افزایش حقوق | حقوق کارمندان | حقوق بازنشستگان | حقوق کارگران

اقدام جنجالی برای افزایش حقوق 1401 | متاهل‌ها پولدار می‌شوند، مجردها وام!

سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با عنایت بر لزوم حمایت از نهاد مقدس خانواده و تشویق زوجین به فرزند آوری در موسم تصویب بودجه ۱۴۰۱ توسط مجلس شورای اسلامی،طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس کلیات طرح کرامت همسران خانه دار و حمایت از ازدواج و فرزند آوری را با استفاده از پیشنهادات صاحبنظران این امر، به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

اقدام جنجالی برای افزایش حقوق 1401 | متاهل‌ها پولدار می‌شوند، مجردها وام!
کدخبر : 5158
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

افزایش حقوق یکی از پر بحث ترین مسایل سال در نیمه دوم سال است . افزایش حقوق مسیله ای است که از نیمه آذر با توجه به بسته شدن بودجه سال بعد مورد قضاوت قرار میگیرد. مهمترین چالش دولت در فصل پایانی سال میزان و نوع افزایش حقوق است که چگونه و به چه اندازه باید افزایش حقوق صورت گیرد.در ادامه آخرین جزییات از افزایش حقوق را می خوانیم.

افزایش حقوق

در بخشی از نامه هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به رئیس مجلس آمده است: در بودجه کشور و برنامه ۵ ساله، افزایش حقوق کارمندان و کارگران فقط برای متاهلین و به نسبت تعداد فرزندان افزایش یابد تا طی چند سال اجرت المثل بانوان خانه دار واقعی شود. برای کارمندان و کارگران مجرد به جای افزایش حقوق، وام ازدواج در نظر گرفته شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، کلیات طرح کرامت همسران خانه دار و حمایت از ازدواج و فرزند آوری را به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

 محورهای طرح مذکور بدین شرح است:

 از آنجا که مهمترین نقش‌های جامعه شغل ارزشمند و بی بدیل همسرداری و مادری است و این دو جایگاه معروف و شناخته شده نزد عقل و شرع در سال‌های اخیر به دلیل بی توجهی و اخذ سیاست‌های ناصواب و عدم اهتمام در قانون گذاری، تضعیف شده است و از طرفی کشور در آستانه گرفتار شدن در منکر تله جمعیتی است، پیشنهاد طرح کرامت همسران خانه دار و حمایت از ازدواج و فرزندآوری  ارائه می‌شود.

۱-در حال حاضر حقوق یک کارمند با سه فرزند فقط چند صد هزارتومان بالاتر از یک کارمند هم رتبه مجرد است که این مبلغ هیچ تناسبی با هزینه‌های فرزند و همسر ندارد بلکه خود، فرهنگسازی و توجیهی برای جواز عدم ازدواج و فرزند آوری است.

۲-ضروری است برای بها دادن به شغل تربیتی بانوان خانه دار که بهترین شغل یعنی همسرداری و تربیت کودک است تمهیداتی اندیشیده شود تا برای اجرت المثل کار در منزل و پرورش نسل، حقوقی با این عنوان شغل تربیتی همسر در حقوق سرپرست خانواده در نظر گرفته شود.

۳-هزینه فرزند آوری و نگه داری از فرزند نیز در حال حاضر هیچ تناسبی با اختصاص مبلغ حق اولاد در فیش حقوقی ندارد که ضروری است به ازای هزینه‌های واقعی فرزندان حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران افزایش یابد.

۴-اگر اجرت المثل برای یک خانم خانه دار با کمترین حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود باید مبلغی حدود ۵ میلیون تومان باشد که به تناسب تعداد فرزندان نیز مستحق افزایش است.

۵-برای هر فرزند نیز به عنوان حق اولاد رقم واقعی تر به نسبت هزینه ها (فرضا ماهانه حدود یک میلیون تومان)محاسبه شود.

۱-در بودجه کشور و برنامه ۵ ساله، افزایش حقوق کارمندان و کارگران فقط برای متاهلین و به نسبت تعداد فرزندان افزایش یابد تا طی چند سال اجرت المثل بانوان خانه دار واقعی شود.

۲-برای کارمندان و کارگران مجرد به جای افزایش حقوق، وام ازدواج در نظر گرفته شود.

۳-به تعداد فرزندان ماهانه حق اولاد متناسب با وضعیت اقتصادی روز جامعه در نظر گرفته شود.

۴-افراد سرپرست خانوار در اولویت استخدام و ارتقاء شغلی قرار گیرند.

افزایش حقوق

روزهای پایانی سال، تب و تاب حقوق‌ها بالا می‌گیرد و امسال نیز از همان اوایل زمستان،حقوق‌ها، عیدی و پاداش پایان خدمت کارمندان اعلام شد؛ در ادامه این گزارش به صورت تفصیلی به هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

در این گزارش، رقم دقیق حقوق، عیدی، پاداش پایان خدمت و نیز مالیاتی که کارمندان دولت باید در سال ۱۴۰۱ بپردازند را خواهید خواند.

حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱

حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱، پنج میلیون و ۶۰۰هزار تومان اعلام شد؛ حداکثر حقوق نیز چیزی حدود ۷برابر این رقم است؛ البته توجه داشته باشید که برای محاسبه حداکثر حقوق نباید ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان را در نظر بگیرید. بلکه ۶۰۰هزار تومان بابت مالیات کسر خواهد شد و در واقع حداکثر حقوق حدود ۳۵میلیون تومان خواهد شد نه ۳۹میلیون تومان.

در مورد مالیات حقوق نیز تنها حداقلی‌بگیران معاف شدند؛ یعنی افرادی که ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان بگیرند، مالیات نخواهند داد؛ در مقابل  مالیات حقوق های بین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد، از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد، از ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان ۲۰ درصد و بیشتر از ۳۵ میلیون تومان ، ۳۰ درصد تعیین شد.

یک فعال حوزه کار معتقد است دریافتی کارگران برای سال آینده نباید کمتر از هفت میلیون تومان باشد هرچند که این میزان هزینه های معیشت آنها را جبران نکند. وی از شورای عالی کار خواست اگر درصدد بهبود وضع معیشت کارگران است، علاوه بر افزایش مزد مبنا در مزایای جانبی مزد نیز افزایش قابل قبولی لحاظ کند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، گفت: کمیسیون تلفیق بودجه در راستای حمایت از ساخت مسکن در سال ۱۴۰۱ و اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن، با افزایش اعتبار بانکی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت تسهیلات این بخش به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان موافقت کردند.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه همچنین با الحاق یک بند به تبصره ۱۶ لایحه بودجه موافقت کردند و براساس آن بانک مرکزی موظف شد، با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و اطلاعات دریافتی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، به موجب مصادیق تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را به تفکیک اشخاص در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی این اطلاعات را به روز رسانی کند.

زارع اضافه کرد: بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نیز موظف هستند، تمامی این موارد را به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

افزایش حقوق

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در ادامه خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در بررسی بخش هزینه‌ای تبصره ۱۸ به منظور رشد و پیشرفت کشور از طریق ارتقاء بهره‌وری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و پایه آمایش سرزمین و همچنین پروژه های دانش بنیان و پیشران با ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت ایراد در ۳۱ استان کشور با موافقت کردند و برای هر استان در گام اول ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتند ‌

وی افزود: کمیسیون تلفیق در موافقت با حذف بند (ح) تبصره ۱۸ با اداره دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و با رعایت ضوابط زیر نظر رئیس جمهور مخالفت کردند و در ادامه مصوب کردند که دبیرخانه این شورا ذیل وزارت اقتصاد اداره و حکم دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط وزیر اقتصاد صادر شود.

زارع در پایان ابراز داشت: همچنین کمیسیون تلفیق بودجه به دولت مجوز داد، تا مبلغ پنج و نیم میلیارد یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گاز صادراتی بر اساس قیمت روز صادراتی، طرح‌های پیشران جدید و نیمه تمام در زمینه خطوط راهبردی ریلی، کریدورهای اصلی جاده‌ای، توسعه سواحل مکران، توسعه و فعال سازی پتروپالایشگاه‌ها و نیروگاه های بزرگ، حفظ و نگهداری و تعمیر تجهیزات راهبردی ناوگان امداد هوایی، تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و تاسیساتی واجا، اجرای طرح‌های زیرساخت مناطق آزاد جدید و ... را اجرایی کند.

میرهاشم موسوی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با موضوع بیمه دانشجویان درباره جزییات و زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: هنوز منتظریم هیئت دولت در این باره تصمیم‌گیری و تصویب کند. این آمادگی وجود دارد که این تعهد را در قبال بازنشستگان به نحو احسن انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره جزییات و زمان واریز «عیدی» بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: هنوز منتظریم هیئت دولت در این باره تصمیم گیری و تصویب کند. این آمادگی وجود دارد که این تعهد را در قبال بازنشستگان پس از تصویب، به نحو احسن انجام دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه