گریتینگ و درب منهول

گریتینگ و درب منهول
کدخبر : 13505
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

گریتینگ (grating) در فارسی با معادل هایی همچون درپوش، پنجره، شبکه و... شناخته می‌شود و عبارتست از سازه ای مشبک شکل که به دلیل ساختار آن دارای مقاوت بار بالایی می‌باشد. این سازه مقاوم در بسیاری صنایع و مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل وزن سبک، مقاومت بالا، تنوع زیاد و بسیاری ویژگی‌های مثبت دیگر بسیار پرطرفدار است. در ساخت گریتینگ از مواد مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام  کاربرد و ویژگی‌های خودشان را دارند. این سازه ها در اشکال مربعی، سینوسی، مثلی و... ساخته می‌شوند که با استفاده از آن‌ها در کارخانه های صنعتی از تجمع زباله در کف کارخانه جلوگیری می‌شود. گریتینگ نسبت به سازه های همسان خود از وزن کمتر و توانایی تحمل فشار بالاتری برخوردار است.

محصول دیگری که در این مطلب به توضیح آن خواهیم پرداخت درب منهول می‌باشد. دریچه یا درب منهول در واقع درپوش کوچکی است که بر دهانه ورودی منهول‌های فاضلاب، مخابرات و... نصب می‌شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماید. این دریچه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه مطلب بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

انواع گریتینگ از لحاظ جنس

 

گریتینگ فلزی

گریتینگ فلزی با استفاده از تسمه ها و میلگردهایی از جنس فولاد در اندازه های مختلف تولید می‌شود. این نوع از درپوش فلزی بسیار پرکاربرد است و در مکان‌های مختلف قابل نصب می‌باشد. درپوش فلزی برای استفاده در پله ها و کف پوش ها بسیار مناسب می‌باشد. برای افزایش مقاومت و طول عمر گریتینگ فلزی و همچنین جلوگیری از زنگ زدگی، آن‌ها را با استفاده از رنگ و مواد گالوانیزه پوشش می‌دهند. پس از ساخت گریتینگ فلزی آن را با روکشی از مواد گالوانیزه پوشش می‌دهند که محصول نهایی را گریتینگ گالوانیزه می‌نامند. با انجام این کار مقاومت سازه بسیار بالا رفته و در برابر هرگونه خوردگی و زنگ زدگی در امان خواهد ماند.

گریتینگ کامپوزیت

گریتینگ کامپوزیت یا فایبرگلاس از مواد کامپوزیتی در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. این درپوش‌ها به دلیل جنس مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها قابلیت سفارشی سازی بالایی دارند. گریتینگ کامپوزیت در برابر عوامل شیمیایی و مواد خورنده بسیار مقاوم بوده و نیز قابلیت انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد. در شرایطی که میزان رطوبت و یا خورندگی به گونه ای است که نمی‌توان از درپوش فلزی استفاده کرد، گریتینگ کامپوزیت گزینه جایگزین مناسبی به شمار می‌رود. از گریتینگ کامپوزیت در صنایع مختلفی مانند صنایع داروسازی، صنایع غذایی، پالایشگاه ها، صنایع نفت و گاز، کارخانجات تولید مواد بهداشتی و بسیاری صنایع دیگر می‌توان استفاده نمود. از جمله ویژگی‌های گریتینگ کامپوزیت می‌توان به مقاومت بالا در برابر حرارت، عایق بودن الکتریسیته، مقاومت در محیط های اسیدی و قابلیت سفارشی سازی در طرح ها و رنگ های مختلف اشاره نمود.

گریتینگ استیل

درپوش استیل به دلیل آلیاژ خاصی که در ساخت آن به کار رفته از مقاومت بسیار بالایی در برایر رطوبت و خوردگی برخوردار می‌باشد. این نوع گریتینگ نسبت به سایر انواع دیگر از قیمت بالاتری برخوردار است و در ابعاد و طرح های مختلف امکان تولید دارد. این سازه در صنایعی مانند صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع داروسازی و پزشکی، آشپزخانه های صنعتی و... کاربرد دارد. گریتینگ استیل از ظاهر جذابی برخوردار است و در مکان‌هایی که این مساله برایشان اهمیت دارد معمولا از نوع استیل استفاده می نمایند. در ساخت درپوش استیل از ورق استیل 304 استفاده می‌شود.

گریتینگ چدنی

درپوش‌های ساخته شده از جنس چدن مقاوم ترین نوع برای تحمل فشار بار بالا می‌باشد. کاربرد اصلی گریتینگ چدنی در مکان‌های با تردد بالای خودرو، پارکینگ ساختمان‌ها، روی کانال آب، محوطه کارخانه ها و به طورکلی مکان‌هایی که نیاز به محتمل شدن فشار بار در آن‌ها باشد، استفاده می‌شود. این سازه ها در اندازه های محدودی ساخته می‌شوند زیرا هزینه قالب در این نوع بسیار بالاست.

گریتینگ آلومینیوم

زمانی که وزن گریتینگ حائز اهمیت باشد استفاده از گریتینگ آلومینیوم مناسب‌ترین نوع می‌باشد. درپوش‌های آلومینیومی نیز در برابر رطوبت و خورندگی محیط بسیار مقاوم می باشند. این سازه های آلومینیومی نسبت به سایر انواع دیگر جذب آلودگی کمتری دارد و از کیفیت مناسبی برخوردار است.

گریتینگ مضرس

گریتینگ مضرس یا دندانه دار در واقع به گریتینگ هایی گفته می‌شود که رویه آن‌ها را دندانه دار یا آجدار می سازند تا از ایجاد اصطاک جلوگیری نماید و لغزندگی سطوح را کاهش دهد. این نوع از گریتینگ بیشتر در محیط هایی به کار می‌رود که به دلایل مختلف ممکن است لغزنده باشند. با استفاده از درپوش مضرس احتمال لغزش افراد و آسیب دیدگی آن‌ها کاهش می یابد و محیطی امن برای رفت و آمد ایجاد می‌شود.

2

درب منهول

منهول یا آدم رو به کانال های عمودی گفته می‌شود که در شبکه های فاضلاب، مخابرات، خطوط انتقال آب و ... نصب می‌شوند تا دسترسی تکنسین ها به خطوط انتقال زیرزمینی جهت بازرسی و تعمیرات راحت ترانجام گردد. درب منهول درپوشی است که بر روی این کانال ها نصب می‌شود تا از این کانال ها محافظت نماید و از سقوط افراد در آن‌ها جلوگیری نماید. دریچه‌های منهول دارای تنوع بسیار بالایی هستند که از لحاظ مواد سازنده و همچنین میزان تحمل فشار بار به دسته های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. این دریچه‌ها اکثرا به شکل دایره ای تولید می‌شوند تا از سقوط دریچه به داخل منهول جلوگیری شود. درب منهول در انواع بتنی، چدن، پلیمری، کامپوزیت، پلی اتیلنی و ... تولید می گردد.

درب منهول را بر اساس میزان تحمل فشار بار به شش کلاس مختلف طبقه بندی می کنند. این کلاس ها با حروف انگلیسی نامگذاری شده اند و از کلاس A تا F را شامل می‌شوند. کلاس A قابلیت تحمل 1.5 تن نیرو را دارد و در پیاده روها و مکان‌های خلوت به کار برده می‌شود. اما بالاترین کلاس یعنی کلاس F قابلیت تحمل 90 تن نیرو را دارد و در فرودگاه ها و سایر مکان‌هایی که ماشین آلات سنگین تردد دارند استفاده می‌شود.

انواع درب منهول

درب منهول بتنی

دریچه‌های بتنی عمر بالایی دارند اما در برابر عوامل شیمیایی آسیب پذیر هستند و نسبت به دیگر انواع دریچه منهول از وزن بالایی برخوردارند. برای ساخت دریچه‌های بتنی نیاز به تکنولوژی و تخصص خاصی نیست و جزو ارزانترین درب های منهول به شمار می‌روند.

درب منهول چدنی

دریچه منهول چدنی نسبت به دریچه بتنی سبک تر بوده و مقاومت بیشتری در گذشت زمان دارد. این دریچه‌ها در طی سال های گذشته جزو پرکاربردترین درب های منهول بودند. اما با افزایش قیمت فلزات این درب ها توسط افراد سودجو مورد سرقت قرار گرفتند و امروزه تولید این درچه ها کاهش یافته است.

3

درب منهول پلی اتیلنی

درب منهول پلی اتیلنی از لحاظ وزنی سبک‌تر از دو نوع قبلی است و همین ویژگی سبب حمل و نقل و نصب آسان این دریچه‌ها می‌شود. این دریچه‌ها به دلیل ساخت آن‌ها با استفاده از مواد پلی اتیلنی، در برابر مواد خورنده و شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردارند. این نوع از دریچه‌ها را می‌توان در طرح ها، رنگ ها و اندازه های مختلف تولید نمود که امروزه استفاده از آن‌ها به شکل وسیعی گسترش یافته و جایگزین مناسبی برای سایر انواع درب منهول به شمار می‌رود.

شرکت پایپ گستر با توانایی تولید انواع گریتینگ و دریچه منهول و با استفاده از دانش فنی و تخصصی کارشناسان خود در تلاش است تا بهترین محصولات را با ارزانترین قیمت به دست مصرف کننده برساند. جهت آگاهی از لیست محصولات ما به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه