سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

فوری/آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان | ثبت نام سهام عدالت جدید+لینک

نمایندگان مجلس دولت را موظف کردند از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند.

فوری/آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان | ثبت نام سهام عدالت جدید+لینک
کدخبر : 14976
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پدرحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، ۱۳ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بندهای الحاقی (۵)، (۶) و (۷) تبصره ۲ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی ۵ تبصره ۲ ماده واحده این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود از محل واگذاری بیست درصد (۲۰%) سهام و سهم الشرکه خود در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان جهت تکمیل عملیات اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام به شماره طبقه‌بندی ۱۳۰۶۰۱۲۰۲۴ هزینه نماید.

براساس بند الحاقی ۶ تبصره ۲ ماده واحده لایحه مذکور؛ دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰ نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام نموده و گزارش اجرای این بند هر سه ماه یک بار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

همچنین در بند الحاقی ۷ تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به طبقه‌بندی و درج نام آن دسته از بنگاههای اقتصادی که در چهارچوب آئین نامه موضوع ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در گروههای (۱) و (۲) ماده (۲) قرار نگرفته‌اند به استثنا موارد مندرج در گروه (۳) ماده (۲) و مجوزهای أخذ شده از مقام معظم رهبری در یکی از گروههای (۱) و(۲) اقدام نماید. انتقال بنگاههای اقتصادی مذکور از طبقه‌بندی گروههای (۱) و (۲) به گروه (۳) صرفاً با اذن ایشان مجاز می‌باشد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون فهرست طبقه‌بندی‌های یادشده را به تصویب هیأت وزیران برساند. کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری با وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشند.

سهام عدالت

همه این موارد با چندبار رفت و برگشت اطلاعات بین سازمان‌ها و ثبت احوال انجام شد، اکنون اطلاعات ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر احصا شده که به محض ابلاغ مجوز، این تخصیص صورت خواهد گرفت. همچنین ۵۰ هزار اطلاعات مخدوش یافت شده است.

وی با اشاره به مصوبه آبان ماه درباره اعطای سهام عدالت گفت: آن مصوبه به دلیل بعضی تغییرات نیازمند اصلاحیه بود که این اتفاق هم افتاد. در نهایت ما به عنوان دستگاه اجرایی مصوبه لازم را تهیه کردیم و به وزارت اقتصاد فرستادیم تا این موضوع را اولویت دستور کار شورا بگذارد.

ذوالنوریان از احصای ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی خبر داد و گفت: شناسایی ما از این افراد فرایندی خاصی داشت، ابتدا از کمیته امداد و سازمان بهزیستی خواستیم که تمامی افراد تحت پوشش را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس بانک اطلاعاتی فعلی استخراج اطلاعات داشته باشیم تا افراد فاقد سهام مشخص شوند.

مدیرکل دفتر سهام تخصیصی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: همه این موارد با چندبار رفت و برگشت اطلاعات بین سازمان‌ها و ثبت احوال انجام شد، اکنون اطلاعات ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر احصا شده که به محض ابلاغ مجوز، این تخصیص صورت خواهد گرفت. همچنین ۵۰ هزار اطلاعات مخدوش یافت شده است.

در پایان گفت: افراد جزو ۶ دهک اول درآمدی کشور هستند و این دهک‌بندی توسط سامانه جامع اطلاعات ایرانیان مشخص شده است، در مرحله نخست تخصیص سهم را خواهیم داشت. بدین صورت که مشخص خواهد شد، به هر کد ملی فاقد سهام که مشمول هستند، چه مقدار سهام تعلق می‌گیرد. سپس فرآیند تعلق سامان‌دهی خواهد شد.

وی ادامه داد: در بازه زمانی فوق، سمات سود سنواتی ۳۱۰ ناشر شامل ۳۱ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۳۷ سهامدار به ارزش ۶ هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان را پرداخت کرده است.

باغستانی درباره آخرین آمار واریز حق تقدم‌های استفاده نشده نیز اعلام کرد: از ابتدای سال تا پایان بهمن ۱۴۰۱، بیش از ۲ هزار و ۱۴۸ میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان حق تقدم استفاده نشده متعلق به ۲ میلیون و یک هزار و ۱۹۰ سهامدار با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» به حساب سهامداران واریز شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به آمار پرداخت سود جاری ناشران بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: سال گذشته که پرداخت سود توسط ناشران به صورت غیر الزام‌آور انجام می‌شد، بیش از ۱۵ هزار و ۸۸۲ میلیارد و ۲۳ میلیون تومان سود جاری متعلق به حساب ۴۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۸۶ سهامدار (حقیقی، حقوقی، سبدگردان و صندوق) واریز شد که خوشبختانه امسال شاهد رشد بیش از ۲ برابری در تعداد واریزی‌ها و ۴.۵ برابری در مبلغ واریزی‌ها هستیم.

گفتنی است، از ابتدای سال جاری بر اساس مصوبه مجلس و ابلاغ سازمان بورس همه ناشران بازار سرمایه موظف شدند تا سود سهام خود را از طریق شرکت سمات و با استفاده از اطلاعات سامانه سجام به حساب سهامداران واریز کنند.

بر اساس این مصوبه در بندالحاقی اصلاح شده (۲) تبصره (۵) ماده واحده لایحه آمده است: کلیه ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند جهت تسهیل امور سهامداران، سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) به سهامداران پرداخت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه