یارانه نان | قیمت نان

افزایش قیمت نان با اجرایی شدن یارانه نان | سهمیه هر نفر از یارانه نان مشخص شد؟

قیمت انواع نان حدود ۲ و نیم برابر افزایش داشته است.

افزایش قیمت نان با اجرایی شدن یارانه نان | سهمیه هر نفر از یارانه نان مشخص شد؟
کدخبر : 9587
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نان یارانه ی جدیدی است که آغاز  اجرای آن برای دولت رئیسی میباشد.  یارانه نان که اکنون به تهران هم رسیده ابتدا از زنجان شروع شد. یارانه نان یا همان نان کارتی برای سهمیه بندی نان و صرفه جویی برای مصرف آرد و نان است. یارانه نان از طریق کارت برای عموم مردم فعال شده و قابل استفاده در تمامی نانوایی ها است. میزان یارانه نان برای هر نفر 4 هزار تومان است.

یارانه نان

بیژن نوروزی مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ تا امسال، قیمت انواع نان حدود ۲ و نیم برابر افزایش داشته است، گفت: در این مدت هزینه های تولید نانوایی ها بیش از پنج برابر شده است.

وی افزود: دولت در طرح جدید به دنبال قیمت واقعی نان است و مابه التفاوت نرخ سال قبل و امسال را با توجه به افزایش هزینه ها به نانوایان پرداخت می کند.

جزئیات کارت نان

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در ادامه گفت: دولت اگر می‌خواهد از اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت کند آرد را به قیمت واقعی به خبازی‌ها  تحویل دهد و  در کنار آن به مصرف کنندگان یارانه بدهد. قبلا یارانه به بخش واسطه داده می شد که به دست مصرف کننده نمی رسید ولی این یارانه می‌تواند در قالب کارت نان مستقیما به دست مصرف کننده برسد.

وی اضافه کرد: اجرای طرح کارت نان در استان زنجان به صورت پایلوت اجرایی شده است. میزان نان مصرفی هر فرد به طور متوسط در کشور برآورد و مشخص شده است که برای مثال یک خانواده ۴ نفره در ماه چقدر نان مصرف می‌کنند. این کارت به سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد و فقط با این کارت امکان خرید نان وجود دارد و در دستگاه‌های کارتخوان مستقر در خبازی‌ها قابل استفاده است. این کارت مانند کارت بنزین هرماه شارژ خواهد شد.

هاشمی در پایان گفت: بعد از مشخص شدن نواقص کار در استان‌ زنجان این طرح در سایر استان‌ها اجرایی خواهد شد.

 یارانه نان به کارت ویژه واریز می شود

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مورد طرح جدید اختصاص یارانه نان به برخی اقشار مورد نظر گفت: زیرساختی طراحی کردیم که وقتی خریدی انجام می‌شود که مربوط به کالاهای اساسی یارانه‌دار و مدنظر دولت است، در مرکز بانک مرکزی بررسی می‌شود که اگر کالا یارانه‌دار باشد، آیا به فرد خریدار یارانه تعلق می‌گیرد یا نه که اگر یارانه به او تعلق گیرد بخشی از هزینه خرید آن کالای اساسی از حساب شخص برداشت می‌شود و بخشی نیز به عنوان یارانه به آن اختصاص می‌یابد.

وی گفت: هیچ کارت جدید و یا حساب جدیدی برای مردم صادر نمی‌شود و نیازی نیست که مردم کاری انجام دهند، بلکه افرادی که مشمول این یارانه می‌شوند هنگام خرید این یارانه به آنها اختصاص می‌یابد.

معاون بانک مرکزی اظهار داشت: همچنین در مورد تسویه حسابی که با نانوایی‌ها انجام می‌شود تغییری نخواهیم داشت، به عبارت دیگر تسویه حساب با نانوایی‌ها و پرداختی که باید انجام شود، در همان سیکل و سامانه پایا که به صورت روزانه انجام می‌شود، حساب نانوایی‌ها تسویه خواهد شد و در مواردی که دسترسی سامانه ضعیف باشد هماهنگی لازم با وزارت فناوری اطلاعات و اطلاعات انجام شده است که همه نانوایی‌ها به دستگاه کارتخوان (P.O.S) مجهز شوند و زیرساخت‌ها در این زمینه تقویت می‌شود.

همچنین محمد هادی سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد نیز گفت: دولت می‌خواهد رانت موجود در زنجیره تامین و توزیع آرد و نان را‌‌‌‌‌‌‌‌ حذف کند، این کار بدون هیچ تغییری در خرید نان و قیمت نان انجام می‌شود؛ یعنی می‌خواهیم موضوع قاچاق آرد و انحراف در زنجیره تامین آرد و نان را‌‌‌‌‌‌‌‌ از بین ببریم، درعین حال قیمت کالا یعنی نان برای مردم تغییر پیدا نکند.

وی این اطمینان خاطر را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم داد که حتی دولت می‌خواهد کاری کند که مردم نان را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارزان‌تر نسبت به سال گذشته خریداری کنند. تاکنون چگونه کار می‌کردیم که نان به قیمت ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسید، آرد یارانه‌دار در کیسه‌های مخصوصی بین نانوایی‌ها توزیع می‌شد که آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ تبدیل به نان می‌کردند و به قیمت ارزان به دست مردم می‌رساندند. البته در این چرخه هزار و یک مفسده و انحراف وجود داشت، حال می‌خواهیم آرد یارانه‌دار را‌‌‌‌‌‌‌‌ بین نانوایی‌ها توزیع کنیم، مکانیسم آن این گونه تعریف شده که آن بخشی از آرد که تبدیل به نان شده و به مردم فروخته می‌شود، یارانه مدنظر به آن اختصاص دهیم و یارانه به مصرف‌کننده برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه