یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

یارانه جدید 273 هزار تومانی امشب واریز می شود؟ | چه کسانی یارانه معیشتی جدید را می گیرند؟

الگوی تازه پرداخت یارانه جدید تشریح شد.

یارانه جدید 273 هزار تومانی امشب واریز می شود؟ | چه کسانی یارانه معیشتی جدید را می گیرند؟
کدخبر : 3967
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در چند ماه اخیر و با روی کار آمدن دولت جدید با وعده رییس جمهور در مورد پرداخت یارانه جدید،در موعد پرداخت یارانه ها این گمانه زنی ها پیش می آید که یارانه پرداختی با کمی تغییرات و افزایش همان یارانه جدید دولت رییسی باشد . رییسی وعده یارانه جدید را در آذر ماه داده بود که این وعده عملی نشد و محسن رضایی از 2 برابر شدن یارانه در دی ماه خبر داد که توسط وزیر اقتصاد در مورد زمان پرداخت تکذیب شد. حال سخنگوی دولت یارانه جدید را اختصاص یارانه بنزین به همه اعلام کرد  .در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

آخرین خبرها از نشست‌های کارشناسی تیم اقتصادی دولت نشان می‌دهد احتمالا برای آخرین بار یارانه معیشتی، مطابق ارقام گذشته، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

به‌احتمال زیاد، از‌ماه آینده، دولت به 66میلیون نفر که عموما در دهک اول تا هشتم قرار می‌گیرند ماهانه 273هزار تومان یارانه ترکیبی واریز خواهد کرد.

این یارانه، در شکل حداکثری خود، شامل: 45هزار و 500تومان یارانه نقدی، 55هزار تومان یارانه کمک معیشتی، و همچنین 150هزار تومان یارانه جدید، ناشی از اصلاح سیاست ارز ترجیحی، به همراه 22هزار و 500تومان یارانه ناشی از اصلاح سهمیه بنزین، به هر شهروند، خواهد بود.

دیروز امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ امروز پنجشنبه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. به‌گفته او، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های 2 نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های 3‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های 4 نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های 5نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

یارانه جدید

ترکیب تازه یارانه

آخرین خبرها حکایت از آن دارد که دولت تصمیم گرفته پرداخت پلکانی یارانه‌ها را فعلا کنار بگذارد و به جای آن به‌صورت یکسان به 66میلیون نفر ماهانه 150هزار تومان یارانه نقدی بیشتر پرداخت کند. زمان اجرای سیاست تغییر الگوی یارانه‌ها هنوز نهایی نشده و دولت منتظر نتایج نهادهای افکارسنجی و همچنین آماده شدن زیرساخت‌ها و افکار عمومی است.

اطلاعات دریافتی حاکی است؛ درصورت فراهم شدن همه شرایط، این آخرین مرحله از واریز کمک معیشتی، به شکل فعلی خواهد بود. این نوع یارانه پس از افزایش قیمت بنزین، در آبان 1396، در هر ماه، به‌حساب افراد مشمول واریز می‌شود. زیرا از‌ماه آینده درصورت به نتیجه رسیدن بحث‌های کارشناسی، در کریدورهای دولت، رقمی معادل 150هزار تومان به‌عنوان یارانه ناشی از اصلاح نرخ ارز ترجیحی به 66میلیون ایرانی تخصیص پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه براثر تغییر الگوی اختصاص سهمیه بنزین، به همه شهروندان ایران معادل 22هزار و 500تومان دیگر تعلق خواهد گرفت.

تخمین‌های اولیه حاکی است؛ شهروندانی که شامل همه این یارانه‌ها باشند حداکثر 273هزار تومان در هر ماه، به حسابشان واریز خواهد شد. البته فعلا قرار بر این است که 2دهک ثروتمند شامل 16تا 20میلیون نفر شامل این یارانه نشوند.

یارانه جدید

یارانه جدید احتمالا این ماه پرداخت نمی‌شود

اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که یارانه معیشتی در دی‌ماه بدون تغییر پرداخت خواهد شد، این اعلام با توجه به این‌که مشمولان یارانه جدید همان یارانه‌بگیران معیشتی هستند، احتمال پرداخت در ماه جاری را کمرنگ کرده است.

یارانه معیشتی همان پرداخت نقدی است که از آبان ماه ۱۳۹۸ و به دنبال افزایش قیمت، در دستور کار قرار گرفت و در دهم هر ماه واریز می‌شود، مشمولان کمک‌معیشتی با حذف سه دهک بالا از بین ۷۸ میلیون یارانه‌بگیر نقدی گزینش شده و حدود ۶۰ میلیون نفر هستند.

اما در اواخر آذرماه ۱۴۰۰، معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که در اوایل دی ماه یارانه جدید با افزایش دو برابری یارانه‌ها پرداخت خواهد داشت، در ادامه  وزیر اقتصاد اعلام کرد که زمان مشخصی برای پرداخت یارانه جدید در دی ماه نیست. این در حالی بود که گفته می‌شد در مورد زمان پرداخت هنوز توافقی صورت نگرفته است ولی احتمال پرداخت با یارانه معیشتی مطرح بود، چرا که جمعیت مشمول یارانه جدید همان یارانه‌بگیران معیشتی هستند.

 با این حال تازه‌ترین اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد یارانه معیشتی دی‌ماه نشان داد که  یارانه جدید همراه با معیشتی پرداخت نمی‌شود و هنوز ابلاغی به این سازمان در این رابطه صورت نگرفته است.

این در حالی است که یارانه معیشتی دی‌ماه به دلیل همزمانی با روز جمعه، یک روز زودتر و ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه(۹ دی‌ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در مورد مبلغ یارانه جدید نیز همان‌طور که قبلا رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرده بود، رقمی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

طبق گفته معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز، یارانه جدید که ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، مبلغی اضافه بر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی خواهد بود که هر ماه پرداخت می‌شود.

یارانه معیشتی در هر ماه بر خلاف یارانه نقدی که مبلغ ثابت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است برای خانوارها بسته به بُعد خانوار متغیر است، بر این اساس برای خانوار  یک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه‌نفره ۱۳۸ هزار،  چهار نفره ۱۷۲هزار و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در هر ماه پرداخت می‌شود.

به هر ترتیب فعلا جریان پرداخت یارانه جدید مبهم است و زمان مشخصی برای آن در دی‌ماه ۱۴۰۰ نیست مگر در روزهای آینده تصمیم دیگری اتخاذ شده و پرداخت در دستور کار قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه