وام بازنشستگان | پرداخت وام بازنشستگان

چالش جدید برای وام بازنشستگان | وام ۵۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان منتفی شد؟

گروه‌های مختلف بازنشستگان از جمله تامین اجتماعی، منتظر تعیین وضعیت بانک‌ها در ارتباط با تسهیلات تکلیفی هستند. آن‌ها در این مورد گفتند که شرایط تسهیلات تکلیفی ۵۰ میلیون تومانی، به اندازه‌ی کافی سختگیرانه است و به طور عادی بازنشستگان امکان دریافت این تسهیلات را ندارند. متقاضیان می‌گویند شروط بانک‌ها مانند نداشتن اقساط معوق و حقوق بالای ۶ میلیون تومان، دریافت این تسهیلات را سخت می‌کند و به حذف بازنشستگان حداقل‌بگیر می‌انجامد که در سال جاری در محدود ۳ تا ۴ میلیون تومان مستمری دریافت می‌کردند.

چالش جدید برای وام بازنشستگان | وام ۵۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان منتفی شد؟
کدخبر : 5513
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

وام بازنشستگان کشوری از ۱۰ به ۱۲ میلیون تومان برای ۳۰۰ هزار نفر با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه اجرایی شده است.صندوق بازنشستگی کشوری به منظور حمایت اجتماعی و اجرای طرح‌های رفاهی از بازنشستگان دورۀ جدید ارائه تسهیلات وام بازنشستگان را به اجرادرآورده است.طبق آخرین خبرها چند نوبت از وام بازنشستگان  پرداخت شده است. مقدار وام بازنشستگان در حال حاضر۱۲ میلیون تومان است. در ادامه آخرین خبرها از وام بازنشستگان را می خوانید.

وام بازنشستگان

با عقب نشینی مجلس از افزایش سقف پرداخت تسهیلات تکلیفی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تاثیر آن بر میزان منابعی که از این بابت باید آزاد می‌شدند، بازنشستگان نگران استمرار پرداخت تسهیلات حمایتی ارزان قیمت شدند.

 در روزهای گذشته، اعضای تشکل‌های بازنشستگان خبر دادند که سازمان تامین اجتماعی در پرداخت تسهیلات بانکی به بازنشستگان خود دچار مشکل شده است؛ چرا که بانک رفاه کارگران که متعلق به این مجموعه است، امکان اضافه برداشت از بانک مرکزی را ندارد. این در حالی است که نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، سقف اضافه برداشت از بانک مرکزی را افزایش داده بودند تا منابع بیشتری برای پرداخت تسهیلات به مشتریان بانک‌ها بازشود؛ با این حال بانک مرکزی با مصوبه‌ی مجلس مخالفت کرده است.

در تشریح این وضعیت، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در شبکه اجتماعی توییتر، اعلام کرد که مجلس این مصوبه را پس گرفته و قرار نیست که در لایحه بودجه سال آینده شاهد افزایش چشمگیر منابع تسهیلات تکلیفی باشیم. بنابر اعلام «مصطفی قمری‌وقا» اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی موجب رشد سه شاخص مهم ‎پایه پولی و ‎تورم و ‎نقدینگی در ۱۴۰۱ می‌شود.

این در حالی است که گروه‌های مختلف بازنشستگان از جمله تامین اجتماعی، منتظر تعیین وضعیت بانک‌ها در ارتباط با تسهیلات تکلیفی هستند. آن‌ها در این مورد گفتند که شرایط تسهیلات تکلیفی ۵۰ میلیون تومانی، به اندازه‌ی کافی سختگیرانه است و به طور عادی بازنشستگان امکان دریافت این تسهیلات را ندارند. متقاضیان می‌گویند شروط بانک‌ها مانند نداشتن اقساط معوق و حقوق بالای ۶ میلیون تومان، دریافت این تسهیلات را سخت می‌کند و به حذف بازنشستگان حداقل‌بگیر می‌انجامد که در سال جاری در محدود ۳ تا ۴ میلیون تومان مستمری دریافت می‌کردند.

وام بازنشستگان

بازنشستگان با اشاره به اینکه بانک مرکزی احراز شرایط دریافت‌کنندگان تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی را به بانک‌ها سپرده است، افزودند: «این احتمال وجود دارد که بانک‌ها با الزامات خود این تسهیلات را پرداخت کنند؛ ضمن اینکه بانک مرکزی اصراری بر پرداخت این تسهیلات ندارد و بانک‌ها می‌توانند مانع از افزایش اضافه برداشت خود شوند. به هر ترتیب، بانک‌ها دیگر با فشار مصوبه مجلس دست به گریبان نیستند و می‌توانند با در نظر گرفتن حساسیت‌های خود این تسهیلات را پرداخت کنند.»

جدا از وضعیت پرداخت تسهیلات تکلیفی از محل، اضافه برداشت، تسهیلات داخلی سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان، که از محل اضافه برداشت یا منابع دیگر بانک رفاه کارگران، به میزان ۷ میلیون تومان پرداخت می‌شود، با کندی در روند پرداخت رو به رو است؛ هنوز بسیاری از بازنشستگان موفق به دریافت این تسهیلات بر اساس سهمیه‌های اختصاص یافته به کانون‌های بازنشستگان، نشده‌اند؛ هرچند سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که تا انتهای سال جاری پرونده پرداخت تسهیلات بسته می‌شود و ۷۰ هزار بازنشسته در اسفند ماه تسهیلات خود را دیافت می‌کنند.

با این حال کمبود سهمیه موجب شده که بازنشستگان از وضعیت خود ناراضی باشند و حتی از وعده‌ی پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی در شرایطی که هنوز، تکلیف پرداخت تسهیلات ۷ میلیون تومانی و وعده‌ی افزایش سقف این تسهیلات برای سال آینده مشخص نیست، انتقاد کنند. به گفته‌ی حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، «بانک رفاه برای پرداخت تسهیلات عادی ۷ میلیون تومانی هم با مشکل اضافه برداشت از بانک مرکزی روبه رو شده است؛ حال چطور، وعده پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی را می‌دهند؟ بهتر بود که بانک مرکزی ابتدا تکلیف میزان مجاز اضافه برداشت بانک‌ها از خود را روشن می‌کرد و بعد خبر پرداخت تسهیلات را اعلام می‌کرد تا بازنشسته‌ای که برای دریافت تسهیلات ۷ میلیون تومانی مشکل دارد، چشم به راه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی نماند!»

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه