متقاضیان وام ازدواج بخوانند | خبر خوش بانک مرکزی برای متقاضیان وام ازدواج ۱۴۰۱

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی بر لزوم تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تاکید و اعلام کرد: بانک‌ها در اسرع وقت و پس از تکمیل مدارک توسط متقاضی، ظرف مدت حداکثر ۱۰ روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج اقدام کند.

متقاضیان وام ازدواج بخوانند | خبر خوش بانک مرکزی برای متقاضیان وام ازدواج ۱۴۰۱
کدخبر : 11739
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

وام ازدواج یک وام با سود کم از طرف دولت برای کمک به جوانان می باشد. وام ازدواج هر ساله بر حسب تورمی که در جامعه ایجاد می شود بدان افزوده می گردد. وام ازدواج به دلیل داشتن سود کم برای آغاز زندگی دو زوج جوان می تواند مناسب باشد.با حذف وام ازدواج در لایحه بودجه 1401 بحث های زیادی را به راه انداخته است.در ادامه آخرین خبرها از وام ازدواج را می خوانید.

وام ازدواج

این بانک بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی بر لزوم تسریع در پرداخت وام ازدواج تاکید کرد.

در متن بخشنامه یاد شده آمده است:

پیرو نامه شماره ۹۰۳۵۳/۰۱ مورخ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ در خصوص ابلاغ جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، به آگاهی می‌رساند؛ مطابق با نص صریح قانون، «بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.»

بدیهی است، با توجه به ضرورت اجرای قانون و اقدام درخصوص اجرای کامل سهمیه ابلاغی و کاهش تعداد متقاضیان درصف سامانه وام ازدواج، و جدیت این بانک به منظور جلوگیری از افزایش تعداد متقاضیان در صف، در صورت عدم اقدام از سوی آن بانک، تعیین شعبه افراد ثبت‌نام شده راساً از سوی بانک مرکزی مورد اقدام قرار خواهد گرفت؛ لذا، آن بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، پس از تکمیل مدارک توسط متقاضی، ظرف مدت حداکثر ۱۰ روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات مزبور اقدام کند.

 بر این اساس، خواهشمند است به واحدهای اجرایی ذی‌ربط دستور اکید فرمایید تا نسبت به تعیین شعبه افراد در صف و اعطای تسهیلات به متقاضیان تسریع کرده و ضمن جبران و اعطای تسهیلات بابت باقیمانده سهمیه، نسبت به رعایت سهمیه ماهانه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز اقدام و گزارش اقدامات انجام شده را به این مدیریت کل ارسال کنند.

صالح آبادی، بر لزوم همراهی بانک‌ها با مردم و تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات خرد تاکید کرد و گفت: از جمله در بحث پرداخت وام ازدواج اعلام کرده‌ایم که بانک‌ها باید با یک ضامن پرداخت کنند و هر بانکی که بیش از یک ضامن مطالبه می کند مرتکب تخلف شده و اگر رعایت نشود برخورد انضباطی خواهیم کرد.

وی  افزود: در وام‌های کلانی که پرداخت می‌شود باید دقت داشته باشیم اما در وام‌های خُرد که معمولا هم اقساط آنرا پرداخت می کنند در ابتدای امسال بخشنامه کرده‌ایم که تا ۲۰۰ میلیون تومان که در طبقه وام‌های خرد قرار می‌گیرد در دریافت وثیقه سخت گیری نشود و اگر متقاضی دارای رتبه اعتباری مناسبی با یک قرارداد لازم الاجرا پرداخت شود.

رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی همانند بانک‌های دولتی تحت نظارت بانک مرکزی هستند، افزود: بانک مرکزی همان تسلط و کنترلی که بر بانک دولتی دارد بر بانک خصوصی هم دارد و بانک‌های خصوصی موظفند که عضو شورای هماهنگی بانک‌ها باشند و آمار در اختیار قرار دهند.

 پرداخت وام ازدواج 10 روزه شد

بانک مرکزی در راستای تسریع و ساماندهی پرداخت تسهیلات ازدواج، مصوبه شورای عالی جوانان را به بانک‌های سراسر کشور ابلاغ کرد.

به موجب مصوبه شورای عالی جوانان که به امضای ریاست جمهور رسیده است، همه بانک‌های عامل در راستای تسریع و ساماندهی پرداخت تسهیلات ازدواج، موظف‌اند، پس از ثبت نام متقاضیان و صدور کد رهگیری توسط سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی، حداکثر ظرف ۱۵ روز کاری، کار متقاضیان را با رعایت اولویت زمان ثبت نام متقاضی در سامانه مزبور و با ارسال پیامک تعیین شعبه، انجام دهند.

به گزارش وزارت ورزش و جوانان، همچنین بانک‌ها پس از تکمیل مدارک توسط متقاضی، حداکثر ظرف ۱۰ روز مبلغ وام را برای متقاضی واریز می‌کنند.

شرط اول برای اعطای وام ازدواج این است که تاریخ عقد بعد از ۱ فروردین ۱۳۹۷ باشد و دوم اینکه تاکنون از تسهیلات ازدواج استفاده نکرده باشند.

موضوع اختصاص وام ازدواج به متقاضیان علیرغم سختی‌های بانکی، اعتراضاتی را هم در پی داشت. برخی‌ها به زمان شمول و برخی‌ها هم نحوه تخصیص را مورد اعتراض قرار دادند، بر همین اساس یکی از شهروندان نسبت به این موصوع در دیوان عدالت اداری شکایت کرده است.

به همین منظور، موضوع ابطال قسمت اخیر بند ۴ و بند ۵ دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دیوان عدالت اداری بررسی شد.

در این پرونده، شاکی دادخواستی به ظرفیت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به خواسته ابطال قسمت اخیر بند ۴ و بند ۵ دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیات عمومی ارجاع شده است. متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر است:

بند ۴: با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره‌مند گردد.

توجه: به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

بند ۵: به استناد مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۱؍۱؍۱۳۹۷ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند پرداخت می‌گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه