از خوردن نعناع در ماه رمضان غافل نشوید | نعناع در تسکین دردهای معده موثر است

نعناع یکی از بهترین گیاهان دارویی برای روزه داران است. از این سبزی خوش بو در غذاها تان استفاده کنید.

از خوردن نعناع در ماه رمضان غافل نشوید | نعناع در تسکین دردهای معده موثر است
کدخبر : 24480
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

نعناع گیاهی است که در دو نوع خودرو و کاشته شده می‌روید.نعنایی که به عنوان سبزی خوردن مصرف می‌کنیم، با نعنایی که به صورت خودرو در کوه می‌روید متفاوت است. البته از نظر شکل ظاهری، بو، طعم و مزه تقریباً شبیه به هم هستند، ولی از نظر اثرات درمانی، نعنای کوهی قوی‌تر است.شاید ندانید که مصرف برخی سبزیجات از جمله نعناع در ماه رمضان چه تاثیر شگرفی بر بدنتان می‌گذارد. 

پوست

نعناع

پوست صورت، در ماه رمضان به علّت کم آبی بدن، خواب ناکافی و تغذیه‌ نادرست، دچار خشکی و آکنه می‌شود. نعناع، التهاب پوست را می‌گیرد. نعناع سرشار از بتاکاروتین و ویتامین C است و در بهبود آکنه و نرمی پوست موثر واقع می‌شود.

کلیه

در ماه رمضان تشنگی طولانی مدت، باعث کم آبی بدن شده و کلیه‌ها کارکرد همیشگی را ندارند. در نتیجه سم بیشتری در بدن ذخیره می‌شود. نعناع خاصیت ادرارآوری دارد و با به کارانداختن کلیه ها، سموم را از بدن دفع می‌کند.

سردرد

سردردهای میگرنی معمولاً در ماه رمضان به عللی از جمله کم آبی بدن، کم خوابی و… بیش از دیگر موقعیت‌ها عود می‌کنند. نعناع منتول زیادی دارد و منتول ماده‌ای ضد درد است. استفاده‌ موضعی نعناع به همراه روغن زیتون و یخ نیز می‌تواند به کاهش دردهای میگرنی کمک کند.

کاهش وزن

افراد در ماه رمضان برخلاف انتظارشان، دچار اضافه وزن می‌شوند و باید بیشتر مراقب تغذیه‌ خود باشند. امّا اگر در غذا خوردن زیاده روی کردید، نگران نباشید. نعناع سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و میزان چربی سوزی را بالا می‌برد. هم چنین اگر نعناع را پیش از غذا یا همراه با غذا میل کنید، فیبر فراوان آن باعث احساس سیری زودرس می‌شود و از اضافه وزن تان جلوگیری می‌کند.

رفع بوی بد دهان

نعناع

نعناع به رفع بوی بد دهان در ماه رمضان، خنک کردن بدن در تابستان و رفع بی خوابی‌های ماه رمضان و … کمک می‌کند؛ بنابراین نعناع را پیش از غذا، همراه با غذا و پیش از خواب مصرف کنید تا سالم‌تر بمانید.

خواص نعناع در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی مهمترین خواص نعناع را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

خواص نعناع برای معده

نعناع

این گیاه برای معده می‌تواند بسیار مفید باشد:

  • کاهش سوء هاضمه: این گیاه دارای خاصیت ضد تهوع و آرامش‌بخش برای معده است. مصرف آن می‌تواند در کاهش سوء‌هاضمه، سوزش و گاز معده کمک کند.
  • تسکین درد معده: خواص ضد التهابی و تسکین دهندهٔ آن می‌تواند در تسکین درد و التهابات معده مفید باشد. مصرف چای نعناع به عنوان یک ضد اسپاسم عمل می‌کند و در تسکین درد معده موثر است.
  • افزایش ترشح صفرا: این گیاه می‌تواند به ترشح صفرا از مجرای صفراوی کمک کند. این خاصیت در تسهیل فرآیند هضم غذا و جلوگیری از تجمع سنگ‌کیسه صفرا مفید است.
  • کاهش التهابات معده: خواص ضدالتهابی نعناع می‌تواند در کاهش التهابات معده ناشی از زخم معده و علل دیگر کمک کند.ضدعفونی کننده معده: خواص ضد میکروبی این گیاه در کاهش عفونت‌ها و باکتری‌های معده مفید است. این خاصیت به حفظ سلامت عمومی معده کمک می‌کندنعنا گیاه خوشبویی است که به طور عمده از برگ و ساقهٔ آن برای کاهش دردهای معده استفاده می‌شود.

خواص نعناع برای کبد

در زیر تعدادی از خواص نعناع برای کبد را مطالعه می‌کنید:

تسهیل فرآیند هضم و بهبود عملکرد کبد: نعناع می‌تواند به ترشح صفرا و فعالیت صفراوی کمک کند. این خاصیت در تسهیل فرآیند هضم غذا و جلوگیری از آسیب کبد و مشکلات صفراوی مفید است.ضد التهاب و ضدعفونی‌کننده: خواص ضد التهابی و ضد میکروبی این گیاه می‌تواند در کاهش التهابات و عفونت‌های کبد مفید باشد. این خاصیت به حفظ سلامت عمومی کبد کمک می‌کند.آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده: این گیاه دارای خاصیت آرامش‌بخش است که منجر به کاهش تنش و استرس کبد می‌شود. استفاده از چای نعناع در تسکین علائم استرس و اضطراب کبدی مفید است.حفاظت از کبد در برابر آسیب‌های اکسیداتیو: خواص آنتی‌اکسیدانی نعناع می‌تواند به حفاظت از کبد در برابر آسیب‌های اکسیداتیو (Oxidative) مرتبط با عوامل مانند استفاده از مواد شیمیایی، دخانیات و عوامل محیطی کمک کند.

خواص نعناع بعد از غذا

نعناع

از مهم‌ترین خواص نعناع پس از غذا خوردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تازگی دهان: مصرف این گیاه بعد از غذا می‌تواند برای تازه کردن دهان و رفع بوی نامطبوع آن بسیار مفید باشد.
  • تسکین مشکلات گوارشی: نعناع بعد از غذا می‌تواند در کاهش علائم سوء هاضمه و نفخ کمک کند. خواص آرامش‌بخش و ضدالتهابی این گیاه در تسکین مشکلات گوارشی پس از وعده غذایی مفید است.
  • تسکین سردرد: اگر سردرد شما مربوط به مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه یا نفخ باشد، مصرف نعناع بعد از غذا می‌تواند در تسکین سردرد کمک کند.
  • خنک‌کننده دستگاه گوارش: عطر و طعم خنک این گیاه به عنوان یک خنک‌کننده طبیعی برای دستگاه گوارش عمل کند. این خاصیت می‌تواند در تسکین دستگاه گوارشی مفید باشد.برای رفع بوی بد دهان می‌توانید نعناع مصرف کنید.

خواص نعناع با عسل

ترکیب نعناع با عسل دارای خواص ضدعفونی کننده است و می‌تواند در کاهش عفونت‌ها و باکتری‌ها مفید باشد. این ترکیب می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی و حفظ سلامت عمومی کمک کند. ترکیب این ۲ مادهٔ غذایی در تسکین علائم سوء هاضمه، نفخ و مشکلات دستگاه گوارش نیز موثر است.

خواص نعناع برای ریه

خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش نعناع در کاهش التهابات مرتبط با ریه مفید است. این خاصیت به تسکین علائمی مانند سرفه، التهاب مجاری تنفسی و تنگی نفس کمک می‌کند.عطر و طعم خنک این گیاه برای تسکین علائم مزمن مانند التهاب ریه، سرفه خشک و تنگی نفس مفید است. مصرف این گیاه می‌تواند به عنوان یک ضد اسپاسم عمل کند و تسکین‌دهندهٔ دردهای ریوی باشد.

خواص نعناع برای قلب

نعناع

خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی نعناع می‌تواند در کاهش التهابات و آسیب‌های اکسیداتیو مرتبط با بیماری‌های قلبی مفید باشد. این خاصیت به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. مصرف این گیاه منجر به کاهش فشار خون در برخی افراد می‌شود. خواص آرامش‌بخش و ضد استرس نعناع می‌تواند در کاهش فشار خون بالا مفید باشد.

خواص دم کرده نعناع خشک برای عفونت

دم کرده نعناع خشک می‌تواند خواص ضدعفونی‌کننده داشته باشد و در مواجهه با عفونت‌های مختلف مفید باشد. برای مثال مصرف آن می‌تواند به بهبود علائم عفونت‌های تنفسی، دستگاه گوارشی و ادراری کمک کند. همچنین این نوشیدنی به بهبود خواب، تسکین روحی و کاهش تنش عصبی کمک می‌کند./عصرترکیه

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه