حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

همسان سازی حقوق بازنشستگان 90 درصد از کارمندان! |خبر خوش دولت برای بازنشستگان کشوری

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس زمان قطعی برای همسان سازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی را اعلام کرد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان 90 درصد از کارمندان! |خبر خوش دولت برای بازنشستگان کشوری
کدخبر : 21252
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

جبار کوچکی نژاد از تلاش نماینده‌ها برای همسان سازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

جبار کوچکی نژاد در مورد نتیجه همسان سازی حقوق بازنشستگان در مجلس و دولت گفت:بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان یک مطالبه عمومی است و مجلس هم برای بازنشستگان لشکری و کشوری و هم بازنشستگان تامین اجتماعی از دولت مطالبه گری می کند، اما این موضوع با تاخیر در دولت مواجه شده است علت تاخیر هم تامین منابع مالی آن است و باید دولت به یک شکلی منابعش را تامین کند.

وی با بیان اینکه دولت فعلا نتوانسته پاسخ مثبتی در مورد تامین منابع مالی به مجلس بدهد، افزود: ما نماینده ها معتقدیم دولت منابع مالی دارد در بخش تهاتر ارزی، اموال آزاده شده در خارج کشوراست. البته دولت نیازها و چارچوب های دیگری در اجرا دارد و ولی باید به یک شکلی همسان سازی حقوق بازنشستگان را حل کند.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: مجلس یازدهم قطعا به بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان ورود می کند و حتما همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه آورده خواهد شد و مجلس در حال اقدام است تا بر همسان سازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان اجماع کند و در این خصوص هر روز مجلس با دولت در حال مذاکره است. نمایندگان پیشنهادهای زیادی در بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان مطرح کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه یکشنبه هفته آینده در صحن مجلس مطرح خواهد شد افزود: نماینده ها پیشنهاد دادند در طول ۵ سال حقوق بازنشستگان به همسان سازی ۹۰ درصد برسد و تلاش نماینده ها این است این موضوع در برنامه هفتم توسعه مصوب شود.

حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال آینده چه تغییری می‌کند؟

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید هنوز درباره حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه تصمیم‌گیری نشده، اما آنچه از بودجه شنیده می‌شود این است که افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در راه است.

در حالی موسوی لارگانی از افزایش حقوق در سال آینده صحبت کرده که پیشتر بخشنامه بودجه ۱۴۰۳ خبر از افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آینده می‌داد. با توجه به حداقل دریافتی هفت میلیون تومانی هر کارمند در سال جاری، به نظر می‌رسد در سال آینده این قشر به حقوق ۹ میلیون تومانی برسد که رقم بسیار ناچیزی است، آن هم با توجه به پیش‌بینی ادامه تورم بالای ۴۰ درصد برای اقتصاد ایران.

افزون بر این، با انتشار خبر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، این نگرانی برای کارگران نیز به وجود آمد که دستمزد آن‌ها نیز به همین میزان بالا رود. این در حالیست که افزایش حدود ۲۰ درصدی دستمزدشان در سال جاری با توجه به نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و سبد معیشت ۲۳ میلیون تومانی، با انتقادات فراوانی همراه شد. هنوز هم صدای این انتقادات بلند است، اما هیچ نتیجه‌ای از جلسه شورای عالی کار بیرون نیامده. البته شنیده‌ها حاکی از این است که بار دیگر در روز‌های پایانی آبان ماه، جلسه شورای عالی کار با محوریت بررسی و ترمیم دستمزد برگزار شود.

ناگفته نماند که تنها نتیجه‌ای که جلسه هشتم آبان ماه به دنبال داشت این بود که درباره مسکن کارگری و اختصاص بن الکترونیکی صحبت به میان آمد که تصمیم‌گیری نهایی درباره آن‌ها هم به زمان نامعلومی موکول شد. حالا بسیاری از کارگران منتظر تشکیل جلسه در روز‌های آخر آبان هستند تا آن‌ها را از این بلاتکلیفی خارج کند.

وضعیت حقوق بازنشستگان نامعلوم است

حاجی دلیگانی، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و همچنین تامین اجتماعی، گفت: در برنامه هفتم توسعه به طور مشخص در مورد حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی تصمیم‌گیری نشده است و آن چیزی که در این مورد در برنامه هفتم ذکر شده به هیچ وجه کافی نیست.

وی افزود: در همین ارتباط از دولت درخواست کردیم پیشنهاد مشخص و روشنی که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، جامع و کامل باشد ارائه کند تا مجلس بررسی و آن را مصوب کند.

افزایش حقوق بازنشستگان بزودی محقق می شود

 به نقل از روزنو، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرده است: دولت و مجلس بر سر عملیاتی سازی همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین به تفاهم رسیدند.

بنا به گفته او، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، محل تامین اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین نیز مشخص شده و بنا شد تا از محل اعتبارات مربوط به بخش‌های حمایتی، منابع مالی همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرده؛ همچنین بنا شد تا در بخش دیگری از منابع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل اعتبارات تخصیص‌یافته برای خرید دارو به صورت ریالی استفاده شود.

کوچکی نژاد متذکر شده؛ در این حوزه که داروها از خارج و از محل منابع ارزی تامین می‌شود، منابع تخصیص یافته ریالی آن برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان استفاده خواهد شد.

به گفته او، طبق تفاهم مجلس و دولت تا پایان ۵ سال اجرای برنامه هفتم توسعه حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان خواهد رسید.

بنا است تا موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در کارگروه تشکیل شده برای این موضوع تعیین تکلیف شده، در جلسه امشب کمیسیون تلفیق به رای گذاشته شود و برای تصویب به صحن مجلس بیاید.

انتشار جدول پرداختی حقوق بازنشستگان

مطابق آمارهای منتشر شده از سوی صندوق بازنشستگی کشوری، تعداد حقوق‌بگیران صندوق در پایان شهریورماه امسال معادل یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۴۰ نفر بوده و این درحالیست که تعداد حقوق‌بگیران صندوق در پایان شهریورماه سال گذشته معادل یک میلیون و ۵۸۵ هزار و ۳۴۳ نفر بوده است.

به عبارتی تعداد کل حقوق‌بگیران صندوق تا پایان فصل تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه سال قبل به میزان ۳.۵ درصد افزایش داشته است.

اما از میان این یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۴۰ نفر، یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۵ نفر بازنشسته، ۱۳ هزار و ۲۲۵ نفر از کارافتاده، ۶۱ هزار و ۹۹۱ نفر شاغل متوفی و ۲۳۸ هزار و ۱۴۹ نفر بازنشسته متوفی هستند.

بازنشستگان کشوری حقوقشان را بر اساس این جدول دریافت می‌کنند

در این میان به تفکیک استانی و براساس آخرین گزارش دریافتی از پایگاه اطلاعاتی صندوق بازنشستگی کشوری نیز، استان تهران با ۳۲۴ هزار و ۹۷۴ نفر بیشترین و استان ایلام با ۱۴ هزار و ۱۶ نفر کمترین تعداد حقوق‌بگیران را داراست.

۲ درصد از کارافتادگی‌ها ناشی از کار و ۹۸ درصد آن‌ها غیر از ناشی از کار بوده است. در حالت شاغل متوفی نیز ۱۰ درصد فوت شاغلان ناشی از کار و ۹۰ درصد فوت‌ها غیر ناشی از کار بوده است.

وضعیت حقوق‌بگیران به تفکیک جنسیت در پایان شهریورماه امسال نیز حاکی از آن است که ۶۶ درصد جامعه حقوق‌بگیران مرد و ۳۴ درصد زن هستند.

از سوی دیگر نیز، بررسی توزیع دستگاهی حقوق‌بگیران در پایان شهریورماه امسال نیز نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش با یک میلیون و ۲۲ هزار و ۳۷۶ حقوق‌بگیر، بزرگترین دستگاه مشترک صندوق بازنشستگی کشوری است که ۶۲.۲۹ درصد جامعه حقوق‌بگیران صندوق را تشکیل می‌دهند. همچنین وزارت بهداشت با ۱۳.۲۶ درصد (۲۱۷ هزار و ۷۰۵ نفر) در رتبه بعدی قرار دارد.

یکی از چالش‌های اصلی صندوق، کاهش پوشش حمایتی است و این درحالیست که براساس تجربیات بین‌المللی یک صندوق بازنشستگی پایدار دارای نسبت پشتیبانی حداقل ۳ و در سطح مطلوب ۶ تا ۷ است.

 

براساس این گزارش، بررسی میانگین حقوق حقوق‌بگیران در سال ۱۴۰۲ (برقراری‌های جدید) نیز نشان می‌دهد که میانگین اولین حقوق بازنشستگی معادل ۱۶ میلیون و ۳۳ هزار تومان و میانگین آخرین حقوق اشتغال معادل ۱۶ میلیون و ۹۶۶ هزارتومان بوده است.

همچنین میانگین حقوق حقوق‌بگیران در پایان شهریورماه (کل برقراری‌ها) در پایان شهریورماه امسال معادل ۱۱ میلیون و ۲۹۱ هزارتومان بوده است که این رقم در پایان شهریورماه سال گذشته ۷ میلیون و ۹۵۲ هزارتومان اعلام شده است.

به عبارتی میانگین حقوق حقوق‌بگیران پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه سال قبل به طور میانگین به میزان ۴۲ درصد افزایش داشته که ناشی از ۲۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی با تصویبنامه هیات وزیران در فروردین ماه امسال و همچنین اجرای قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب ۱۹ آبان ۱۴۰۱ مجلس و... است.

توزیع حقوق پرداختی در پایان شهریورماه امسال نیز نشان می‌دهد بیش از ۲۴ هزار نفر بیش از ۲۰/۷ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

همچنین محاسبات حاکی از آن است که در ۶ ماهه اول امسال، به طور متوسط ۹۵ درصد حقوق مشمول کسور زمان اشتغال مشترکین، به عنوان حقوق بازنشستگی‌شان پرداخت شده است.

از سوی دیگر توزیع حقوق‌بگیران به تفکیک مدرک تحصیلی در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد که از میان یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۴۰ نفر، ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر دارای مدرک دکترا، ۸۴ هزار و ۱۷ نفر دارای فوق لیسانس، ۴۷۷ هزار و ۷۷۴ نفر دارای لیسانس و مابقی دارای مدارک پایین‌تر تحصیلی بوده‌اند.

همچنین براساس اطلاعات جامعه حقوق‌بگیران در پایان شهریورماه، میانگین سن بازنشستگی ۵۱.۸۵ سال و میانگین مدت پرداخت حقوق ۲۹ سال و میانگین مدت خدمت ۲۸ سال عنوان شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه