اخبار اقتصادی| دستمزد کارگران| افزایش حقوق کارگران

خبر مهم درباره افزایش حقوق کارگران

افزایش حقوق کارگران و کارمندان تابع دو قانون مجزا است.

خبر مهم درباره افزایش حقوق کارگران
کدخبر : 2795
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ناصر چمنی، فعال کارگری، با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران و کارمندان تابع دو قانون مجزا است،‌ اظهار کرد: اینکه برخی نگرانی‌ها نسبت به افزایش حقوق و دستمزد کارگران وجود دارد که مبادا افزایشی که برای کارمندان در بودجه لحاظ شده برای حداقل بگیران هم درنظر گرفته شود شدنی نیست؛ چون حقوق کارگران و کارمندان دو قانون مجزا است، افزایش حقوق کارمندان در قانون بودجه می آید ولی افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار مصوب می شود.

وی ادامه داد: وقتی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری صورت می‌گیرد، ردیف بودجه اش را از خزانه دولت می‌دهند ولی درمورد بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند باید از جیب خودتان بدهید.

چمنی با بیان اینکه تعیین حداقل مزد کارگران تابع دستورالعمل دولت برای کارمندان نیست، افزود: کارمندان دولت علاوه بر حقوق، مزایایی هم در فیش دارند که شاید از حقوق پایه کارگران بیشتر باشد و از امکانات و شرایطی که به کارمندان تعلق می‌گیرد، برخوردار نیستند و با حقوق حداقلی امرار معاش می‌کنند.

این فعال کارگری با تاکید بر توجه به معیشت خانوارهای کارگری در تعیین دستمزد ۱۴۰۱ گفت: معتقدم ابتدا باید به وضع معیشت کارگران رسیدگی و یک دستمزد منطقی تعیین کنیم بعد به مسایل رفاهی آنها بپردازیم.

چمنی تصریح کرد: اینکه کارگری نمی‌تواند ۱۵ روز سفره خود را با حداقل‌ها پر کند یا مایحتاج اولیه و مرغ و گوشت خانه را بخرد یا وقتی در آمارها اعلام می‌شود که برنج و گوشت نسبت به سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش فروش داشته، نشان می‌دهد که قدرت خرید جامعه کارگری حتی بازنشسته به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی افزایش هزینه‌ها و تورمی که کارگران با آن دست به گریبان هستند باعث شده تا شرایط زندگی و امرار معاش آنها سخت‌تر شود و می‌ طلبد که در دستمزد ۱۴۰۱ توجه به هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری و حمایت از کارگران و حداقل‌بگیران به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

تشکیل جلسه فوری برای رسیدگی به افزایش حقوق کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی از لزوم تشکیل جلسه‌ی فوری برای رسیدگی و ترمیم دستمزد کارگران خبر داد.

در کوچه پس کوچه‌های شهر بین مردم از کارگر و کارمند گرفته تا کاسب و دکان‌دار همه جا صحبت از گرانی، بالا رفتن روز به روز قیمت اجناس، بی‌ثباتی و درماندگی است، اما باید گفت جامعه کارگری سال‌هاست که به این حال و روز دچار شده و با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند کارگرانی که ابتدا سعی کردند با غول گرانی وارد جنگ شوند تا شاید پیروزی حاصل شود، اما این جنگ سال‌ها طول کشیده و دیگر رمقی برای آن‌هایی که وسط میدان هستند باقی نمانده است.

کارگران روز‌های زیادی است که فریاد افزایش دستمزد به سر داده‌اند تا با بالا رفتن مزد با توجه به نرخ تورم قیمت کالا‌ها بتوانند روز‌های زندگی خود را بگذرانند رئیس کمیته دستمزد می‌گوید کارگران امکانات رفاهی را سال‌هاست از زندگی حذف کرده‌اند به سفر و گردش نمی‌روند و از آموزش دست کشیده‌اند و در بحث سلامت و پزشکی هم فقط زمانی که درد امانشان را ببرد به درمان فکر می‌کنند.

در نیمه‌ی شهریور ماه بود که نمایندگان کارگران و تشکل‌های صنفی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و چند تن از نمایندگان مجلس در طبقه دهم ساختمان مرکزی وزارت‌خانه‌ای که حالا وزارت مردم نام دارد جلسه‌ای برای مطرح کردن مشکلات و خواسته‌های جامعه کارگری و بازنشستگی برگزار کردند تا با کمک هم بتوانند وضعیت به وجود آمده  برای کارگران را سر و سامان بدهند.

حل شدن مشکل پایین بودن دستمزد به نسبت سبد معاش که بهتر است نام آن را بحران دستمزد بگذاریم می‌تواند به برطرف شدن بخشگسترده‌ای از مسائل دیگر کارگران کمک کند با این حال می‌بینیم که با وجود درخواست و پیگیری نماینده کارگران برای برگزاری جلسه‌یفوری رسیدگی و ترمیم دستمزد به نیمه‌ی مهر ماه رسیده‌ایم و هنوز که هنوز است این جلسه برگزار نشده و باید دید در چند هفته آتی که پیش رو داریم این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به لزوم تشکیل جلسه‌ی فوری برای رسیدگی و ترمیم دستمزد کارگران گفت: امروز  دستمزد دریافتی کارگران حداکثر 36 درصد از هزینه یک خانواده‌ی معمولی کارگری را پوشش می‌دهد و کارگران می‌خواهند هرچه سریع‌تر نشست شورای عالی کار درباره رسیدگی به وضع معیشت کارگران و بررسی راهکار ترمیم قدرت خرید کارگران تشکیل شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره این‌که آیا می‌توان به افزایش مجدد دستمزد در نیمه‌ی دوم سال امیدی داشت بیانکرد: وظیفه‌ی ما خواستن است و ما تحت هر شرایطی خواستار این افزایش هستیم. در واقع ما باید قدرت خرید از دست رفته‌ی کارگران را ترمیم کنیم. دولت آقای رئیسی هم با شعار حمایت از محرومین سرکار آمدند. تیم ایشان بارها اعلام کردند که به دنبال ترمیم معیشت مردم هستند.

خدایی با بیان این‌که ترمیم دستمزد کارگران می‌تواند از راه‌های مختلفی باشد تصریح کرد: افزایش قدرت خرید کارگران هم می‌تواند ازطریق افزایش دستمزد اتفاق بیفتد و هم راهکارهایی که دوستان پیشنهاد دادند. آنچه ضروری است و باید اتفاق بیفتد و اگر انجام نشود دچار بحران خواهیم شد، بی‌تفاوتی نسبت به خواسته‌ی کارگران و عدم جبران قدرت خرید آن‌هاست. در سال‌هایی که نرخ تورم بسیار افزایش یافته بهترین سیاست این است که در میانه‌ی سال افزایش دستمزد داشته باشیم.

وی افزود: ما درخواست خود را مطرح کردیم و آقای عبدالملکی هم در جلسه‌ای که با نمایندگان کارگران داشتند قول برگزاری جلسه‌ی شورای عالی کار را دادند اما زمانی تعیین نشده است. البته چند وقتی است که طرف مقابل ما در مقابل درخواست تشکیل جلسه‌ی شورای عالی کار مقاومت می‌کند و نهادهای قانونی که باید بر اجرای قانون نظارت کنند تا به امروز واکنشی نشان نداده‌اند.

دستمزد کارگران باید بازنگری شود

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار درباره بازنگری در دستمزد کارگران گفت: جلسات شورای عالی کار طبق قانون حداقل ماهی یکبار باید تشکیل شود. سه ماه است که نمایندگان ما به طور دائم درخواست خود را برای تشکیل جلسه به دبیرخانه می‌فرستند و حتی در جلسه‌ای که اخیرا فعالان کارگری با وزارت کار داشتند در مورد این موضوع صحبت شده است. متاسفانه در این شش ماه شاید دو جلسه تشکیل شده و آن هم خارج از مبحث سبد معیشت و ترمیم دستمزد بوده است.

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار تصریح کرد: در حال حاضر آقای خدایی به شدت پیگیر تشکیل جلسه‌ی شورای عالی کار برای بازنگری و ترمیم دستمزد در میانه‌ی سال هستند.

توفیقی اظهار کرد: ما در کانون عالی و تشکل‌های سه گانه‌ای که با هم همکاری داریم ماهانه در حال محاسبه‌ی سبد معیشت خانوارهستیم. در حال حاضر در ایده‌آل‌ترین شرایط، دستمزد دریافتی می‌تواند ۳۳ تا ۳۸درصد معاش را پوشش دهد.

حال باید دید تلاش نمایندگان کارگری برای سنت‌شکنی و برگزاری جلسه‌ی فوق‌العاده ترمیم دستمزد در نیمه‌ی دوم سال نتیجه می‌دهد یاطرف مقابل آن‌ها آن‌قدر دست دست می‌کند تا به روزهای سرد زمستان و زمان اصلی برگزاری جلسه‌ی رسیدگی به موضوع دستمزدکارگران برسیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    تورو خدا پیگیر باشید مادیگه توان خرید هیچ چیزو نداریم بابدبختی داریم روزگار میگذارنیم والا هیچ درامدی دیگری نداریم با۳۶۰۰ چطور میشه زندگی کرد دولت وزیرکار بهدادما برس

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه