قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

قیمت بنزین 37 هزار تومانی برای سال 1402 | افزایش قیمت بنزین تصویب شد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وقتی مصرف بنزین در کشور به لطف خودروهای باکیفیت، یک چهارم شود، آنگاه اگر قیمت بنزین چهار برابر هم شود، مردم چیزی را از دست نمی‌دهند، چون در هزینه‌کرد، مثل شرایط کنونی می‌شود.

قیمت بنزین 37 هزار تومانی برای سال 1402 | افزایش قیمت بنزین تصویب شد؟
کدخبر : 13132
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

چند وقت گذشته یک نماینده مجلس گفته بود که اگر امکان داشته باشد قیمت بنزین را به ۳۷ هزار تومان خواهیم رساند اما در حال حاضر امکان پذیر نیست اما یک نماینده دیگر مجلس قاطعانه اعلام کرد که قیمت بنزین گران نمی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وقتی مصرف بنزین در کشور به لطف خودروهای باکیفیت، یک چهارم شود، آنگاه اگر قیمت بنزین چهار برابر هم شود، مردم چیزی را از دست نمی‌دهند، چون در هزینه‌کرد، مثل شرایط کنونی می‌شود.

چندی پیش، حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت که اگر جامعه گنجایش داشت، بنزین را ۳۷ هزار تومان می‌فروختیم، هرچند او هم معتقد است که این کار با وضعیت فعلی امکان‌پذیر نیست، اما فشار تحریم‌ها و عدم تحقق همه منابع دیده شده در بودجه، این نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده که شاید بنزین به زودی افزایش قیمت را به خود ببیند.

مسئله بنزین همواره از مباحث جنجالی و بحث برانگیز قوانین بودجه در دولت‌ها بوده است چرا که افزایش قیمت آن تاثیر مستقیمی بر گرانی سایر کالاها خواهد داشت.

هفته گذشته بودجه ۱۴۰۲ بالاخره از سوی دولت به مجلس تقدیم شد هرچند که یک عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرده است تا زمانی که برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه نشود بودجه ۱۴۰۲ قابلیت بررسی در پارلمان را ندارد. هنوز مشخص نیست رقم پیشنهادی دولت برای قیمت هر لیتر بنزین چقدر است، اما آنچه مشخص است افزایش قیمت آن در سال آینده است و همین مسئله گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت آن را افزایش داده است.

قیمت بنزین

در همین خصوص، عبدالعلی رحیمی‌مظفری، دبیر کمیسیون انرژی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: تحت هیچ شرایطی قیمت بنزین چه در این چند ماه باقی مانده سال جاری و چه در سال ۱۴۰۲، افزایش نخواهد یافت. من قاطعانه و محکم به اطلاع مردم می‌رسانم که اصلاً خبری از افزایش قیمت بنزین نه امسال و نه سال آینده نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر، نسبت به صرفه‌جویی در مصرف بنزین با رویکردی که اشاره کردم، غفلت شده و همین غفلت باعث بروز چنین چالش‌هایی شده است. مدت‌هاست در کمیسیون انرژی مجلس صحبت بر سر این است که گناه مصرف انرژی با این شیوه، بر گردن کیست؟ یک نفر هم از اعضای کمیسیون نیستند که بگویند گناه مصرف بالای انرژی، گردن مردم است. بی‌تردید روش‌های نامناسب در سیاست‌گذاری‌های انرژی در سال‌های متمادی، ما را به این نقطه رسانده است.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: برای نظم و نسق دادن به حوزه مصرف انرژی و مخصوصاً بنزین، باید یک‌جانبه‌نگری را کنار گذاشت. اینکه توجه نکردیم که بزرگ‌ترین سرمایه ما در کشور «انرژی» است و این «انرژی» را فدای خیلی از موضوعات کم‌اهمیت‌تر کردیم، کار را پیچیده‌تر از همیشه کرده است.

وی افزود: در موضوع قیمت بنزین دو بحث است؛ یک بحث ضرورت است و دیگری اقدام. ضرورت ایجاب می‌کند که افزایش قیمت بنزین رخ دهد، ولی وقتی زمینه برای این کار فراهم نیست، ضرورت کنار می‌رود. در حال حاضر، کشور نه زمینه اقتصادی آن را دارد و نه مردم تاب و توان این افزایش را دارند و نه زیرساخت‌ها اجازه چنین کاری را می‌دهد.

نماینده سروستان تصریح کرد: مشکل کشور ما، گران کردن قیمت بنزین نیست. کافیست یک تحقیق ساده بشود تا ببینیم زمانی که بنزین را گران کردیم در میزان مصرف مردم، صرفه‌جویی شد یا نه؟ اینکه متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰ الی ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کنیم می‌تواند در روند انرژی ما اثر بگذارد یا اینکه مافیای خودرو در ایران را حذف کنیم تا برسیم به خودروهایی با ۱۰۰ کیلومتر کارکرد و سوخت چهار لیتر بنزین تا مصرف بنزین در کشور به یک چهارم برسد.

رحیمی‌مظفری اظهار داشت: وقتی مصرف بنزین در کشور به لطف خودروهای باکیفیت، یک چهارم شود، آنگاه اگر قیمت بنزین چهار برابر هم شود، مردم چیزی را از دست نمی‌دهند، چون در هزینه‌کرد، مثل شرایط کنونی می‌شود.

منبع : کارگزین خبر

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • م
    0

    لطفا بنزین رو دست نزنید چون قیمت همه چیز بالا میره ومردم دیگه توان ندارند

  • محفوظ
    0

    اول حقوقها را دوازده برابر کنید ، بعد بنزین را لیتری سی و هفت هزار تومان . اگر چه که وقتی سوخت به عنوان مثال یک درصد گران شود ، چون دست دولت و کسبه و تجار در یک کاسه است ، نتیجتا اقلام کالایی نیز بیشتر از سه درصد گران خواهد شد .

  • houshang Rangipour
    0

    شایعه پراکنی نکن .خبر نداری چیزی ننویس

  • ب
    0

    مظفری یاقضنفری 🤐برات بهتره

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه