یارانه نان | قیمت نان

جزییات جدید از یارانه نان | نان کارتی گران شد

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ما به طور متوسط بین نانوایی‌های کشور روزانه ۲۴ هزار تن آرد توزیع می‌کردیم، درحال حاضر با وجود سامانه هوشمندسازی یاران آرد و نان، با ۱۶ تا ۱۸ هزار تن، نیاز آرد کل کشور تأمین می‌شود.

جزییات جدید از یارانه نان | نان کارتی گران شد
کدخبر : 9889
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پرداخت یارانه نان به عنوان یارانه جدید برای اولین بار توسط استاندار زنجان عنوان شد و به تازگی اعلام شده است که میزان یارانه نان برای هر نفر 4 هزار تومان است. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟ در ادامه به آخرین خبر از یارانه نان می پردازیم.

یارانه نان

محمد جلال با بیان اینکه بنای ما این بود قیمت نان تغییر نکند، گفت: از ابتدای شروع طرح هوشمندسازی یارانه نان، چون دولت مایل بود تا افرایش قیمت اتفاق نیفتد، باید این جبران را برای نانوایان انجام دهد. یک مبلغی را به عنوان کمک هزینه به نانوایان پرداخت کردیم. این تصمیم باعث کمک به جبران هزینه‌های نانوا و اقتصادی ماندن فعالیت نانوایی می‌شد و دولت از ابتدا با منطق جبران هزینه‌های نانوا همراه بود.

وی افزود: دومین اثری که جبران ۱۵ درصدی داشت این بود که استقرار زیرساخت ها، کارتخوان هوشمند را از قالب نمایشی خارج کرد و به کارکرد واقعی رساند. روزانه حدود ۷/۹ میلیون تراکنش در سامانه ثبت می‌شود. در این ۹۰ روز، فروش ۴/۱ میلیارد قرص نان در این سامانه ثبت شده است.

استقرار کارتخوان‌های هوشمند باعث مشاهده پذیر شدن فعالیت‌های نانوا شد. نگاهمان این بود تا نانوا باید وارد زمین بازی شود و استقرار کارتخوان هوشمند به صورت نمایشی نباشد.

مشاور وزیر اقتصاد بیان کرد: ۷۴ هزار نانوایی در سطح کشور قابلیت استقرار کارتخوان هوشمند را دارند. ما به طور متوسط بین نانوایی‌های کشور روزانه بین ۲۴ هزار تن آرد توزیع می‌کردیم، درحال حاضر با وجود سامانه، با ۱۶ تا ۱۸ هزار تن آرد کل نیاز کشور تامین می‌شود. نان سنگک فقط ۱۰ درصد آرد را مصرف می‌کند و کمترین مصرف آرد مربوط به همین نان است.

در گذشته تقلب‌هایی از طرف نانوایان اتفاق می‌افتاد، مثلا مبلغ تراکنش را افزایش می‌دادند. ۳ درصد نانوایان در سطح کشور تراکنش غیرواقعی داشتند که ۱۲ درصد کمک هزینه را دریافت کردند.

مشاور وزیر اقتصاد افزود: دستورالعمل‌های لازم در ماه جاری به نانوایان ابلاغ می‌شود.

پیچیدگی سامانه اشکالی ندارد، اما قائده و قانون نباید پیچیده باشد. دولت الکترونیک یعنی ساخت امکان برای حکمرانی بهتر.

یعنی شما به موجب خدماتی، داده‌هایی را تولید می‌کنید و ما می‌توانیم به این داده‌های اتکا کنیم. وقتی دولت الکترونیک را توسعه دهیم، دایره امکانات حکمرانی بهتر را توسعه می‌دهیم. امروز به این رسیدیم که زیرساخت نان و آرد کشور در سیطره جمهوری اسلامی است.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: در فاز بعدی موضوع آرد و نظام توزیع آرد در دستور کار است. مقوله سهمیه آرد نانوا ام الفساد در مسئله توزیع آرد کشور بوده و می‌خواهیم پایه‌های این فساد را متزلزل کنیم. چالش سهمیه بندی آرد باعث شده بود که قیمت مجوز نانوایی در تهران به طور متوسط ۵ میلیارد تومان باشد و در مناطق گران قیمت به ۹ میلیارد برسد.

یارانه نان

محمد جلال با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی و مردمی‌سازی یارانه نان، اظهار داشت: یارانه آرد و نان یک تفاوت ماهوی با یارانه سایر کالاهای اساسی و حتی حامل‌های انرژی دارد و اینکه وقتی یارانه را به خود کالا اختصاص می‌دهیم، کسانی از یارانه بیشتر منتفع می‌شوند که بیشتر مصرف می‌کنند، اما در سایر کالاها و حتی حامل‌های انرژی، افراد پرمصرف‌، بیشتر افراد متمکن هستند.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه در طرح هوشمندسازی یارانه نان، عملکرد نانوا سنجیده و قابل ارزیابی است، گفت: در این طرح، برای مردم اتفاق ویژه‌ای نخواهد افتاد، یعنی افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم نخواهیم داشت.

وی افزود: در موضوع نان، پرمصرف‌ها، افراد و خانواده‌هایی هستند که تمکن مالی پایین‌تری دارند و به دلیل اینکه امکان تأمین کالاهای مصرفی دیگر را ندارند، نان بیشتری مصرف می‌کنند؛ البته به شرطی که واقعاً نان به مصرف این خانوارها برسد.

مشاور وزیر اقتصاد، هدف اصلی طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان یا به اختصار (مهیا) را جلوگیری انحراف از مصارف گندم و آرد و نان عنوان کرد. 

مشاور وزیر اقتصاد توضیح داد: در سمت مردم اتفاق ویژه‌ای را مشاهده نخواهیم کرد؛ یعنی نه افرایش قیمت نان و نه محدودیت خرید نان توسط مردم را خواهیم داشت و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود دارد، به این معنی که مردم با کارت بانکی خودشان از هر بانکی که باشد، مطابق سابق خرید نان را با همان نرخ سابق انجام می‌دهند.

جلال ادامه داد: فقط از سمت کارتخوان‌های هوشمند، یا بستر پرداخت هوشمندی که به این سامانه متصل است، تغییر اتفاق می‌افتد و عملکرد نانوا سنجیده شده و قابل ارزیابی می‌شود، با این رویکرد بحث ما این است که دسترسی به آرد یارانه‌ای یا یارانه آرد، منوط به میزان عملکرد فروش نان به مردم است.

وی اضافه کرد: قبلاً این تخفیف با رایزنی و چانه‌زنی اتفاق می‌افتاد، یعنی یک سهمیه آرد مشخصی به نانوا داده می‌شد ولی اینکه برای آن عملکردی وجود دارد یا خیر، دیگر بررسی نمی‌شد؛ یعنی ما نمی‌توانستیم خروجی را بسنجیم، این زیرساخت در فاز نخست خودش که بحث استقرار سامانه‌های پرداخت هوشمند است، سنجش عملکرد نانوایان را انجام می‌دهد.

جلال گفت: سهمیه آرد برای نانوایان متعهد و درستکار و توانمند در این طرح به تدریج  برداشته می‌شود و هزینه بالای اجاره نانوایی که ناشی از سهمیه آرد بوده است، به آرامی کاهش پیدا می‌کند و همچنین هزینه مجوز به مرور کاهش می‌یابد و به سمت صفر حرکت می‌کند.

مشاور وزیر اقتصاد متذکر شد: بنابراین در نهایت هزینه تولید نان برای این نانوایان کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر افرادی که بیشتر با انگیزه عرضه خارج از شبکه آرد و سوءاستفاده از آرد ارزان، کسب و کار خود را فعال کرده بودند و مجوز گرفته بودند، موضوعیت کار برایشان از دست می‌رود، چراکه در این طرح به آنان یا آرد یارانه‌ای مبتنی بر عملکرد ثبت شده در این سامانه اختصاص می‌یابد یا آرد و گندم آزادسازی می‌شود و اگر شرایط فراهم شود و در یک استان آزمایش شود، مابه‌التفاوت نرخ آزاد با نرخ فروش نان، یا همان قیمت تمام شده نان به حساب آنان واریز می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه