حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

واریز افزایش حقوق بازنشستگان آغاز شد؟ | افزایش حقوق بازنشستگان اجرایی شد؟

با گذشت 22 روز از دومین ماه سال، حقوق بازنشستگان بدون هیچ افزایشی واریز می‌شود. این وضعیت قرار است تا کی ادامه داشته باشد؟

واریز افزایش حقوق بازنشستگان آغاز شد؟  | افزایش حقوق بازنشستگان اجرایی شد؟
کدخبر : 7363
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین شده است.

حقوق‌های اردیبهشت ۱۴۰۱، مشابه حقوق ۱۴۰۰ از روز گذشته پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شد.

 

و آن‌طور که سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، این پرداخت‌ها طبق حروف الفبا تا ۳۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

با این حال آن‌چه موجب دلخوری بازنشستگان شده، اعمال نشدن میزان افزایش حقوق سال جدید در فیش حقوقی فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ است و دریافتی آن‌ها همچنان مشابه سال گذشته است.

تامین اجتماعی اعلام کرد: با تصویب دولت مابه‌ التفاوت را فورا پرداخت می کنیم.

این سازمان در اطلاعیه دیروز خود در این باره اعلام کرد: «پیشنهاد میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱ جهت طرح و تصویب در هیئت محترم وزیران ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود».

پرداخت مابه‌ التفاوت فروردین ماه در خرداد و تیر البته در این اطلاعیه زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه کمی دیرتر اعلام شده است و طبق آن، این مبلغ همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه پرداخت خواهد شد.

وزیر کار چه می گوید؟ با این اوصاف، اگرچه شورای عالی کار میزان افزایش حداقل حقوق کارگران در سال جدید را ۵۷ درصد اعلام کرده، اما گویا هنوز میزان افزایش آن برای بازنشستگان قطعی نشده است.

البته آن‌طور که وزیر کار در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اعلام کرد، میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین شده است.

عضو کانون عالی کارگران بازنشسته می‌گوید: با جلسات و پیگیری‌هایی که برای تعیین‌تکلیف شدن افزایش حقوق بازنشستگان داشتیم، مقرر شده بود این موضوع در اردیبهشت نهایی و مبلغ آن محاسبه و پرداخت شود.

او ادامه داد: این در حالی است که متاسفانه تا به امروز هنوز این موضوع در هیئت وزیران تصویب نشده است.

بحران صندوق‌های بازنشستگی یکی از موضوعاتی است که اقتصاد ایران سال‌هاست با آن درگیر بوده و کارشناسان و حتی سیاست‌گذاران نسبت به بحران‌آفرینی این بخش از اقتصاد ایران ابراز نگرانی کرده تا جایی که از آن به عنوان یک ابرچالش در اقتصاد ایران نامبرده می‌شود. وابستگی روزافزون و نگران‌کننده‌ی صندوق‌های بازنشستگی به منابع دولتی و بودجه عمومی از جمله مهمترین نشانه‌های ورشکستگی آن‌ها به شمار می‌رود و طی سال‌های گذشته هیچ راه‌حل مناسبی برای رهایی از بحران آن‌ها پیدا نشده و یا به کار گرفته نشده است.

وابستگی روزافزون و نگران‌کننده‌ی صندوق‌های بازنشستگی به منابع دولتی و بودجه عمومی از جمله مهمترین نشانه‌های ورشکستگی آنها به شمار می‌رود و طی سال‌های گذشته هیچ راه‌حل مناسبی برای رهایی از بحران آنها پیدا نشده و یا به کار گرفته نشده است. همچنین حاکمیت و مجموعه نهادهای صندوق‌ها جدای از اینکه نگاهی آینده‌نگرانه نداشته بلکه تحمیل قوانین نامناسب و خصوصی‌سازی شتاب‌زده مبنی بر واگذاری شرکت‌های زیان‌ده به صندوق‌ها در ازای بدهی دولتی و همچنین تعیین مدیران غیرمتخصص و ناآشنا به مسائل بنگاه‌داری عوامل مختلفی هستند که در ایجاد بحران صندوق‌ها نقش ویژه‌ای داشته‌اند. 

یکی از بزرگترین مشکلات بنیادی صندوق‌ها کاهش نرخ پشتیبانی یا همان نرخ جایگزینی آنها طی سال‌های اخیر است. مهمترین منابع درآمدی صندوق‌های بازنشستگی همان کسورات شاغلان است و هر چه نسبت تعداد شاغلان به بازنشستگان یا مستمری‌بگیران بیشتر باشد مطلوبیت صندوق‌ها نیز بیشتر است. نسبت پشتیبانی مطلوب نظام بازنشستگی یا همان نسبت تعداد شاغلان به مستمری بگیران به طور میانگین بین 6 تا 7 است و این نسبت برای جلوگیری از ورشکستگی باید حدود 3 باشد. یعنی به ازای هر سه نفر بیمه‌پرداز یک بازنشسته یا مستمری‌بگیر وجود داشته باشد تا صندوق برای پرداختی‌های خود نیازمند هیچ‌گونه منابع خارجی نباشد. اگر همین نسبت را در نظر بگیریم وضعیت نرخ پشتیبانی اکثر صندوق‌های بازنشستگی در سطح بحرانی قرار دارد.

در کشور حدود 18 صندوق بازنشستگی وجود دارد و از بین آنها شاید تنها دو صندوق دارای نرخ پشتیبانی نسبتا مناسب هستند یعنی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور، اما بقیه صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی کشور پایین‌تر از حتی از سطح ورشکستگی است. در حال حاضر ضریب پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی که بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور به شمار می‌رود 4.5 است، اما نرخ پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری حدود 0/7 ( هفت دهم) است یعنی کمتر از یک. یعنی تعداد مستمری‌بگیران از تعداد کارکنان بیمه‌پرداز بیشتر است. این نشان می‌دهد که صندوق بازنشستگی کشوری با بیش از 1 میلیون و 500 هزار حقوق بگیر کاملا وابسته به بودجه دولتی است. این در حالیست که نرخ پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی در دهه 60 حدود 14 به یک بود اما اکنون با بیش از 37 میلیون نفر بیمه‌شده و بیش از 7 میلیون نفر مستمری‌بگیر به زیر 5 رسیده و سال به سال نیز این نرخ به دلیل افزایش امید به زندگی و بسیاری سیاست‌های تحمیلی دیگر رو به کاهش است و این موضوع نشان می‌دهد چشم‌انداز آینده این سازمان با توجه به اینکه بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور محسوب می‌شود خطرناک است.

همچنین سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز دارای ضریب پشتیبانی حدود 0/8 (هشت دهم) است که این صندوق نیز کاملا وابسته به منابع دولتی است. سایر صندوق‌های اختصاصی نیز دارای ضریب پشتیبانی حدود یک هستند که آنها نیز با کمک‌های دولتی سرپا هستند. به عنوان نمونه صندوق بازنشستگی بانک‌ها که از جمله صندو.ق‌های بازنشستگی اختصاصی کشور است حدود 260 هزار مشترک دارد که 140 هزار این عدد بازنشسته هستند و 120 هزار نیز بیمه‌پرداز. این یعنی اینکه نرخ پشتیبانی این صندوق زیر یک است که نشان می‌دهد روند کاهش استخدام نیروی کار در شبکه بانکی کشور احتمالا به دلیل توسعه‌ی بانک‌داری دیجیتال رو به کاهش است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه