درمان خانگی | درمان خانگی برای بیماری

درمان خانگی عفونت مثانه و کلیه با این گیاه | این گیاه بهترین گزینه برای درمان خانگی در منزل است

برای درمان خانگی عفونت مثانه و کلیه، ۱۵ گرم پرسیاوشان را در یک لیتر آب‌جوش بریزید و بگذارید ۲۰ دقیقه دَم بکشد؛ روزانه ۳ فنجان از این دمنوش را میل کنید

درمان خانگی عفونت مثانه و کلیه با این گیاه | این گیاه بهترین گزینه برای درمان خانگی در منزل است
کدخبر : 24451
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 افراد برای درمان بیماری های خود می توانند به جای مراجعه به پزشک، از طریق درمان خانگی اقدام به درمان خود کنند. با درمان خانگی هزینه های کمتری را برای درمان استفاده می کنید. درمان خانگی گزینه خوبی برای افرادی است که وقت یا حوصله مراجعه حضوری به پزشکان را ندارند. با مواد غیر قابل استفاده در منزل می توانید درمان خانگی انجام دهید. با پیشنهاد ویژه همراه باشید تا با درمان خانگی های مختلف در منزل آشنا شوید.

یک کارشناس ارشد گیاه شناسی گفت: پرسیاوشان یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد در درمان سرماخوردگی حاد و آنفلوآنزاست.

 نیما زیوداری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پرسیاوشان دارای طبع معتدل بوده و ضمن داشتن خواص دارویی فراوان در ایران پراکندگی وسیعی دارد.

وی با اشاره به این‌که برگ‌های این گیاه استفاده طبی دارد، عنوان کرد: این گیاه ساقه، گل، میوه و دانه ندارد و ریشه‌اش از لحاظ دارویی بی‌ارزش است.

زیوداری با اشاره به این‌که پرسیاوشان دارای خواص درمانی بسیاری است، افزود: سم‌زدایی کبد، کمک به درمان زردی یا یرقان و کمک به دفع راحت سنگ‌های کلیوی از جمله این خواص است.

افرادی که بیماری کبد را دارند با مصرف این سبزی پر مصرف بهاری بدون علائم دچار مرگ می شوند

این کارشناس ارشد گیاه شناسی با اشاره به این‌که همچنین از این گیاه برای دفع سنگ مثانه استفاده می‌شود، بیان کرد: همچنین پرسیاوشان تنگی نفس را درمان، سرفه و سرماخوردگی را تسکین می‌دهد و بخور آن برای سرماخوردگی مفید است و در درمان التهابی و جوش‌های گوشه چشم موثر است.

وی ادامه داد: این گیاه ادرارآور بوده، التهاب گلو را درمان  و برای درمان برونشیت مؤثر است.

زیوداری با اشاره به این‌که خوردن گرد خشک پرسیاوشان  برای اسهال مفید است، عنوان کرد: ضماد سوخته آن جهت جلوگیری از ریزش مو و رویاندن آن کاربرد داشته و همچنین خاصیت تب بری دارد.

این کارشناس ارشد گیاه ‌شناسی عنوان کرد: مصرف بیش از اندازه پرسیاوشان باعث استفراغ می‌شود و نباید به طور مداوم از جوشانده آن استفاده کرد.

وی تأکید کرد:  تنها یک فنجان از این جوشانده را در روز بنوشید مگر در مواقع بیماری‌های حاد مانند سرماخوردگی حاد یا آنفلوآنزا، که مصرف سه فنجان در روز به مدت چهار روز مجاز است.

زیوداری با اشاره به این‌که پرسیاوشان را می‌توان به سه روش جوشانده، شربت سینه و دم کرده مصرف کرد، افزود: برای تقویت مو و رشد موها، برگ تازه‌ پرسیاوشان را به صورت پماد تهیه و روی سر مالش دهید یا این که از دم کرده‌ آن مصرف کنید.

منبع: صدآنلاین

درمان خانگی

پرسیاوشان با نام علمی Adiantum capillus veneris گیاهی است علفی، سرخسی و پایا که در مناطق شمالی از جمله مازندران، گیلان و در تهران در مناطق شرق، غرب و جنوب غربی قابل مشاهده است.

این گیاه زیبا و چند ساله معمولاً در نقاط مرطوب، اماکن سایه دار و کم نور می‌روید. این گیاه در نواحی مدیترانه، اروپای مرکزی و جنوبی، آمریکا و ایران رشد می‌کند. برگ‌های آن شبیه برگ گشنیز بده و دارای دم‌برگ‌های بسیار نازک و دراز، شبیه مو می‌باشد.

پرسیاوشان دارای ریزومی خزنده است که ریشه‌هایی باریک از آن خارج می‌شود. برگ‌های این گیاه استفاده طبّی دارد.

نتایج حاصل از مطالعات گیاه شناسی قومی و یا بومی گیاه پرسیاوشان در منطقه نشان می‌دهد که این گیاه برای درمان سرماخوردگی، درمان تب و سرفه مفید است.

گیاه پرسیاوشان در گویش مازندرانی به نام‌های سیولنگه واش، گیلکی چاه سیالَک و سیالک، لری پَرِسیووَش و در گویش کردی با نام سیاوخشی قابل شناسایی است.

گیاه پرسیاوشان به فقر مواد آلی و عناصر کم مصرف، مقاومت خوبی را نشان می‌دهد و این گیاه از نظر نیاز‌های اکولوژیکی بسیار کم توقع است.

نتایج حاصل از مطالعات اتنوبوتانی گیاه پرسیاوشان در مازندران نشان می‌دهد که بیشترین استفاده از این گیاه برای درمان سرماخوردگی، درمان تب و سرفه و کم‌ترین مورد مصرف آن برای درمان سرخک در اطفال است.

درمان خانگی

برگ پرسیاوشان دارای موسیلاژ، قند، اسید گالیک Gallic acid، تانن، اسانس و ماده‌ای تلخ به نام کاپیلارین Capillarine است.

۱) جوشانده: سه قاشق سوپ‌خوری برگ پرسیاوشان را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به آرامی به مدت یک ساعت بجوشد. سپس آن را صاف کنید.

مقدار مصرف آن ۳ تا ۶ فنجان در روز است.

۲) شربت سینه: مقدار ۱۰۰ گرم پرسیاوشان خشک را با یک لیتر آب جوش و نیم کیلو شکر مخلوط کرده و به مدت شش ساعت بگذارید بماند سپس آن را با فشار از صافی بگذرانید و در داخل ظرفی بریزید تا کم کم ته نشین شود و بعد قسمت صاف شده‌ی روی آن را بردارید و با یک کیلو و نیم شکر و ۸۰ گرم دیگر برگ پرسیاوشان مخلوط کرده و بجوشانید تا غلیظ شود.

مقدار مصرف این شربت دو قاشق غذاخوری تا چند بار در روز می‌باشد.

این شربت برای رفع سرفه و برونشیت استفاده می‌شود. ضمناً خلط و سینه را نرم کرده و باعث رفع اخلاط می‌شود.

۳) دم کرده: مقدار ۲۰ گرم برگ خشک پرسیاوشان را در یک لیتر آب بریزید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را صاف کنید.

درمان خانگی

پرسیاوشان از نظر طبّ قدیم ایران، معتدل است. در طب گذشته از گیاه پرسیاوشان در درمان سرفه و علائم سرماخوردگی و ریزش منطقه‌ای مو استفاده می‌شد.

۱- درمان کننده‌ی بیماری‌های ریوی است.

۲- اخلاط سینه را نرم کرده و دفع می‌کند.

۳- اگر چند قطره از دم کرده‌ی آن را داخل بینی بچکانید، گریپ را از بین برده و بینی را باز می‌کند.

۴- صفرا و بلغم را از معده و روده بیرون می‌کند.

۵- کرم کش است.

۶- ادرارآور است.

۷- عادت ماهیانه را باز می‌کند.

۸- برای رفع تنگی نفس بچه‌ها بسیار مفید است.

۹- اسهال را بر طرف می‌کند.

۱۰- تب بُر است.

۱۱- در معالجه یرقان مؤثر است.

۱۲- سنگ مثانه را دفع می‌کند.

۱۳- برای تقویت مو و رشد موها، برگ تازه‌ی پرسیاوشان را به صورت پماد درآورده و روی سر بمالید یا این که از دم کرده‌ی آن استفاده کنید.

۱۴- عرق آور است.

برای رفع تنگی نفس بچه‌ها بسیار مفید است

۱۵- در درمان برونشیت مؤثر است.

۱۶- در هنگام زکام و سرماخوردگی از بخور پرسیاوشان استفاده کنید.

۱۷- اگر پماد و یا دم کرده آن را به سر بمالید شوره سر را بر طرف می‌کند.

۱۸- طحال و کلیه را تقویت می‌کند.

مضرّات پرسیاوشان

پرسیاوشان گیاهی است کاملاً بی خطر و حتی در طول تاریخ برای کودکان به کار رفته است و هیچ گونه عوارضی ندارد.

منبع: زندگی آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه