عفونت دندان و لثه عامل ایجاد چه بیماری هایی است؟ | چه کنیم تا عفونت لثه نگیریم؟

یک جراح لثه گفت: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان عامل کلیدی و اصلی در عفونت دندان و لثه به شمار می‌آید.

عفونت دندان و لثه عامل ایجاد چه بیماری هایی است؟ | چه کنیم تا عفونت لثه نگیریم؟
کدخبر : 25718
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بهزاد هوشمند، جراح لثه گفت: در عفونت لثه سه عامل که هرکدام یک ضلع مثلث را تشکیل می‌دهند، نقش دارد.

وی افزود: مهم‌ترین عامل اصلی، بیماری‌های نسوج نگهدارنده دندان و لثه، پلاک میکروبی یا مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌هایی است که در محل اتصال لثه به دندان تشکیل می‌شوند و آهسته آهسته به شیار لثه نفوذ می‌کنند و محصول ناشی از سوخت و ساز میکروارگانیسم‌ها باعث می‌شود کیسه تشکیل شود و مهم‌ترین جزء این قضیه، پلاک میکروبی است.

وی در ادامه تاکید کرد: پس رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان عامل کلیدی اصلی است و میکروارگانیسم‌هایی که در محیط عفونی قرار دارند. عامل دوم، میزبان مستعد است. عامل سوم، مواد غذایی است. اگر فرد مسواک نزند، تغذیه مناسب هم نداشته باشد و عادات موضعی مضر نیز داشته باشد، مستعد بیماری لثه می‌شود.

عفونت دندان و لثه

هوشمند در ادامه گفت: عفونت‌های لثه یک فاکتور خطر واقعی برای بسیاری از بیماری‌های عمومی به حساب می‌آید. این بیماری‌ها شامل دیابت، عروق کرونر، گرفتگی عروق مغزی حتی روماتیسم مفصلی، انواع بیماری‌های روحی ـ روانی و افسردگی است.

این جراح لثه در پایان با اشاره به اینکه شیار لثه یعنی محل اتصال دندان به لثه ۱ تا ۱.۸ میلی متر عمق دارد، خاطرنشان کرد: از طریق شیار لثه مایعی ترشح می‌شود که این مایع مشتق شده از جریان خون است. این مایع به بزاق وصل شده و ما هنگام غذاخوردن آن را به دستگاه گوارش‌مان وارد می‌کنیم. بخش اول هضم و جذب به‌واسطه این‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین مهم‌ترین جزء کمک به پیشگیری از بیماری‌های لثه، رعایت مناسب بهداشت دهان است.

دندان‌ها را چه موقع مسواک بزنیم؟

 هر روز صبح چه کارهایی می‌کنید؟ برای سرحال شدن می‌دوید و بعد دوش آب سرد می‌گیرید؟ پیش از بیرون آمدن از رختخواب سه بار زنگ ساعت را خاموش می‌کنید؟ هر کس روز خود را به نحوی شروع می‌کند اما ویدیویی در تیک تاک که می‌گوید همه باید بخشی از مناسک صبحگاهی را شکلی مشخص انجام دهیم، بارها دیده شده است.

عفونت دندان و لثه

 آنا پترسون از اسکس، درمانگر دندان است. (از کارکنان بخش بهداشت و درمان که برخی کارهای ساده‌تر دندانپزشکی را انجام می‌دهد) پترسون در ویدیویی که در صفحه کاری‌ خود در تیک‌تاک منتشر کرده است می‌گوید که هرگز نباید دندان‌ها را بعد از صبحانه مسواک زد، بلکه همیشه پیش از آن باید این کار را انجام داد.

او در توضیح این مسئله به دنبال‌کننده‌های (فالوئر) خود می‌گوید: «برای این توصیه‌ام دو دلیل دارم: وقتی صبحانه می‌خوریم، دهانمان اسیدی می‌شود. اگر دندان‌ها را پس از صبحانه مسواک بزنیم، در واقع دندان‌ها را بیشتر به این اسید آغشته می‌کنیم و این باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شود. ضمنا مسواک زدن پیش از صبحانه از دندان‌ها در برابر غذایی که می‌خواهیم بخوریم محافظت می‌کند.»

شاید این خبر آن دسته از افرادی را که گمان می‌کردند مسواک زدن پس از صبحانه بهتر است زیرا دندان‌ها را از شر بقایای غذایی که خورده بودیم خلاص می‌کند، غافلگیر کرده باشد.

خمیردندان

در بخش نظرات این ویدیو یکی از دنبال‌کنندگان نوشته‌ است: «همه دندان‌پزشکان با این حرف موافق نیستند. بعضی از آنان می‌گویند اگر مسواک زدن ۳۰ دقیقه پس از خوردن یا نوشیدن باشد، ایرادی ندارد.»

گروه بهداشتی بوپا نیز اعلام کرده است که اگر می‌خواهید پس از غذا خوردن مسواک بزنید، بهتر است دست‌کم یک ساعت صبر کنید تا بزاق فرصت داشته باشد اسیدهایی را که غذا در دهان ایجاد کرده است، خنثی کند.

در تارنمای سازمان ملی خدمات بهداشتی در مورد مسواک زدن پیش یا پس از صبحانه رهنمود خاصی داده نشده است. در این تارنما توصیه شده است برای حفظ بهداشت دهان و دندان همواره دو بار در روز، هر بار حدود دو دقیقه، دندان‌ها را با خمیردندان فلورایددار مسواک بزنیم.

عفونت دندان و لثه چه بیماری‌هایی را به دنبال دارد؟

عفونت دندان و لثه بیماری‌های نظیر قلب و عروق را به دنبال دارد. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر عفونت های دندان و لثه را پیشگیری و درمان نکنیم بیماری هایی نظیر قلب و عروق و حتی سرطان ها را ایجاد و یا تشدید می‌کند.

عفونت دندان و لثه

 حسین فرشیدی، به اجرای طرح پویش ملی سلامت دهان و دندان اشاره کرد و افزود: پویش ملی سلامت با هدف ارتقای سواد سلامت و فرهنگ سازی در حوزه سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار شد.

وی ادامه داد: در این پویش به دنبال ارتقای سواد سلامت در حوزه سلامت دهان و دندان هستیم.

فرشیدی خاطرنشان کرد: بیماری‌هایی که در ناحیه دهان و دندان اتفاق می‌افتد زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر عفونت‌های دندان و لثه را پیشگیری و درمان نکنیم بیماری‌هایی نظیر قلب و عروق و حتی سرطان‌ها را ایجاد و یا تشدید می‌کند.

عفونت دندان و لثه

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم افراد جامعه را در سنین پایین و حتی قبل از مدرسه با بهداشت دهان و دندان آشنا کنیم، با آموزش‌های بسیار ساده مثل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها و بسیاری از بیماری‌های مزمن پیشگیری کرد.

فرشیدی هدف از پویش سه روزه سلامت دهان و دندان را توجه بیشتر جامعه به بهداشت دهان و دندان عنوان و تاکید کرد که مردم می‌توانند با اقدامات بسیار ساده از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنند.

به اعتقاد معاون بهداشت وزارت بهداشت، اگر پوسیدگی دندان‌ها و عفونت‌های لثه در آحاد جامعه کاهش یابد می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های مهم و مزمن پیشگیری کرد بنابراین به دنبال این هستیم تا متوسط دندان پوسیده در عموم جامعه کاهش یابد و برای رسیدن به این مهم نیازمند فرهنگ سازی و اقدامات پایه‌ای از سنین پایین هستیم.

عفونت دندان و لثه

فرشیدی گفت: بر این باوریم که توجه به بهداشت دهان و دندان و آموزش درست مسواک زدن در جامعه کمرنگ‌تر شده است از این حیث با این پویش درصدد هستیم که یکبار دیگر اهمیت این موضوع را یادآوری کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: امروز از آمار بالای پوسیدگی دندان‌ها در جمعیت برخوردار هستیم چرا که تا درد ایجاد نشود به پزشک و دندان پزشکی مراجعه نمی‌کنیم بنابراین باید جامعه را به سمت پیشگیری در حوزه بهداشت دهان و دندان ترغیب کنیم./خبر آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه