با این ادویه کلم پلوتو خوشمزه تر درست کن! | شیرازی ها از این ادویه استفاده میکنند

ادویه کلم پلو شیرازی یک طعمی به غذا میده که باور نمیکنی در ادامه با ما همراه باش.

با این ادویه کلم پلوتو خوشمزه تر درست کن! | شیرازی ها از این ادویه استفاده   میکنند
کدخبر : 25743
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

کلم پلو یکیک از انواع غذاهای سنتی ایرانی است که در در شهرهای مختلف با مواد متنوعی طبخ می شود، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلم پلو شیرازی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • برنج ۴ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • سبزی کلم پلو ۶۰۰ گرم
  • کلم برگ سفید ۱ عدد متوسط
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار کافی

کلم پلو

مرحله اول

برای تهیه کلم پلوی مجلسی ابتدا برنج را نسبت به نوع آن حدود ۳۰ دقیقه تا چند ساعت در آب و نمک می خیسانیم. توجه داشته باشید که زمان خیساندن برنج بستگی به تازگی برنج دارد و هر چقدر برنج تازه تر باشد، نیاز به خیساندن کمتری دارد.

مرحله دوم

در این مرحله یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب می ریزیمف سپس تابه را روی حرارت قرار داده و پیاز را تفت می دهیم تا طلایی شود، سپس پیاز را از داخل تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

در این مرحله کلم برگ را با دقت می شوییم، سپس به صورت خلالی ریز و یکدست خرد می کنیم. در ادامه مقداری روغن در تابه ای که پیاز را سرخ کرده بودیم می ریزیم و کلم های خرد شده را به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

کلم پلو

مرحله چهارم

برای گرفتن بوی کلم مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا با کلم ترکیب شود. حرارت زیر تابه را کم می کنیم و درب تابه را چند دقیقه می گذاریم تا کلم ها آب بیندازند و نرم شوند، سپس نمک و آب لیمو ترش را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در ادامه سبزی را خرد کرده و به همراه پیاز داغ که در مرحله اول درست کردیم به تابه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا مواد با هم ترکیب شوند، سپس تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم و به سراغ درست کردن برنج می رویم.

مرحله ششم

برای آماده کردن برنج ابتدا یک قابلمه را نیمه پر از آب می کنیم و مقداری نمک و زردچوبه به آب اضافه می کنیم، سپس روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد برنج خیس کرده را داخل قابلمه می ریزیم.

کلم پلو

مرحله هفتم

زمانی که اطراف دانه های برنج کاملا نرم و مغز برنج سفت بود، باید آنرا آبکشی کنیم. حالا قابلمه ای که برای پخت کلم پلو در نظر گرفته ایم روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن کف آن می ریزیم، سپس ته دیگ را به انتخاب خود سیب زمینی یا نان لواش قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا یک لایه نازک از برنج روی ته دیگ می ریزیم و روی آن را کمی از مخلوط کلم سرخ شده می ریزیم و به همین ترتیب تمام برنج و کلم سرخ شده را به صورت لایه به لایه داخل قابلمه می ریزیم و لایه آخر حتما باید برنج ساده باشد.

مرحله نهم

حالا روی درب قابلمه دم کنی قرار می دهیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. در حین دم کشیدن برنج کوفته های قلقلی را درست می کنیم. پیاز باقیمانده را با رنده ریز رنده می کنیم و آبش را با فشار دست می گیریم.

کلم پلو

مرحله دهم

حالا پیاز آب گرفته را به همراه گوشت چرخ کرده ترکیب می کنیم، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه ورز می دهیم تا مایه کوفته قلقلی منسجم شود. اگر مایه شل بود می توانید کمی آرد اضافه کنید تا منسجم شود.

مرحله یازدهم

وقتی مایه کوفته قلقلی آماده شد، آنرا به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می دهیم. پس از گذشت این زمان از یخچال خارج می کنیم و به شکل کوفته های ریز شکل می دهیم و در روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم تا برنج دم بکشد.

مرحله دوازدهم

پس از اینکه برنج دم کشید و به طور کامل آماده شد، آنرا به آرامی داخل قابلمه مخلوط می کنیم تا کلم و برنج یکدست شوند، سپس در دیس می کشیم. برای تزیین کلم پلو هم از کوفته های قلقلی به سلیقه خود استفاده می کنیم.

کلم پلو

سبزی مخصوص کلم پلو

سبزی مخصوص کلم پلو ترکیبی از شوید، تره، ریحان و ترخون می باشد. به صورتی که اندازه تره و ریحان باید مساوی باشد، اندازه شوید باید کمتر از تره و ریحان باشد و ترخون هم فقط برای طعم دهی مقداری کمی استفاده شود، چون ترخون اگر زیاد باشد غذا را تلخ می کند.

ادویه کلم پلو شیراز و کلم پلو مجلسی شهرهای مختلف

کلم پلو یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی است که در در شهرهای مختلف با مواد متنوعی طبخ می شود اما زادگاه اصلی این غذای خوشمزه در شیراز است و کلم پلو شیرازی بسیار مشهور بوده و که با مواد اولیه کاملا ساده و سریع آماده می شود. در ادامه این بخش از نمناک به شما خواهیم گفت که در زمان تهیه کلم پلو از چه ادویه هایی استفاده نمایید تا بهترین کلم پلو شیرازی را بپزید.

ادویه کلم پلو رستورانی

برای تهیه ادویه کلم پلو تهرانی، ادویه کلم پلو شیرازی، ادویه کلم پلو با مرغ و... می توانید از ادویه های زیر استفاده نمایید، ادویه مخصوص کلم پلو عبارت است از:

پودر لیمو عمانی

یکی از ادویه هایی که به خوشمزه شدن کلم پلو کمک می کند، پودر لیمو عمانی است پس یک قاشق چایخوری پودر لیمو عمانی به کلم پلو بیافزایید.

فلفل سیاه

فلفل سیاهبرای طعم دار کردن گوشت قلقلی کلم پلو، طعم دار کردن مرغ کلم پلو حتما از فلفل سیاه استفاده نمایید.

ادویه پلویی

ادویه پلویی طعم فوق‌العاده خوبی به کلم پلو بخشیده و طبع سرد برنج را با طبع گرمی که دارد از بین می‌برد. در صورت نداشتن ادویه پلویی می توانید زیره سیاه، میخک، دارچین و زنجبیل را پودر و با هم مخلوط نمایید. می توانید به ازای هر یک پیمانه برنج نصف قاشق چای خوری ادویه بزنید.

فلفل قرمز

برای تهیه کلم پلو شیرازی، کلم پلو با مرغ، کلم پلو با گوشت حتما از فلفل قرمز استفاده نموده تا غذایتان خوشمزه تر از همیشه شود.

زیره

زیره را می توان به عنوان ادویه در غذاهای مختلف استفاده کرد و از خواص بی نظیر آن بهره برد. پس از آبکش کردن برنج و مخلوط کردن باقی مواد می توانید به آن زیره سبز یا زیره سیاه اضافه نمایید.

زردجوبه

زردچوبه

هنگام تفت دادن گوشت و یا مرغ برای کلم پلو حتما زردچوبه استفاده کنید. زردچوبه طعم و رنگ خوبی به کلم پلو می بخشد.

زعفران دم کرده

زعفران یکی از چاشنی های مورد نیاز برای کلم پلو است که کاملا سلیقه ای بوده و می توانید به پلو اضافه کنید. زعفران دم کرده را به برنج آبکش شده، اضافه و مواد را با یکدیگر ترکیب کنید.

ادویه کلم پلو با مرغ

برای تهیه کلم پلو شیرازی به جای گوشت از مرغ هم میتوانید استفاده کنید. برای تهیه این کلم پلو فیله های مرغ را خرد کنید و با پیاز و زعفران مزه دار نموده و در حین تفت و پخت به آن ادویه هایی چون زردچوبه،فلفل، نمک بیافزایید./نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه