحریریه ،به این ترتیب در سناریوی جدید احتمالا یک بنزین ۲ هزار تومانی یارانه‌ای و یک بنزین ۲۲ هزار تومانی آزاد وجود خواهد داشت. دولت هنوز این قیمت‌ها را به صورت رسمی اعلام نکرده است.

بنزین

قیمت‌بنزین تغییر می‌کند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: این طرح نمی‌تواند اثر تورمی داشته باشد چراکه قیمت‌ بنزین تغییری نکرده اما از نظر توزیع می‌تواند به نفع خانوار باشد حتی خانواری که صاحب خودرو نیست و به هر کد ملی این یارانه بنزینی تعلق خواهد گرفت. البته در این جا معتقدیم باید برای تعداد افراد مشمول در یک خانوار سقفی (برای مثال 5 نفر در هر خانوار) در نظر گرفته شود. از سوی دیگر سهمیه بخش حمل و نقل عمومی قطع نخواهد شد و جابه‌جایی بار و مسافر با همان نرخ‌های سهمیه‌ای انجام خواهد شد

جعفر قادری در گفت وگو با  ایلنا درباره جزییات طرح بنزینی به صورت پایلوت در مناطق آزاد کیش و قشم به اجرا می‌رسد، اظهار داشت: این پیشنهاد سال گذشته در بودجه سال 1400 مطرح شد اما در مجلس رای نیاورد و دولت سیزدهم امسال به دنبال اجرای آزمایشی آن در دو منطقه آزاد کیش و قشم است.

وی ادامه داد: نتایج اجرای این طرح بنزینی در این دو منطقه ارزیابی می‌شود اگر قابل دفاع  و مناسب باشد به کل کشور تعمیم داده می‌شود در غیر این صورت به طور قطع اجرای آن متوقف خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند در این طرح قرار نیست قیمت بنزین تغییری کند. در این طرح هم نرخ سهمیه‌ای بنزین هزار و 500 تومان و قیمت آزاد 3000 تومان است. بنابراین هیچ تغییر قیمتی در اجرای این طرح نداریم.

قادری با بیان اینکه در این طرح تمام افراد می‌توانند بنزین سهمیه‌ای خود را در بازار آزاد بفروشند، گفت: افراد می‌توانند بنزین سهمیه‌ای خود را با هر قیمتی بفروشند اما از آنجایی که سقف قیمتی در بازار ازاد 3000 هزار تومان است کسی بالاتر از این عدد و قیمت، بنزین نمی‌خرد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح تاثیر تورمی ندارد، اظهار داشت: این طرح نمی‌تواند اثر تورمی داشته باشد چراکه قیمت‌ بنزین تغییری نکرده اما از نظر توزیع می‌تواند به نفع خانوار باشد حتی خانواری که صاحب خودرو نیست و به هر کد ملی این یارانه بنزینی تعلق خواهد گرفت. البته در این جا معتقدیم باید برای تعداد افراد مشمول در یک خانوار سقفی (برای مثال 5 نفر در هر خانوار) در نظر گرفته شود. از سوی دیگر سهمیه بخش حمل نقل عمومی قطع نخواهد شد و جابه‌جایی بار و مسافر با همان نرخ‌های سهمیه‌ای انجام خواهد شد؛ در این بخش هیچ تغییری را نمی‌بینیم. این طرح تنها اثر توزیعی دارد و نه تخصیصی.      

قادری درباره کاهش حجم بنزین از 60 لیتر به 20 لیتر ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر خانوار حداقل 3 یا 4 نفره هستند و به تمام اعضای این خانوار بنزین سهمیه‌ای تعلق می‌گیرد و از این محل جبران می‌شود و به سقف 60 لیتر می‌رسند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس درباره مدت زمان اجرای آزمایشی این طرح در کیش و قشم گفت: هنوز در این باره تصمیم قطعی گرفته نشده و می‌توان این فرصت را تا بازه زمانی پایان سال در نظر گرفت. اگر نتایج آن در این دو منطقه قابل دفاع بود در سراسر کشور به اجرا برسد.

وی با اشاره به دلایل انتخاب مناطق کیش و قشم گفت: کیش و قشم از مناطق آزاد و مجزا از سرزمین اصلی هستند و در این مناطق امکان قاچاق سوخت به داخل کشور هم وجود ندارد، بنابراین به عنوان مناطق مناسب برای اجرای ازمایشی انتخاب شدند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه