با وجود VAR شایعه حضور داوران خارجی به گوش می رسد | داوران داخلی سواد VAR ندارند

اینطور که شواهد نشان می‌دهد قرار است برای اولین بار یک مسابقه باشگاهی فوتبال ایران با VAR برگزار شود.

با وجود VAR شایعه حضور داوران خارجی به گوش می رسد | داوران داخلی سواد VAR ندارند
کدخبر : 21950
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

با اینکه فدراسیون فوتبال هنوز به طور رسمی برگزاری دربی روز پنجشنبه با حضور VAR را اعلام نکرده، اما شواهد اینطور نشان می‌دهد که این مجوز از سوی فیفا صادر شده و بازی پرسپولیس و استقلال با کمک داور ویدئویی برگزار خواهد شد.

در جلسه شنبه شب اعضای کمیته داوران درباره کسب اجازه از فیفا برای استفاده از VAR در دربی بحث شد و بعد از آن افشاریان جلسه‌ای را با مهدی تاج داشت. رایزنی‌های فدراسیون فوتبال با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ادامه یافت تا بتوانند مجوز استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی را دریافت کنند و حالا شواهد نشان می‌دهد این اتفاق رخ داده است.

با توجه به اینکه در صورت برگزاری دربی با VAR تیم داوران قضاوت کننده باید لایسنس کمک داور ویدئویی را دریافت کرده باشند و از ایران فقط موعود بنیادی‌فرد این لایسنس را داراست. از قبل مشخص بود که برای اتاق مانیتورینگ فدراسیون فوتبال باید یک داور خارجی دارای لایسنس را به ایران بیاورد و حالا ظاهرا مقدمات این کار صورت گرفته است.

فدراسیون فوتبال برای "زید ثامر" داور عراقی و دستیار او که "حیدر عبدالحسن" نام دارد برای روز چهارشنبه از بغداد به تهران بلیت تهیه کرده و این دو داور دارای لایسنس VAR به ایران سفر خواهند کرد تا در اتاق مانیتورینگ مستقر شوند.

داوران

اینطور که شواهد نشان می‌دهد قرار است برای اولین بار یک مسابقه باشگاهی فوتبال ایران با VAR برگزار شود.

با این شرایط تنها داور ایرانی که می‌تواند در دربی پایتخت قضاوت کند، موعود بنیادی‌فرد است و حتی گفته می‌شود فدراسیون به او برای حضور در تهران آماده باش هم داده است.

سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم نیز با سابقه همکاری با بنیادی‌فرد کمک‌های خود خواهند بود و داور چهارم را فدراسیون اعلام خواهد کرد.

وجود VAR در دربی 102 پایتخت اتفاقی مثبت برای فوتبالدوستان است که می‌تواند اشتباهات داوری را به پایین‌ترین حد خود برساند و باعث شود حق تیمی در مسابقه حساس لیگ برتر ایران خورده نشود.

با شرایط موجود احتمالا طی ساعات آینده شاهد اعلام رسمی فدراسیون فوتبال درباره برگزاری دربی با تکنولوژی کمک داور ویدئویی خواهیم بود.

خداداد افشاریان،رئیس کمیته داوران فدراسیون درباره اینکه دربی با بهره مندی از کمک داور ویدیویی قضاوت خواهد شد عنوان کرد: واقعیتی را می خواهم با مردم در میان بگذارم که من پس از مدتها نفس عمیقی می کشم و امیدوارم فردا شاهد رقابت خوبی میان دو تیم پرطرفدار کشور باشیم.

وی ادامه داد: دربی مسابقه ای بود که اگر قرار بود وی.ای.آر در مسابقه ای تست شود یکی همین بازی باشد. حقیقتا می طلبید که چنین اتفاقی رخ دهد.یک تشکر ویژه می خواهم اینجا کنم چون شاید دوستانی که بیرون هستند ندانند یک هفته است چه می کشیم.

عضو هیات رئیسه فدراسیون خاطرنشان کرد: از آقای تاج تشکر می کنم که تا لحظه آخر تلاش وصف ناپذیری برای تحقق این امر داشت. حدود ساعت ۱۱ امروز ما دیگر ناامید شدیم و می خواستیم پلن دوم را اجرا کنیم اما رئیس فدراسیون که در مجمع هیات فوتبال اردبیل حضور داشت، با اینفانتینو تماس گرفت و با پیگیری ویژه لحظه آخری از طریق آقای تارقلی زاده،رئیس روابط بین الملل فدراسیون مجوز را گرفت.همچنین از دیگر افرادی که به این پروژه کمک کردند کمال سپاس را دارم.وزیر ورزش و جوانان در این مدت وسواس زیادی به تحقق این بحث داشتند.

داوران

افشاریان افزود:به همین منظور تیم وی.ای آر که در کشور لایسنس گرفته بود در این مسابقه در این بازی حضور خواهد داشت.از دو کمک داور ویدیویی که در کشور عراق هستند هم کمک گرفتیم و سرانجام بازی فردا راس ساعت مقرر در ورزشگاه خاطره انگیز آزادی برگزار خواهد شد.امیدواریم این مسابقه گام بلندی برای سایر مسابقات باشد.

در شرایطی که پرسپولیسی ها تصمیم گرفته بودند از امروز برای دربی ۱۰۲ وارد اردوی پیش از دربی شوند اعضای تیم استقلال هم از امشب اردوی پیش از دربی را برپا کردند.

عجیب تر اینجا است که هم استقلال و هم پرسپولیس در هتل المپیک اردو زده اند و قطعا اعضای دو تیم پیش از دربی با یکدیگر رو به رو خواهند شد.

این اتفاق در حالی رخ داده که در سالهای گذشته هرگز دو تیم در یک هتل اردو نزده بودند ضمن آنکه پرسپولیسی ها معمولا در هتل ازادی یا اوین اردوهای خود را بر پای می کردند.

جواد نکونام درباره اینکه یحیی گل‌محمدی به تقابل مهدی هاشمی‌نسب و هواداران پرسپولیس واکنش خاصی نشان داد، ولی آخرین تقابل هاشمی‌نسب با پرسپولیس اتفاقات خوبی را رقم نزد، گفت: کاری به دربی‌های دیگر ندارم، چون هر دربی شرایط خاص خودش را داشته است. هاشمی‌نسب را همه می‌شناسند و نیاز به صحبتی نیست. او رُک و صریح حرفش را می‌زند؛ تا موقعی که کسی کاری انجام ندهد، عکس‌العملی نشان نخواهد داد. بازی پارسال و دو روز پیش تمام شده است و فردا مسابقه ای جدید و متفاوت برای هر دو تیم است.

داوران

جواد نکونام در نشست خبری پیش از بازی پرسپولیس و استقلال به داور دربی قبلی کنایه زد و گفت: امیدواریم دیگر آن اتفاق نیفتد که داور در جشن حریف شرکت کند. ما از جنس پرسپولیسی‌ها هستیم و همه چیز را بلدیم.

دربی ۱۰۲ فردا از ساعت ۱۶:۱۵ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود./همشهری آنلاین

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه