قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس؟ | قیمت بنزین لیتری چند؟

احتمال تغییر قیمت بنزین در بودجه سال آینده بار دیگر به یکی از مباحث اصلی محافل اقتصادی تبدیل شده است. برخی از نمایندگان نیز بر ضرورت واقعی‌شدن نرخ‌های حامل سوخت تأکید دارند. گروهی از شهروندان نیز کمبود بنزین در برخی از جایگاه‌ها را نشانه‌ای بر تغییر قیمت‌ها می‌دانند. اما آیا در سال آینده قیمت بنزین واقعی می‌شود؟

افزایش قیمت بنزین در دستور کار مجلس؟ | قیمت بنزین لیتری چند؟
کدخبر : 13045
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

افزایش قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اکثر مقامات و مسئولین معتقدند تا پایان سال قیمت بنزین افزایش پیدا نمیکند. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده در باره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

با نزدیک‌شدن به تقدیم لایحه بودجه سال 1402 به مجلس بار دیگر بحث تغییر قیمت بنزین از سوی برخی کارشناسان، نمایندگان و البته شهروندان داغ شده است. کمبود بنزین در برخی از جایگاه‌های سوخت نیز بر این موضوع دامن می‌زند. در این بین تأکید مکرر مسئولان دولت بر ناترازی مصرف و قاچاق بنزین نیز سناریوی تکراری مقدمه‌چینی برای اجرای سیاست‌های جدید را به ذهن متبادر می‌کند.

در همین زمینه همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌ جایگاه‌داران، به تجارت‌نیوز گفت: کشور با ناترازی تولید و مصرف مواجه است؛ بنابراین اولویت با تامین بنزین معمولی است تا سوپر.

ماجرای کمبود بنزین سوپر نگرانی‌هایی را درباره افزایش قیمت بنزین رقم زد. اما روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد: تمام پالایشگاه‌های کشور با ظرفیت کامل در حال تولید بنزین بالای 100 میلیون لیتر در روز هستند. چنین ادعایی در حالی به‌عنوان یکی از مولفه‌های بازدارنده افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود که اصولا به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، تأثیر چندانی بر تغییر نرخ‌ها ندارد.

عبدالرسول دشتی، کارشناس حوزه انرژی،در رابطه با ناترازی تولید و مصرف بنزین و تأثیر آن بر قیمت نهایی به تجارت‌نیوز گفت: میزان تولید، عرضه و تقاضای بنزین هیچ‌گاه کاهش یا افزایش قیمت بنزین نبوده است. چراکه این محصول کالایی حاکمیتی با تعیین نرخ دستوری به حساب می‌آید.

همچنین مصطفی نخعی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: ناترازی بنزین کشور ارتباطی با افزایش قیمت سوخت ندارد. کمبود بنزین سوپر طی هفته‌های اخیر نیز متاثر از ناترازی در تولید و مصرف است. چراکه کشور بنزین معمولی را هم به سختی تولید می‌کند، چه برسد به تولید بنزین سوپر.

او درباره تغییر قیمت بنزین تصریح کرد: تا امروز نمایندگان مجلس مذاکره‌ای در این باره نداشته‌اند. ضمن آنکه شرایط اقتصادی کشور نیز مجال صحبت در این باره را نمی‌دهد.

نخعی افزود: با توجه به اختلاف قیمت بنزین در ایران و کشورهای منطقه باید به سمت واقعی شدن قیمت این محصول حرکت کرد. اما این تصمیم تابع ایجاد ثبات در اقتصاد کشور است.

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش قیمت‌ بنزین گفت: اگر بنا به افزایش قیمت بنزین باشد باید به صورت تدریجی رخ دهد. چراکه سیاست جهش قیمت ناگهانی بنزین که بارها رخ داده است آثار زیان‌باری بر اقتصاد کلان و تورم کشور داشته است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در برنامه هفتم توسعه سالی 10 درصد قیمت بنزین افزایش پیدا کند. با پیگیری چنین سیاستی هم قیمت‌ها به سمت واقعی‌شدن حرکت می‌کنند و هم از آثار زیان‌بار افزایش قیمت ناگهان جلوگیری می‌شود.

بر اساس این گزارش، هر چند دولتمردان بارها موضوع افزایش قیمت بنزین را در مقطع کنونی تکذیب کرده‌اند اما با روند مشابهی که این روزها در ازدحام جایگاه‌های سوخت و … مشاهده می‌شود خواه ناخواه نگرانی‌هایی را در این زمینه ایجاد می‌شود. شدت این نگرانی را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی هم به‌وضوح ملاحظه کرد.

قیمت بنزین

قیمت بنزین طی چند سال اخیر با افزایش معناداری همراه بود. احتمال افزایش قیمت بنزین بار دیگر وجود دارد؟

اطلاعات مهم درباره قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

وی بیان کرد: البته در شرایط فعلی و با این وضعیت اقتصادی که بر کشور حاکم است و مردم به لحاظ معیشتی در مضیقه هستند، منطقی نیست که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند. اتخاذ چنین تصمیماتی باید در شرایط ثبات اقتصادی انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از آنجایی که حذف ارز ترجیحی از چند قلم کالا و نهاده‌های دامی در شرایط تورمی و بی‌ثباتی اقتصادی اتفاق افتاد، تأثیر آن را روی قیمت کالاها دیدیم و بسیاری از کالاها گران شد.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تجربه حذف ارز ترجیحی و تأثیر آن بر قیمت کالاها پیش‌روی ماست و دیگر نباید در شرایط ناپایدار اقتصادی تصمیماتی چون افزایش قیمت حامل‌های انرژی اتخاذ کرد.

نخعی تاکید کرد: الان شرایط اقتصادی بسیار ناپایدار است، وضعیت معیشتی مردم بسیار سخت است و طبیعتاً اتخاذ چنین تصمیماتی منطقی نیست و حتی می‌تواند شرایط ملتهبی را به لحاظ اجتماعی در کشور به وجود آورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این کمیسیون درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی بحثی مطرح شده است، گفت: اخیراً در کمیسیون انرژی مجلس هیچ بحثی درباره تغییر در قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین مطرح نشده است. بین نمایندگان و به ویژه اعضای کمیسیون انرژی مجلس اتفاق نظر وجود دارد که الان فرصت خوبی برای این کار نیست.

وی تاکید کرد: دولت و مسئولان وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌های ذی ربط نیز تاکنون راجع به تغییر در قیمت حامل‌های انرژی هیچ صحبت و مشورتی با مجلس نکردند و بعید می‌دانم دولت در این شرایط بخواهد این موضوع را عملیاتی کند.

نخعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ موضوع افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را بیاورد، گفت: هنوز لایحه بودجه سال آینده تقدیم مجلس نشده، اما بعید می دانم دولت چنین تصمیمی را گرفته باشد. حتی اگر دولت چنین تصمیمی را اتخاذ کند، بعید است نمایندگان موافق این موضوع باشند.

با توجه به تجربه آبان سال ۱۳۹۸، مردم هرگاه که با ازدحام در پمپ بنزین مواجه می‌شوند، خواه ناخواه نگران افزایش یکباره قیمت بنزین می‌شوند. به‌ویژه تکذیب‌های مکرر دولتمردان در این باره این نگرانی را بین شهروندان دو چندان کرده است. شدت این نگرانی را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی هم به‌وضوح ملاحظه کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه