وام ازدواج | ثبت نام وام ازدواج | قسط وام ازدواج

خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج | وام ازدواج هم بدون ضامن شد؟

وام بدون ضامن؛ یکی از جدیدترین اتفاقات این روزها در حوزه تسهیلات. قرار بر این شده تا بانک‌ها موظف شوند بدون ضامن تا ١٠٠میلیون تومان تسهیلات دهند. پیش از این نیز یکی از مشکلات وام‌گیرندگان همین بود: داشتن ضامن کارمند برای دریافت تسهیلات.

خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج | وام ازدواج هم بدون ضامن شد؟
کدخبر : 5014
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

وام ازدواج یک وام با سود کم از طرف دولت برای کمک به جوانان می باشد. وام ازدواج هر ساله بر حسب تورمی که در جامعه ایجاد می شود بدان افزوده می گردد. وام ازدواج به دلیل داشتن سود کم برای آغاز زندگی دو زوج جوان می تواند مناسب باشد.با حذف وام ازدواج در لایحه بودجه 1401 بحث های زیادی را به راه انداخته است.در ادامه آخرین خبرها از وام ازدواج را می خوانید.

وام ازدواج

یک نماینده مجلس گفت: وام‌هایی که زیر ١٠٠میلیون تومان باشند، بدون ضامن پرداخت می‌شود.

حال این قانون برای وام‌های زیر ١٠٠میلیون تومان حذف شده است. یکی از وام‌هایی که درخواست زیادی برای آن وجود دارد، وام ازدواج است. اما آیا وام ازدواج هم بدون ضامن خواهد شد؟ 

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا دریافت وام ازدواج هم بدون ضامن خواهد شد، گفت: طی صحبت‌هایی که با معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد داشتم، ابلاغیه مربوط به نوع تسهیلات نیست بلکه مربوط به تسهیل شرایط ضمانت وام‌هاست.

وی ادامه داد: در صورتی که فرد کارمند دستگاه دولتی و اجرایی باشد دیگر لازم نیست کسی را معرفی کند و برای وام‌های مربوط به ازدواج نیز تا ١٠٠میلیون به ضامن نیازی نیست. در واقع اصل قضیه این است که فردی که قصد دریافت تسهیلات دارد و خودش هم کارمند باشد، تنها یک تاییده کسر از حقوق کافی است و دیگر نیازی نیست که فرد ضامن معرفی کند.

اما نکته‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که در سال آینده احتمالا مبلغ وام‌ها افزایش می‌یابد و با افزایش مبلغ وام‌ها این شرط ١٠٠میلیون نیز باید تغییر کند. ارکانی در پاسخ به این سوال که آیا در این رابطه فکری شده است توضیح داد: قاعدتا باید چنین باشد و رقم ١٠٠میلیون نیز افزایش یابد. اما وزارت اقتصاد باید این سوال را پاسخ دهد و ممکن است نظر آنان متفاوت باشد. 

بنابر آنچه ارکانی گفت، احتمالا امسال افرادی که قصد دریافت وام ازدواج دارنند، بتوانند وام ازدواج بدون ضامن دریافت کنند؛ البته اگر مانع‌تراشی نشود؛ زیرا فارغ از بحث اینکه آیا وام بدون ضامن پرداخت می‌شود یا خیر، برخی می‌گویند برخی از بانک‌ها امسال وام ازدواج نمی‌دهند. حالا باید دید در نهایت وزارت اقتصاد چه خواهد کرد و آیا وام ازدواج نیز برای جوانانی که قصد تشکیل زندگی دارند، بدون ضامن خواهد شد یا خیر.

البته فراموش نکنید حتی اگر وام ازدواج بدون ضامن باشد، برای همه اینگونه نخواهد بود و تنها افرادی می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند که شرایطی که پیشتر برای دریافت وام بدون ضامن عنوان شد را داشته باشند.

وام ازدواج

سال‌هاست که باتوجه به سخت شدن شرایط معاش و در جهت افزایش جمعیت و نیز تسهیل ازدواج، به جوانان وام ازدواج پرداخت می‌شود؛ این وام از مبالغ بسیار پایین در حال حاضر به ۱۰۰میلیون تومان رسیده؛ حال سوالی که مطرح می‌شود این است که تکلیف وام ازدواج برای سال آینده چه خواهد شد؟ 

سال‌های گذشته روال به این شکل بود که مبلغ وام ازدواج در بودجه عنوان می‌شد؛ اما در بودجه امسال، این رقم حذف و این شائبه ایجاد شده که شاید وام ازدواج در سال آینده حذف شده است؛ مرحبا در پاسخ به این سوال که آیا این به معنی حذف وام در سال آینده است؟ گفت: بودجه برنامه‌ریزی مالی یک سال کشور است و درآمدها و هزینه‌های دولت و... را پیش‌بینی می‌کند. سرفصل‌های تسهیلات مانند وام ازدواج و... نکات ریزی هستند که در مراحل بعدی برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود و ضرورتی ندارد که در بودجه به آن‌ها اشاره شود.

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وام ازدواج حذف نشده و با تصمیم دولت و تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، هر ساله میزان آن برمبنای توانمندی بانک‌ها و میزان تورم تغییر می‌کند؛ البته همواره این تسهیلات از تورم عقب هستند؛ زیرا ساختار اقتصادی کشور توان برآورده کردن نیازها را ندارد.

مرحبا توضیح داد: حتی وام ۱۰۰ یا ۱۵۰میلیونی هم برای تشکیل زندگی کافی نیست؛ اما کمک است. وام ازدواج سال آینده پرداخت می‌شود؛ مبلغ آن را نیز تعیین می‌کنند و اعلام خواهد شد. بانک‌ها هم آن‌ها را پرداخت خواهند کرد، بنابراین دغدغه این مسائل نیست. دغدغه سهولت دریافت این تسهیلات است.

وی در پایان گفت: وام ازدواج صد در صد در سال آینده وجود دارد؛ اما نرخ و... پایان امسال یا ابتدای سال آینده مشخص می‌شود و از ابتدای سال آینده نیز بانک‌ها شروع به پرداخت خواهند کرد.

 دولت هر سال در لایحه بودجه‌ای که به مجلس ارسال می‌کرد مبلغ وام ازدواج را هم مشخص می‌کرد. اگرچه این عدد همیشه در زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس تغییر می‌کرد و افزایش می‌یافت. اما امسال دولت مبلغ پیشنهادی خود برای وام ازدواج را اعلام نکرده است. برای همین این تصور پیش آمده که پرداخت وام ازدواج منتغی است.

اما بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که پرداخت وام ازدواج همچنان ادامه دارد اما بند مربوط به مبلغ وام ازدواج حذف شده و به جای آن، دولت پیشنهاد داده که مبلغ وام ازدواج را خودش تعیین کند و مجلس اختیار این کار را به دولت بدهد.

پیش از این هم، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته بود که وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف نشده، بلکه فرآیند آن به استناد قانون “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” «تغییر» کرده است.

۱- آنگونه که معاون وزارت ورزش و جوانان خبر داده «مساله پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ در بخش رفاه و سلامت لایحه بودجه آمده و ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بانک مرکزی را ملکف کرده که وام ازدواج جوانان را بپردازد.»

۲-تا پیش از این دولت مبلغ وام ازدواج را در لایحه بودجه تعیین می‌کرد و مجلس می‌توانست در جریان بررسی لایحه بودجه، مبلغ وام ازدواج و اقساط و مدت زمان بازپرداخت این وام را تغییر بدهد. اما دولت برای پرداخت وام ازدواج ۱۴۰۱«درخواست اختیار» کرده است. یعنی خواسته مبلغ تسهیلات و دوره بازپرداخت وام ازدواج توسط بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مشخص شود، نه مجلس!

۳-دولت همچنان ملکف است که به کلیه زوج‌هایی که بیشتر از چهار سال از تاریخ عقد آنها نگذشته باشد و تا کنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند، وام ازدواج بدهد.

۴- تمامی بانک‌ها موظفند به صورت ماهانه تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

در سال جاری مبلغ وام ازدواج بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بود. یعنی مبلغ وام ازدواج برای مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال،‌۱۰۰ میلیون تومان و برای بقیه افراد ۷۰ میلیون تومان بود.

برای سال آینده هم پیشنهاداتی برای مبلغ وام ازدواج مطرح شده است. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد داده بود که مبلغ وام ازدواج برای مردان زیر ۲۵ و زنان زیر ۲۳، ۲۵۰ میلیون تومان باشد و برای بقیه افراد ۱۵۰ میلیون تومان. یعنی افزایش دو برابری مبلغ وام ازدواج.

اما به گفته معاون وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد دولت این است که «مبلغ وام ازدواج هر سال به اندازه نرخ تورم سالانه افزایش پیدا کند.» بر این اساس احتمالا با توجه به نرخ تورم، ملغ وام ازدواج برای زوج‌های جوان نفری ۱۵۰ میلیون تومان باشد و برای سایر زوج‌ها ۱۰۰ میلیون تومان.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه