بیمه تکمیلی بازنشستگان | بیمه بازنشستگان

اتفاق عجیب برای بیمه تکمیلی بازنشستگان | بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری تغییرکرد؟

​بنابر اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، بیمه تکمیلی خدمات درمانی کارمندان بازنشسته به خدمات پرداخت هزینه خسارت درمان بازنشستگان کشوری تغییر نام داد.

اتفاق عجیب برای بیمه تکمیلی بازنشستگان | بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری تغییرکرد؟
کدخبر : 10794
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

به منظور ارتقاء خدمات رفاهی در بخش درمان و کاهش هزینه‌های درمانی برای بازنشستگان امکان بهره‌مندی از  بیمه تکمیلی بازنشستگان وجود دارد. خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان به صورت جبران بخشی از هزینه‌های درمانی بیمه شدگان است.صندوق بازنشستگی برای جبران و پرداخت بیشتر هزینه های درمان به  بازنشستگان طرح بیمه تکمیلی بازنشستگان را اجرایی کرده است.بسیاری از بازنشستگان از این طرح ناراضی هستند و معتقدند بیمه تکمیلی بازنشستگان از کارایی لازم برخوردار نیست. در ادامه به آخرین خبر از بیمه تکمیلی بازنشستگان می پردازیم.

بیمه تکمیلی بازنشستگان

بیمه تکمیلی خدمات درمانی صندوق بازنشستگی کشوری، یکی از خدماتی بود که سالهای گذشته از سوی این صندوق به کارمندان بازنشسته دولت ارائه می‌شد.

در حال حاضر مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری می‌توانند با واسطه از خدمات درمان تکمیلی شرکت بیمه آتیه سازان حافط استفاده کنند.

استفاده از این خدمات اختیاری است و به انتخاب بازنشسته، در پوشش آن در کنار بیمه درمانی پایه‌ای که صندوق خدمات درمانی مسئول ارائه آن است به او و خانواده‌اش تعلق می‌گیرد.

آخرین بار قرار داد استفاده از خدمات درمان تکمیلی، بازنشستگان کشوری در بهار ۱۴۰۱ تمدید شد و مستمری‌بگیران این صندوق در انتخاب آن مخیر بودند.

براساس همین قرارداد تازه تمدید شده، بازنشستگان مشمول تا بهار سال آینده می‌توانند از این خدمات استفاده کنند، خدماتی که از حالا به بعد با عنوان پرداخت هزینه خسارت درمان به بازنشستگان کشوری متقاضی تعلق می‌گیرد.

 

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد، دلیل این تغییر ناشی از تاکیدی است که در قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد.

به موجب ماده ۸۵ این قانون، ارائه خدمات درمان تکمیلی به کارکنان شاغل و بازنشسته وظیفه دستگاه‌های اجرایی است اما در عمل در سالهای اخیر صندوق بازنشستگی کشوری با عقد قرارداد نیابتی با شرکت‌های بیمه، امکان ارائه خدمات درمان تکمیلی را برای کارمندان بازنشسته فراهم کرده‌است.

در همین راستا چندی پیش، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پیگیری‌های سازمان متبوعش برای عملیاتی شدن این بخش از قانون خبر داد.

کارمندان دولت در بیش از سه هزار دستگاه مختلف شاغل هستند و همگی آنها بعد از بازنشستگی از صندوق بازنشستگی کشوری مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند.

در ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌ دولتی ملزم به ارائه خدمات درمان تکمیلی است، در همین راستا از مدتی پیش برخی دستگاه‌ها شروع به ارائه خدمات درمان تکمیلی به کارکنان شاغل و بازنشسته خود کرده‌اند اما سایر دستگاه‌های دولتی هنوز در این خصوص اقدامی انجام نداده‌اند.

به نظر می‌رسد ارائه خدمات درمان تکمیلی ارتباط مستقیمی با بودجه سنواتی و جمعیت کارکنان شاغل و بازنشسته دستگاه‌های مختلف دولتی دارد و برای همین این قضیه هنوز به صورت فراگیر اجرایی نمی‌شود.

بیمه تکمیلی بازنشستگان

صادقی تصریح کرد: بیمه تکمیلی نه به خودی خود خوب است، نه بد! اما باید نظارت بر قراردادها باشد و بهترین گزینه انتخاب شود و پیشنهاد ما برای تشکیل شرکت توسط خود سازمان تامین اجتماعی هنوز پابرجاست.

در این جلسه تعدادی از کاندیداهای این انتخابات به سخنرانی در میان بازنشستگان پرداختند. 

در ابتدای این نشست علی اکبر موسوی (کاندیدای انتخابات امسال کانون عالی کارگران بازنشسته تهران) گفت: ما در گروه‌های فضای مجازی سعی می‌کنیم با رعایت ادب و قانون به مباحثات درباره حقوق بازنشستگان بپردازیم. 

وی درباره بیمه آتیه سازان حافظ به عنوان بیمه تکمیلی گفت: برخی از بازنشستگان ۵ تا ۷ میلیون نیز پرداخت کردند اما بعد از چند ماه خدمات تکمیلی دریافت نکردند و بسیاری به بیمه تکمیلی این شرکت معترص هستند. 

موسوی با تاکید بر اینکه باید به قراردادهای بیمه نظارت شود، اظهار کرد: تاکنون هیچ همت و تخصصی برای برخورد برای حل مسئله قرارداد بیمه ما با شرکت‌هایی چون آتیه سازان نداشتیم. ما قبل از این با بیمه دی نیز مشکلات مشابه داشتیم و ریشه این مشکلات به نوع قرارداد و نظارت ما باز می‌گردد. ما نیاز به یک کمیته درمان در کانون تهران داریم و باید کمیته تقویت شوند. 

وجیهه خوش‌نواز (کاندیدای انتخابات کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در ادامه این نشست اظهار کرد: زنان نیز مانند مردان می‌توانند در صحنه‌های فعالیت صنفی و مطالبه‌گری حضور یابند و بنده نیز در این سال‌ها توانستم در جریان فعالیت‌ها حاضر باشم. 

وی با تاکید بر حقوق مستمری بگیران و بازماندگان گفت: از برنامه‌های بنده در صورت انتخاب شدن، پیگیری حقوق زنان بازمانده و مزایا و مستمری آنان است که در این سال‌ها در مطالبه‌گری‌ها مغفول واقع شدند. 

در ادامه حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) اظهار کرد: ما نباید نیاز به بیمه تکمیلی نداشته باشیم. بیمه تکمیلی یعنی هرچه بیمه پایه نمی‌تواند انجام دهد، با مبلغ بیشتری از جیب ما پوشش داده می‌شود. اما بیمه تکمیل فعلی تکمیلی نیست و تحمیلی است و سهم پرداخت از جیب بیمه بازنشستگان ۲۱ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است. 

صادقی ادامه داد: ما در کانون بازنشستگان تلاش داشتیم بیمه تکمیلی و پرداخت اضافه تعطیل شود اما متاسفانه انبوه بازنشستگان همزمان به ثبت نام و پرداخت حق بیمه تکمیلی پرداختند و مبارزات ما در این حوزه با بن بست مواجه شد. 

وی با اشاره به قانون الزام تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی حقوق و بیمه فرد همراه کارگر بازنشسته را نیز بدهد. ما کارگران بازنشسته باید محکم بر سر این موضع بایستیم که تامین اجتماعی یا باید با بیمه پایه خدمات تکمیلی را انجام دهد، یا با تشکیل یک کنسرسیوم و شرکت توسط خود تامین اجتماعی، خدمات تکمیلی انجام شود. ما معتقدیم بیمه‌های تکمیلی برای نفوذ در میان بازنشستگان کانون‌ها و فعالان را فاسد می‌کنند، لذا ما باید این سیستم غلط بیمه تکمیلی را جمع کنیم. 

کاندیدای انتخابات کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بازنشستگان باید با فشار بر کانون‌ها از آنها بخواهند تا مساله بیمه‌های تکمیلی را اصلاح کنند. بیمه آتیه ساز اکنون می‌گوید ۱۵۰۰ میلیارد تومان اضافه آوردند و حق بیمه ۹۰ هزارتومان کفایت لازم را نمی‌کند. 

وی با اشاره به‌ عدم تکافوی خدمات بیمه تکمیلی گفت: بیمه‌های تکمیلی بیمه مکمل هستند و نه تکمیلی زیرا به عنوان بیمه خصوصی و تجاری سهم فرانشیز دارند و سازمان تامین اجتماعی موظف به کاهش سهم پرداخت از جیب درمان بازنشستگان است. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه