از سویه کاپا، وریانت جدید ویروس کرونا چه می‌دانید؟

بعد از انواع دلتا و دلتا پلاس کووید-۱۹، سویه جدید کاپا نیز در هند سه نفر را آلوده و ترس زیادی ایجاد کرده است.

از سویه کاپا، وریانت جدید ویروس کرونا چه می‌دانید؟
کدخبر : 1849
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

#سویه کاپا چقدر خطرناک‌ است؟
#علائم سویه کاپا

#سویه کاپا چیست؟
#آیا واکسن‌ها علیه سویه کاپا موثر هستند؟
#چه تفاوتی بین سویه دلتا و سویه کاپا وجود دارد؟

سویه کاپا، وریانت جدید ویروس کرونا است. جهش B.۱.۶۱۷.۲ اکنون به‌عنوان سویه کاپا معرفی می‌شود. طبق اظهارات سازمان بهداشت جهانی، سویه کاپا اولین بار در هند شناسایی شد. بعد از انواع دلتا و دلتا پلاس کووید-۱۹، سویه کاپا نیز در هند سه نفر را آلوده و ترس زیادی ایجاد کرده است. سویه کاپا هنوز به سویه نگران‌کننده تبدیل نشده است.

سویه کاپا

سویه کاپا چیست؟

دو  جهش B.۱.۶۱۷.۲ و B.۱.۶۱۷.۱ که اکنون به‌عنوان سویه کاپا (Kappa) و  سویه دلتا (Delta) معرفی می‌شوند، طبق اظهارات سازمان بهداشت جهانی (WHO)  اولین بار در هند شناسایی شدند. سویه کاپا در اکتبر سال ۲۰۲۰ مشاهده شد و نوع جدیدی نیست و هنوز به سویه نگران‌کننده نیز تبدیل نشده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات‌متحده، سویه نگران‌کننده را به این معنی می‌داند که شواهدی وجود داشته باشد که باعث افزایش انتقال، تاثیرات شدیدتر (افزایش بستری شدن در بیمارستان یا مرگ)، کاهش قابل‌توجه خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌های تولید شده طی عفونت قبلی یا واکسیناسیون، کاهش اثربخشی درمان  یا شکست‌های تشخیصی شود. این تعریف متناسب با نوع دلتاست اما با کاپا متناسب نیست. از این رو سازمان بهداشت جهانی هنوز کاپا را «نوع نگران‌کننده» معرفی نکرده است.

سویه کاپا

سویه کاپا چقدر خطرناک‌ است؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، کاپا جهشی بر اساس تغییرات ژنتیکی سارس-کوو-۲ است و  پیش‌بینی می‌شود بر خصوصیات ویروس مانند انتقال، شدت بیماری، فرار از ایمنی ایجاد شده، فرار از نظر تشخیصی یا درمانی تاثیر داشته باشد. جهش L۴۵۲R به ویروس کمک می‌کند تا از پاسخ طبیعی ایمنی بدن فرار کند. به همین دلیل، متخصصان بهداشت و درمان بسیار دقیق نسخه کاپا را کنترل می‌کنند و در وب‌سایت سازمان بهداشت جهانی نیز ذکر شده است که حاصل این جهش انتقال قابل‌توجه ویروس در جامعه یا ایجاد چندین خوشه کووید-۱۹ با افزایش شیوع نسبی همراه با افزایش تعداد موارد طی زمان یا سایر تاثیرات اپیدمیولوژیک آشکار برای نشان دادن  خطر در حال ظهور برای بهداشت عمومی جهانی بوده است. پایگاه جهانی داده‌های GISAID، مستقر در مونیخ مرکز داده در سراسر جهان برای ژنوم ویروس کرونا است. طبق اظهارات این پایگاه، ۳۶۹۳ نمونه کاپا توسط هند ارسال شده که بالاترین نمونه در جهان است.

سویه کاپا

علائم سویه کاپا 

علائم مشابه در مقایسه با کووید-۱۹ را می‌توان در نوع کاپا یافت. مبتلایان آنفلوآنزا، سردرد، تب، سرفه طولانی‌مدت، خشکی دهان، از دست دادن حس بویایی و چشایی و دیگر موارد را گزارش کردند. متخصص اپیدمیولوژیک دانشگاه گریفیت استرالیا، دیکی بودیمان به تازگی تایید کرد که چندین نفری که به نوع کاپا آلوده بودند، در ابتدا علائم شبیه سرخک را تجربه کردند. وی اظهار کرد: علائم اولیه نوع کاپا، عفونت و بثورات در سراسر بدن، تب شدید، سرفه، آبریزش بینی و قرمزی و آبریزش چشم است. علائم در روزهای بعد شبیه سایر عفونت‌های سویه‌های دیگر کووید-۱۹ است.

سویه کوپا

آیا واکسن‌ها علیه سویه کاپا موثر هستند؟

شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) اعلام کرده است که واکسن بهارات بیوتک کوواکسین در برابر نسخه کاپا موثر است و دانشگاه آکسفورد نیز در ماه ژوئن اظهار کرد: واکسن آسترازنکا نیز در برابر این سویه محافظت ایجاد می‌کند.

سویه کاپا

چه تفاوتی بین سویه دلتا و سویه کاپا وجود دارد؟

هر دو سویه، متعلق به نژاد B.۱.۶۱۷ هستند و برای اولین بار در هند در اکتبر ۲۰۲۰ شناسایی شدند. دلتا  که در آوریل ۲۰۲۱ یک نوع مود توجه بود، در ماه مه ۲۰۲۱ به یک نوع نگران‌کننده تبدیل شد. از طرف دیگر کاپا همچنان که آخرین بار در چهارم آوریل نوع مورد توجه معرفی شد همچنان به این نام باقی‌مانده است. دلتا به‌عنوان تهدیدی در سراسر جهان ظاهر شده است زیرا بیشتر موارد کووید-۱۹ در جهان از نوع دلتا هستند. موج دوم همه‌گیری در هند نیز به دلیل غلبه نوع دلتا بود. اکنون جهش دیگری از دلتا به نام دلتا پلاس در بسیاری از کشورها از جمله هندوستان ظهور کرده است. دلتا نسبت به کاپا تاثیر بیشتری دارد در نتیجه کاپا را در خود غرق می‌کند.

سویه کوپا

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

پرسش و پاسخ

  • آیا سویه کوپا کرونا خطرناک است؟ بله.
    ایا سویه کوپا کرونا نخستین بار در هند شیوع یافت؟ بله.
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه