انواع شرکت در ترکیه

کدخبر : 12934
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

ترکیه یکی از قدیمی ترین مناطق مسکونی در جهان است. حدود 97 درصد این کشور در قاره آسیا و 3 درصد در قاره اروپا قرار دارد. قسمت آسیایی ترکیه آناتولی یا آسیای صغیر و قسمت اروپایی تراکیا نام دارد.

اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و مدرن است که روز به روز در حال افزایش است. در سال 2005، تولیدات کشاورزی فراوان ترکیه در رتبه هفتم جهان قرار گرفت. بخش خصوصی اقتصاد ترکیه نیز قوی است و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمی در بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات ایفا می کند.

با ثبت شرکت در ترکیه می توانید از طریق این شرکت ها با کشورهای مختلف تجارت کنید. اکثر شرکت های ثبت شده در ترکیه شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت های خصوصی هستند. اگرچه سایر انواع شرکت ها از وضعیت قانونی لازم برخوردار هستند، اما بسیار کمتر رایج هستند. در زیر به بررسی انواع شرکت های قابل ثبت در ترکیه می پردازیم. برای ثبت بهترین شرکت متفکر با ما همراه باشید.

 

       شرکت با مسئولیت محدود

 

یک شرکت با مسئولیت محدود با حداقل دو و حداکثر 50 شریک در ترکیه قابل ثبت است. البته امکان ثبت این شرکت با یک شریک (سهامدار شخص حقیقی یا حقوقی) نیز وجود دارد که مزایا و شرایط آنها کمی متفاوت است.

در شرکت با مسئولیت محدود، هر یک از شرکا تا میزان سهم خود مسئول بدهی هستند. به عبارت دیگر هر یک از شرکا فقط تا سقف سرمایه ثبت شده به نام خود در شرکت مسئول ضرر و زیان شرکت است و طلبکاران حق دسترسی به وجوه خارج از شرکت را ندارند. این سبک شرکت شباهت زیادی به قوانین سایر کشورها دارد و حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه 10000 لیر می باشد.

       شرکت سهامی خاص (عمومی-خصوصی)

اساسنامه این نوع شرکت ها حداقل به 5 شخص حقیقی یا حقوقی نیاز دارد. شرکا به میزان سهم خود مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند. در شرکت های سهامی سرمایه باید به قسمت های مساوی تقسیم شود و هر قسمت از تقسیم را سهم می نامند. لازم نیست شرکا هر کدام فقط یک سهم داشته باشند، بلکه هر یک از شرکا می توانند به میزانی که می خواهند سهام بخرند. طبق قانون تجارت ترکیه، جلسات مجمع عمومی باید با حضور نمایندگان وزارت بازرگانی ترکیه برگزار شود. شرکت های با مسئولیت محدود به دو نوع تقسیم می شوند:

- شرکت سهامی خاص: شرکت هایی هستند که تعداد سهامداران آنها کمتر از 250 نفر باشد. شرکت باید دارای مجمع عمومی و هیئت مدیره باشد.

- شرکت سهامی عام: شرکت هایی با بیش از 250 سهامدار وجود دارد.

       شرکت مشارکتی

شرکتی است که به نام خاص بین دو یا چند شخص حقیقی که مسئولیت تضامنی دارند و در صورتی که دارایی شرکت برای پرداخت کلیه دیون شرکت کافی نباشد تشکیل می شود. هر یک از شرکا مسئول پرداخت کلیه بدهی ها هستند.

 

       شرکت مختلط

در این نوع شرکت یک یا چند نفر شریک و ضامن کلیه قروض و سهام شرکت می باشند و سایر شرکا فقط به نسبت سرمایه خود در شرکت مسئول قروض شرکت می باشند. اشخاص حقوقی نمی توانند جزو شرکای ضامن باشند.

 

       شرکت گروهی

این نوع شرکت برای فعالیت تجاری یک بنگاه اقتصادی تحت نام برند تشکیل می شود و مسئولیت هیچ سهامدار محدود به سرمایه مشترک سهامداران نیست. حداقل سرمایه مورد نیاز نیست. همه سهامداران باید افراد واقعی باشند. حقوق و تعهدات سهامداران توسط اساسنامه تعیین می شود.

       موسسات مالی (بورس اوراق بهادار)

 

امکان تأسیس این گونه مؤسسات مالی در قالب شرکت سهامی وجود دارد. اما ایجاد این نوع تاسیس مستلزم اخذ مجوز از سازمان های مربوطه است که این سازمان ها در حال حاضر مجوزی برای آن صادر نمی کنند. با وجود این، ایجاد چنین موسسات مالی با روش کاری خاص و به صورت کاملا قانونی امکان پذیر است.

چند نکته:

- در ترکیه ثبت شرکت بدون نیاز به شریک ترک امکان پذیر است.

- حداقل سرمایه برای ثبت شرکت 10000 لیر ترکیه می باشد.

https://iran2turkey.com/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d9%87/

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه