افزایش حقوق | حقوق کارمندان | حقوق بازنشستگان

سورپرایز ویژه مجلس برای افزایش حقوق این گروه | افزایش حقوق چند میلیونی برای این افراد در سال آینده

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: افزایش حقوق نیروهای مسلح را در قالب پیشنهاد از طریق کمیسیون شوراها و امنیت ملی در زمان بررسی بودجه سال آینده و برنامه توسعه پیگیری خواهیم کرد.

سورپرایز ویژه مجلس برای افزایش حقوق این گروه | افزایش حقوق چند میلیونی برای این افراد در سال آینده
کدخبر : 11510
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​ ​افزایش حقوق یکی از پر بحث ترین مسایل سال 1401 است . افزایش حقوق مسئله ای است که از نیمه آذر سال 1401 با توجه به بسته شدن بودجه سال بعد مورد قضاوت قرار میگیرد. مهمترین چالش دولت در فصل پایانی سال میزان و نوع افزایش حقوق بود که در سال جدید افزایش حقوق 57 درصدی صورت گرفت.در ادامه آخرین جزییات از افزایش حقوق را می خوانیم.

افزایش حقوق

جلال رشیدی‌کوچی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از پایین بودن حقوق نیروهای مسلح، گفت: حقوق 6 الی 7 میلیونی برای یک نیروی مسلح که در مرزها خدمت و امنیت کشور را برقرار می‌کند واقعا منصفانه نیست و لازم است که مسئولان مربوطه فکری به حال وضعیت حقوقی نیروهای مسلح کنند.

وی یادآور شد: بنده و چند تن از نمایندگان نیز در جلسه علنی درباره افزایش حقوق نیروهای مسلح به مسئولان مربوطه تذکر داده‌ایم تا به این موضوع رسیدگی کنند.

عضو کمیسیون شوراهای مجل ادامه داد:تلاش نمایندگان از بعد نظارتی مجلس این است که موضوع افزایش حقوق نیروهای مسلح را به گوش مسئولان مربوطه در دولت برسانیم تا در بودجه سال 1401 و همچنین برنامه 5 ساله هفتم توسعه به این موضوع توجه ویژه شود.

رشیدی با بیان اینکه در زمینه افزایش حقوق نیروهای مسلح پیگیری‌هایی را با مسئولان مربوطه آغاز کرده‌ایم، گفت:موضوع افزایش حقوق نیروهای مسلح را از طریق کمیسیون‌های مربوطه یعنی کمیسیون شوراها و امنیت ملی دنبال خوایم کرد تا در لایحه بودجه سال آینده به این وضوع توجه ویژه شود.

وی بیان کرد: پیشنهادات نیز برای افزایش حقوق نیروها مسلح در نظر گرفته‌ایم که پس از ارائه بودجه و در زمان بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق و همچنین در زمان بررسی برنامه 5 ساله هفتم توسعه، قطعا پیشنهادات خود را مطرح خواهیم کرد.

​لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری که مراحل بررسی و تصویب را در مجلس می گذراند، این سوال را در افکار عمومی ایجاد کرده که افزایش حقوق تا چه سطحی خواهد بود و آیا واقعا شرایط اقتصادی‌شان متفاوت خواهد شد.

نگاهی به میانگین ناخالص و خالص پرداختی به کارکنان دستگاههای اجرایی نیز نشان می دهد که قشر کارمند در طبقه متوسط درآمدی قرار می گیرند؛ به باور رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، متوسط دریافتی کارمندان دولت بین ۸ تا ۹ میلیون تومان است که نزدیک به ۶۰ درصد از کارمندان دولت چنین حقوقی دریافت می کنند.

این در شرایطی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که اکنون خط فقر نسبی خانوارها در ایران به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده است.

با وجود چنین شرایطی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه اعتقاد دارد که دولت با سیاست افزایش حقوق، قصد ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری را دارد.

حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در یک برنامه تلویزیونی درباره جزییات لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان و مستمری‌بگیران گفت: قبل از این که من صحبت هایم را در رابطه با لایحه شروع کنم؛ چند نکته لازم است عرض کنم. دولت اعلام کرد این لایحه‌ای که من به مجلس می‌دهم، ۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد یعنی برای دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان خرج دارد. مجلس از این بیشتر خرج نکند، چون ما نداریم و اگر بیشتر از این هزینه شود، ما به شورای نگهبان نامه می‌نویسیم که ما این پول را نداریم و می‌شود اصل ۷۵ قانون اساسی؛ یعنی از نظر شورا رد می‌شود.

وی افزود: همچنین این ۵۰ هزار میلیارد تومان از کجا می‌آید؛ درآمد جدید نیست. به دولت به دلیل مشکلاتی که برای کارکنان و بازنشستگان در سراسر کشور به وجود آمد می‌خواهد ترمیم حقوق کند. این همسان سازی و متناسب‌سازی نیست. دولت ترمیم حقوق می‌خواهد کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: هر آنچه پرداخت می‌شود قطعا به اندازه نیاز نیست، قطره چکانی در حد وسع دولت است. پس این طور نیست که آن چه دولت می‌پردازد حق است. همه آن‌هایی که دریافت می‌کنند این است، نه حق خیلی بالاتر است، اما این به اندازه آن چیزی است که دولت بیش از این نمی‌تواند دهد.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: این ۵۰ هزار میلیارد تومان را از کجا می‌آورد؟ شما می‌دانید از بودجه یک میلیون و ۳۹۴ هزار میلیارد تومانی ما و جدولشان برای ۱۴ ماه که ۶۳۶ هزار میلیارد تومان است. این هزار و ۳۹۴ هزار میلیارد تومان فقط ۲۶۰ هزار میلیارد تومانش عمرانی است، بقیه اش جاری است. یعنی بقیه اش هزینه است. حقوق، اوراقی که خریداری شده، باید پراخت شود و خرج ادارات و بقیه؛ ۲۶۰ هزار میلیارد تومانش عمرانی است.

وی تاکید کرد: دولت برای مشکلی که برای کارکنانش به وجود آمده و خواسته دستشان را بگیرد تا آن جا که می‌تواند و مجلس هم دنبال این بوده ۶۰ هزار میلیارد تومان به آن چیزی که ما اضافه کردیم؛ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان از این ۲۶۰ هزار تای عمرانی می‌خواهد بردارد بدهد به بازنشستگان، شاغلین و دوستان دیگری که مشکل دارند و حق طبیعی است دولت تا جایی که می‌تواند کمک کند.

حاجی‌بابایی متذکر شد: این‌ها نکاتی است که آن ۶۳۶ هزار میلیارد تومان هم که جدول ۱۴ است ۱۳۶ هزار میلیارد تومانش خرج آن شرکت نفت است که باید تولید کنند، ۵۰۰ هزار میلیارد تومانش هم دولت یارانه می‌دهد یعنی همین ۴۰۰ تومان، ۳۰۰ تومان و ۳۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. این ۳۰۰ تومان و ۴۰۰ تومان، ۸۰ هزار میلیارد تومان باید برای نان بدهد، ۸۰ هزار میلیارد تومان برای دارو و این‌ها باید بدهد می‌شود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان را یارانه می‌دهد یعنی در مجموع از ۲۲۰۰ تا ۱۷۰۰ میلیارد تومانش یا یارانه است یا حقوق است یا پول اوراق است. آن بقیه که می‌ماند که ۲۶۰ عمرانی است قرار است از این ۶۰ تا برداشته شود بیاید روی جاری تا حقوق‌ها ترمیم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه