حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان در سال آینده | تعیین تکلیف رقم نهایی حقوق بازنشستگان در سال 1402

با توجه به اینکه به روزها و ماه‌های پایان سال نزدیک می‌شویم، صحبت‌های بسیاری در مورد میزان افزایش حقوق کارمندان مطرح می‌شود و حدس و گمان در مورد آن بسیار زیاد است.

افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان در سال آینده | تعیین تکلیف رقم نهایی حقوق بازنشستگان در سال 1402
کدخبر : 13076
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 حقوق بازنشستگان این گروه 37 درصد افزایش یافته است. طبق پیش بینی ها حقوق بازنشستگان برای سال 1402 ، با افزایش 20 درصدی همراه است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

قبل از اینکه در مورد صحبت‌ها و حدس و گمان‌ها در مورد میزان افزایش حقوق کارمندان صحبت کنیم، باید عنوان کنیم که سال گذشته دولت افزایش حقوق ۱۰ درصدی را برای کارمندان در نظر گرفت و حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. به این معنا، که بازنشستگان و همچنین کارمندان نباید از این رقم کمتر حقوق دریافت می‌کردند. این در حالی بود که میزان تورم بالا در کشور باعث شد که در نیمه سال نیز، دولت و مجلس طرحی برای افزایش حقوق کارمندان در نظر بگیرد و در آن زمان، حقوق‌ها افزایش پیدا کرد.

بر اساس مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق، مقرر شد کلیه بازنشستگان کشوری و لشکری بین ۹۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش حقوق داشته باشند و حقوق کارمندان دولت هم، بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

با اینکه صحبت‌های بسیاری در مورد میزان درصد افزایش حقوق ۱۴۰۲ مطرح شده است، اما با این حال، هنوز میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در لایحه بودجه‌ی سال بعد مشخص نشده است و علاوه بر این، فرمول دقیقی نیز برای محاسبه آن معرفی نشده است.

در هفته‌های گذشته که صحبت از لایحه بودجه مطرح بود، گفته می‌شد که دولت در این لایحه مشخص کرده که حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲، بیست درصد افزایش پیدا کند. این رقم در متن پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز آورده شد. اما در آخرین جلسه هیأت دولت برای جمع‌بندی در مورد لایحه بودجه که در هفته سوم آذر ماه برگزار شد، رقم ۲۰ درصد از لایحه بودجه برداشته شد و به همین خاطر، میزان افزایش حقوق کارمندان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. در جلسه هیأت دولت، رئیس جمهور این وظیفه را بر دوش تیمی از دولت قرار داد تا به فرمولی برای افزایش حقوق کارمندان با توجه به «بهره‌وری و کیفیت کار و خدمات» برسند.

حقوق بازنشستگان

پس از اعلام رئیس جمهور در مورد رسیدن به فرمول برای افزایش حقوق، صحبت‌های بسیاری از سمت افراد مسئول به گوش رسید که بسیاری این روش را برای افزایش حقوق نادرست و ناعادلانه عنوان کردند. لطیفی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در این رابطه گفت:به نظرشان کدام دستگاه‌ بهره‌ور است یا چه کارمندی با چه مختصاتی، کیفیت و بهره‌وری بیشتری دارد؛ تکلیف بازنشستگان چه می‌شود؛ آن‌ها که دیگر مشمول فرمول بهره‌وری نمی‌شوند؛ اینها سوالاتی است که باید پاسخ دهند. استخراج فرمول‌های جدید افزایش حقوق بدون مشارکت نمایندگان واقعی جامعه‌ی هدف، ناعادلانه و نگران‌کننده است.

وی در ادامه بیان کرد:براساس قانون مدیریت خدمات کشوری که همه‌ی کارمندان شاغل و بازنشسته‌ مشمول آن هستند، افزایش حقوق سالیانه بایستی متناسب با نرخ تورم صورت بگیرد؛ حالا معلوم نیست این بهره‌وری از کجا آمده و قرار است دوباره چقدر تبعیض مزدی را افزایش دهد؛ لابد آن‌هایی که خودی‌ترند، بهره‌ورترند!

با اینکه ۲۰ درصد افزایش حقوق از لایحه بودجه حذف شده و هنوز درصد افزایش حقوق کارمندان اعلام نشده، اما با این حال ما بنا را برای محاسبه همین ۲۰ درصد قرار می‌دهیم تا به حداقل حقوق کارمندان استخدام دولت برسیم.

در صورتی که حقوق دریافتی سال گذشته کارمندان را با میزانِ افزایش تصویب شده در مجلس و در نیمه دوم سال را با هم جمع بزنیم، حداقل دریافتی کارمندان باید به حدود ۸ میلیون تومان برسد. اگر ۲۰ درصد افزایش حقوق برای کارمندان را نیز برای این رقم در نظر بگیریم، حداقل حقوق کارمندان دولت باید در سال ۱۴۰۲ حدود یک و نیم میلیون تومان افزایش پیدا کند و به رقمی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان برسد.

هنوز صحبتی از رقم نهایی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان اعلام نشده است، اما صحبت‌هایی از افزایش ۲۰ درصدی مطرح بود که بسیاری با آن مخالف بودند و البته این رقم از لایحه بودجه‌ی پیشنهادی دولت نیز حذف شد. با توجه به تورم ماهانه ۴۲.۳ درصد در کشور، بسیاری بر این باورند که ۲۰ درصد افزایش حقوق کفاف زندگی کارمندی را نمی‌دهد و میزان افزایش حقوق باید بیشتر از ۲۰ درصد باشد.

گذران زندگی در مورد جدیدترین افراد در لیست استخدامی تهران که در کلان‌شهری با هزینه‌های بالا زندگی می‌کنند، سخت‌تر می‌شود. آیا به نظر شما این میزان افزایش حقوق عادلانه است؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه