مشکلات مدل کسب و کار (روش اقدام درباره آنها)

مشکلات مدل کسب و کار (روش اقدام درباره آنها)
کدخبر : 16977
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

بر اساس چندین مطالعه اخیر، مدل های کسب و کار ضعیف بزرگترین عامل شکست کسب و کار هستند. در نیوزلند، از هر سه فرنچایز یکی از آنها نگران ماندگاری مدل کسب و کار خود است. بنابراین در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، برای اطمینان از ماندگار بودن مدل کسب و کار چه باید کرد؟ خوشبختانه یک راه جدید و مرتبط برای تولید و احیای مدل های کسب و کار وجود دارد. می توانید همراه یادداشت خود هدیه هم بفرستید. مثلا عطر یا ادکلن. که می توانید آن ها را بهترین سایت خرید ادکلن تهیه کنید.

چرا نگران مدل کسب وکار خود نباشید؟

یک مدل کسب وکار توضیح می دهد که شرکت شما چگونه ارزش ایجاد، ارائه و ثبت می کند.

در اینجا مثالی از نحوه کار آن آورده شده است. من سال ‌ها عضو باشگاه ورزشی سریال بودم. پیشنهادات سه ماهه عضویت رایگان در صورت پیوستن به مدت یک سال، یا پرداخت‌های خودکار هفتگی کم که به طرز ماهرانه‌ای کل گزاف سالانه را پنهان می‌کرد، جذب من شد. این پیشنهادها معمولاً توسط زنان جوان بید ارائه می شد که تی شرت می پوشیدند و شلوارهای دو یا سه سایز برای آنها کوچک بود. من به آنها نگاه کردم و سپس به خودم نگاه کردم و فکر کردم: "من به طور جدی باید به فرم خوب برسم." همیشه در محل به آن ملحق می‌شدم، فقط وقتی به باشگاه رفتم متوجه شدم که باز نیست یا اگر باز بود، سیصد نفر منتظر بودند تا از دستگاه قایقرانی که می‌خواستم استفاده کنم، استفاده کنند. رکورد من شش بازدید از ورزشگاه در طول یک عضویت سالانه بود. وقتی در نهایت ریاضیات را انجام دادم و متوجه شدم که این برای هر بازدید بیش از 200 دلار برایم هزینه دارد، به طور کلی از باشگاه های ورزشی صرف نظر کردم و از خودم استعفا دادم که شکل من همیشه نامرتب است. تا اینکه نوع جدیدی از ورزشگاه (من آن را Anytime Fitness می نامم) در نزدیکی افتتاح شد که هیچ قراردادی، هزینه های واقعاً پایین، دسترسی 24 ساعته و پوشش جهانی ارائه نمی داد. من گرفتار بودم. حتی ممکن است یک روز به آنجا بروم. مثل راه اندازی یک وبسایت فروش ادکلن آنلاین.

این حقیقت که هر زمان و هر مکانی در حال ظهور است در حالی که به نظر می رسد باشگاه های ورزشی سنتی در حال محو شدن هستند، نشان می دهد که مدل تجاری جدید باشگاه های ورزشی در حال تکان دادن این صنعت است. به عبارت دیگر، این یک مدل بی ثبات کننده است که ارزش را به شیوه ای خلق، ارائه و ثبت می کند که هیچ کس قبلا به آن فکر نکرده بود.

از آنجایی که مدل‌های کسب‌وکار جدید و مخرب به همان اندازه باشگاه‌های ورزشی جدید ظاهر می‌شوند، در صنایعی که هرگز از آنها انتظار ندارید، برای همه صاحبان کسب‌وکار ضروری است که دائماً از خود بپرسند: «آیا مدل کسب‌وکار من مشکل دارد؟»

۳ راه برای تشخیص اینکه مدل کسب وکار شما دچار مشکل است یا خیر

به گفته پروفسور ریتا گونتر مک گراث از دانشکده کسب وکار کلمبیا، همیشه شواهد اولیه وجود دارد که یک مدل کسب وکار دچار مشکل است، اما معمولا نادیده گرفته می شود یا رد می شود.چرا افرادی که در راس اکثر شرکت ها قرار دارند به دلیل موفقیت در مدل فعلی به آنجا رسیده اند، پس چرا دوام آن را زیر سوال می برند؟

در تجربه مک گراث، این افراد در ابتدا وارد حالت انکار می شوند و به دنبال آن ناامیدی در تلاش هستند تا آخرین قطره های سودآوری را از مدل موجود خارج کنند. نتیجه این است که تغییر تنها زمانی اتفاق می‌افتد که خیلی دیر شده باشد، و زمانی که تغییر بسیار دردناک‌تر از آن چیزی است که باید باشد.

مک گراث می گوید سه راه برای تشخیص اینکه مدل کسب وکار شما دچار مشکل است یا خیر وجود دارد و او استراتژی را در محیط های بسیار نامطمئن و ناپایدار مطالعه می کند، بنابراین باید بداند:

هنگامی که نوآوری های جدید شروع به ارائه پیشرفت های کوچک تر و کوچک تر می کنند و مردم شما در فکر راه های جدید برای افزایش پیشنهاد شما دچار مشکل می شوند.

وقتی می شنوید مشتریان با علاقه در مورد جایگزین های جدید برای آنچه به آن ها پیشنهاد می دهید صحبت می کنند

و در نهایت، زمانی که عملکرد کسب وکار شما شروع به متزلزل شدن می کند، معمولا به گونه ای که بسیار تدریجی باشد، می تواند با رکود موقت در چرخه کسب وکار اشتباه گرفته شود.

چرا مدل های کسب و کار مخرب در حال تبدیل شدن به یک هنجار هستند؟

مدل ‌های کسب‌وکار مخل مدت‌هاست که وجود داشته‌اند. چه کسی فکرش را می‌کرد که تقریباً همه غول‌های راه‌آهن ایالات متحده در دهه 1800 توسط صنعت رو به رشد حمل‌ونقل جاده‌ای در دهه 1900 نابود شوند؟ و چه کسی بیست سال پیش فکر می کرد که بازوی پستی نیوزلند پست (و مشابه آمریکایی آنها، خدمات پستی ایالات متحده) امروز با مشکل مواجه شود؟

کاری که غول های راه آهن باید انجام می دادند، همان طور که هر دانشجوی رشته بازاریابی ۱۰۱ می داند چون مقاله معروف نزدیک بینی بازاریابی در هر دانشگاهی در هفته اول دوره نیاز به خواندن دارد، دیدگاه وسیع تری نسبت به بازاری که در آن بودند داشت. غول های راه آهن نباید تصور می کردند که فقط در صنعت راه آهن هستند نه در صنعت حمل و نقل.

به اعتبار خود، NZ Post دیدگاه بسیار گسترده ای را در نظر گرفته است. آنها نه تنها در تجارت پیک (بازار تحویل به جای بازار پست) متنوع شده اند، بلکه از شبکه شعب خود در بانکداری خرده فروشی نیز استفاده کرده اند. هوشمندانه. در سال 2011، آنها حتی یک GM نوآوری و استراتژی را به عهده گرفتند. می توانید بلافاصله او را در عکس های تیم اجرایی در وب سایت آنها ببینید زیرا او تنها کسی است که به جای کراوات تی شرت پوشیده است.

مشکل دنیا این است که حالا سریع تر از هر زمان دیگری در حال تغییر است و جالب است بدانید که اخیرا برخی از برجسته ترین کسب و کاره ای فن آوری پیشرفته دنیا اگر کل مدل کسب و کاری که با آن شروع کرده اند را در بازه های زمانی بسیار کوتاه، چندین برابر نمی کردند، امروز به جایی که هستند، نمی رسیدند.البته، فن آوری انجام این کار را آسان تر می کند، اما در محیط غیررقابتی امروزی، تقریبا خودکشی تجاری است اگر حتی استارتاپ های غیرفنی هم مدل کسب وکار مخربی نداشته باشند و آمادگی حرکت سریع برای تغییر آن را نداشته باشند.

کسب و کار که برای ادامه حیات مجبور به تغییر مدل های کسب و کار خود شده اند

باور کنید یا نه، گوگل بدون هیچ مدل کسب و کاری شروع به کار کرد. پس از آزمودن انواع ایده‌ها، که بیشتر آنها سودآور نبودند، به ایده ساده اجازه دادن به کسب‌وکارها برای تبلیغات برای مردم با استفاده از موتور جستجویشان رسیدند. سلام، ادوردز متولد شد، سال گذشته درآمد سرسام آور 42.5 میلیارد دلاری کسب کرد که حدود یک چهارم کل تولید ناخالص داخلی نیوزلند در سال 2012 بود.

اپل در سال ۱۹۹۷ در حال تلاش بود که در اقدامی نا امید کننده، استیو جابز را بازگرداند. جابز دوباره شرکت را بر انجام کارهایی که بهتر انجام می دهد، ایجاد لوازم الکترونیکی مصرفی زیبا و خدمت به بازار گرافیک، ویرایش ویدئو و تولید دیجیتال متمرکز کرد.

شرکت های فناوری تنها شرکت هایی نیستند که برای بقای خود نیاز به تغییر مدل های کسب و کار خود دارند. مانند فروشگاه‌های بزرگ در سرتاسر جهان، شرکت بازرگانی کشاورزان نیوزیلند چندین بار در طول سی سال گذشته برای مقابله با رقابت مراکز خرید و مراکز خرده‌فروشی تغییر شکل داده است. با رفتن به مراکز خرید و مراکز برق.

کسب و کاره ای فریلنسینگ اغلب کندتر تغییر می کنند؛ زیرا برخلاف کسب و کاره ای مدیریت شده، آن ها ابتدا باید حق امتیاز کسب کنند.همانطور که در مقاله قبلی مشاهده کردید، مک دونالدز توانست از رابطه قوی خود با فریلنسرها برای ایجاد تغییرات اساسی و گران قیمت در منوها و قالب های فروشگاهی خود در اپ استور استفاده کند.این بازگشتی برای مک دونالدز بود که در سه مدل کسب وکار مخرب فست فود، فرانشیز و لیزینگ املاک تاسیس شد.

فکر می کنید ممکن است مدل کسب و کارتان مشکل داشته باشد؟

حتی اگر کسب و کارتان مشکلی ندارد، اگر می ‌خواهید تا پنج سال دیگر همچنان در بازار تجارت باشید (توجه داشته باشید که بازار می‌تواند به سرعت تغییر کند)، باید مدل خود را دائماً به چالش بکشید یا آن را با قیمتی زیاد به فروش برسانید.

یکی از مدل کسب و کارهایی که نسبت به بقیه کسب و کار ها راحت تر است ورود به حوزه آرایشگری مردانه است آن هم با گذراندن دوره های تخصصی در بهترین آموزشگاه آرایشگری مردانه تهران. با اینکه در این مدل کسب و کار باید به روز بود اما با توجه به مشتری های زیادی که دارد نسبت به بقیه شغل ها شرایط خیلی بهتری دارد. اگر به این شغل علاقمند هستید بهترین آموزشگاه آرایشگری مردانه تهران را پیدا کنید و شروع به گذراندن دوره خود کنید.

انواع مدل های کسب و کار

  • مدل کسب و کار پلتفرم چندوجهی (Multi-Sided Platform Business Model)

  • مدل کسب و کار ماشین پول نقد (Cash Machine Business Model)

  • مدل کسب و کار فریمیوم (Freemium Business Model)

  • مدل کسب و کار اشتراکی (Subscription Busniess Model)

  • مدل کسب و کار درآمد پنهان (Hidden Revenue Business Model)

  • مدل کسب و کار تیغ و دسته تیغ برعکس (Reverse Razor And Blade Business Model)

  • مدل کسب و کار بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing Business Model)

  • مدل کسب و کار مشاوره (Consulting Business Model)

  • مدل کسب و کار مبتنی بر محتوای تولید شده توسط کاربران (User-Generated Content Business Model)

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه