همسان سازی حقوق بازنشستگان | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

پرداخت مانده ۲۵ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان | خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

در نامه‌ی نمایندگان بازنشستگان چند استان خطاب به میرهاشم موسوی مطالبات آنها، از جمله پرداخت مانده ۲۵ درصد همسان‌سازی ۱۴۰۰، مطرح شده است.

پرداخت مانده ۲۵ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان | خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان
کدخبر : 10733
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

 نمایندگان بازنشستگان چند استان در نامه‌ای به مدیرعامل تامین اجتماعی، به تشریح مطالبات اصلی بازنشستگان پرداختند.

در نامه‌ی بازنشستگان خطاب به میرهاشم موسوی، مطالبات به ترتیب زیر آمده است:

«تسریع در پرداخت مانده  ۲۵ درصد همسان‌سازی ۱۴۰۰ وتاثیر دادن آن در احکام و همچنین تخصیص بودجه برای همسان‌سازی سال جدید.

جرای الزام درمان مستقیم و رایگان  بر اساس ماده ۵۴ تامین اجتماعی و با عنایت  به کسر دو درصد ماده۸۹ و همچنین اعلام نارضایتی از بیمه‌های تکمیلی مخصوصا خدمات ناچیز و ضعیف آتیه سازان حافظ که بازنشستگان  خواستار  لغو قرارداد با این شرکت هستند.

در نظر گرفتن امتیازات ماده ۶۹ آیین نامه داخلی سازمان برای بازنشستگان غیر همکار.

 پرداخت حق اولاد و عائله مندی به زنان سرپرست خانواده بازمانده و بازنشسته.

عیدی پایان سال بازنشستگان همتراز و مطابق با کارگران شاغل  پرداخت شود.

اعتراض نسبت به اقدام دولت نسبت برای واگذاری سهام بانک رفاه (سرمایه کارگران و بازنشستگان) و فروش مال غیر.»

همسان سازی حقوق بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با بیان اینکه «۹ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شده، اما همچنان نحوه تخصیص و توزیع آن مشخص نشده است»، گفت: ما به دنبال اجرای قانون و همچنین اصلاح قوانین در خصوص نوع پرداخت به بازنشستگان هستیم؛ در خصوص همسان‌سازی و ۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده همچنان فرمول یا روشی برای اجرا به صندوق اعلام نشده است.

وی افزود: برای صندوق در واقع ۹ هزار میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده است که این خود تبدیل به یک مسئله شده، چرا که نقد کردن این حجم از سهام توسط خود صندوق یک کار بسیار سخت و پیچیده است. راه درست این است که به جای سهام، پول نقد به صندوق داده شود تا بتوانیم به بازنششستگان پرداخت کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با بیان اینکه «قرار بوده تا حقوق پرداختی به بازنشستگان و حقوق‌های آن‌ها معادل ۹۰ درصد از حقوق کارکنان همسان در گروه‌های خود باشد»، گفت: در خصوص متناسب‌سازی هنوز سازمان برنامه و بودجه فومول و روشی به ما ابلاغ نکرده است.

اسکندری در پاسخ به این سوال که چرا احکام مربوط به بازنشستگان حوزه بهداشت و درمان اجرا نمی‌شود، گفت: در دولت قبل قرار شد که احکام این افراد صادر شود، اما یک ریال در خصوص تامین اعتبار و منابع آن انجام نشد و آنچه اعلام شده بود دروغ بود و سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم هم در این خصوص تأمین مالی نکرد و ما همچنان در انتظار تامین اعتبار هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر، دنبال تامین اعتبار و بار مالی این موضوع در خصوص کارکنان بهداشت و درمان نیز هستیم و این امر هم در سطح دولت مطرح شده و منابعی که در ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود، هنوز پرداخت نشده و در بودجه سال ۱۴۰۱ هم این موضوع دیده نشده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با اشاره به افزایش اندک و تنها ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق در سال ۱۴۰۱ گفت: این مطالبه کاملا دقیق و درست است و همواره به عنوان یک مطالبه جدی توسط بازنشستگان مطرح می‌شود. هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این موضوع هستند و دولت هم مدافع این موضوع است. این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح و پیگیری شود.

اسکندری افزود: در پیش‌نویس تهیه شده برای این لایحه تلاش می‌شود که حقوق بازنشستگان کشوری هم متناسب شود و هم منابع مالی آن دیده شود و خوشبختانه دولت هم این موضوع را در نظر دارد و عزم آن هم بر افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸، ۴ هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کرد» اظهار کرد: در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. ما مشکلات و مسائلی که سازمان برنامه و بودجه با آن مواجه است درک می‌کنیم و می‌دانیم که به شدت تحت فشار هستند؛ اما به هرحال، باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و این وضعیت بهبود یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه