حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

خبر خوش درباره حقوق بازنشستگان | دریافت حقوق بازنشستگان غیر حضوری شد؟

دستور اداری صدور حکم برقراری مستمری بازنشستگی عادی به‌صورت غیرحضوری به واحد‌های اجرایی ابلاغ شد.

خبر خوش درباره حقوق  بازنشستگان | دریافت حقوق بازنشستگان غیر حضوری شد؟
کدخبر : 9613
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

غیرحضوری شدن دریافت حقوق بازنشستگان

محمد عاشوری  گفت: با هدف افزایش رضایت‌مندی بیمه‌شدگان، شفاف‌سازی امور اجرایی، یکسان‌سازی رویه‌ها و بهینه‌سازی فرآیند‌ها با رویکرد کاهش مراجعات، امکان برقراری مستمری بازنشستگی عادی به‌صورت غیرحضوری فراهم شده است.

وی  بیان این که دستور اداری صدور حکم برقراری مستمری بازنشستگی عادی به‌صورت غیرحضوری به واحد‌های اجرایی ابلاغ شده است، افزود: بیمه‌شدگان می‌توانند برای ثبت درخواست بازنشستگی عادی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب، مراحل ثبت درخواست را انجام دهند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: درخواست‌های بازنشستگی را (که قبل از اتمام وقت اداری در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت می‌شود) تا پایان همان روز و درخواست‌هایی که خارج از وقت اداری یا در ایام تعطیل توسط بیمه‌شدگان ارسال می‌شود، در اولین روز اداری تعیین تکلیف می‌شود.

عاشوری می گوید: با توجه به اینکه در زمان ثبت درخواست بازنشستگی غیرحضوری توسط بیمه‌شده، احراز هویت از طریق ارسال کد رمز (OTP) به تلفن همراه وی صورت پذیرفته است، نیاز به دریافت امضا یا اثرانگشت بیمه‌شده ذیل درخواست بازنشستگی نخواهد بود.

او این را هم گفت که مراحل اداری بررسی سوابق و اخذ تاییدیه‌ها در این سامانه به صورت غیرحضوری انجام شده و بیمه‌شده می‌تواند در همین سامانه از مراحل اجرای فرآیند مذکور مطلع شود.

عاشوری گفت: پس از صدور حکم برقراری مستمری بازنشستگی عادی و همزمان با تخصیص شماره مستمری نیز نسخه‌ای از آن در منوی «صندوق شخصی من» در سامانه خدمات غیرحضوری قرار خواهد گرفت و بیمه‌شده از طریق منوی «اعلام شماره حساب بانکی ویژه مستمری‌بگیران» می‌تواند شماره حساب بانکی خود را جهت واریز مستمری اعلام کند.

حقوق بازنشستگان

مدیرکل تامین اجتماعی قم می گوید: پیش از این مراحل ارائه درخواست بازنشستگی و بررسی پرونده و سوابق بیمه‌ای متقاضیان بازنشستگی عادی، مستلزم چندین نوبت مراجعه حضوری بیمه‌شده و از نظر زمانی نیز بسیار طولانی بود که با توسعه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی، این فرآیند به‌صورت غیرحضوری و در مدت زمان بسیار کوتاه‌تر انجام خواهد شد.

با هدف افزایش رضایت‌مندی بیمه‌شدگان، شفاف‌سازی امور اجرایی، یکسان‌سازی رویه‌ها و بهینه‌سازی فرآیندها با رویکرد کاهش مراجعات، امکان برقراری مستمری بازنشستگی عادی به‌صورت غیرحضوری فراهم شده است.

دستور اداری صدور حکم برقراری مستمری بازنشستگی عادی به‌صورت غیرحضوری به تمامی ادارات‌کل و واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ شده است و بیمه‌شدگان می‌توانند برای ثبت درخواست بازنشستگی عادی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه ‌و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب، مراحل ثبت درخواست را انجام دهند.

واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی موظفند درخواست‌های بازنشستگی را که قبل از اتمام وقت اداری در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت می‌شوند، تا پایان همان روز و درخواست‌هایی را که خارج از وقت اداری یا در ایام تعطیل توسط بیمه‌شدگان ارسال می‌شوند، در اولین روز اداری تعیین تکلیف کنند و با توجه به اینکه در زمان ثبت درخواست بازنشستگی غیرحضوری توسط بیمه‌شده، احراز هویت از طریق ارسال کد رمز (OTP) به تلفن همراه وی صورت پذیرفته، نیازی به اخذ امضا یا اثرانگشت بیمه‌شده ذیل درخواست بازنشستگی نیست.

صندوق شخصی من برای حقوق بازنشستگان:

مراحل اداری بررسی سوابق و اخذ تاییدیه‌ها در این سامانه به صورت غیرحضوری انجام شده و بیمه‌شده می‌تواند در همین سامانه از مراحل اجرای فرآیند مذکور مطلع شود. پس از صدور حکم برقراری مستمری بازنشستگی عادی و همزمان با تخصیص شماره مستمری نیز نسخه‌ای از آن در منوی «صندوق شخصی من» در سامانه خدمات غیرحضوری قرار خواهد گرفت و بیمه‌شده از طریق منوی «اعلام شماره حساب بانکی ویژه مستمری‌بگیران» می‌تواند شماره حساب بانکی خود را جهت واریز مستمری اعلام کند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، گفتنی است پیش از این مراحل ارائه درخواست بازنشستگی و بررسی پرونده و سوابق بیمه‌ای متقاضیان بازنشستگی عادی، مستلزم چندین نوبت مراجعه حضوری بیمه‌شده و از نظر زمانی نیز بسیار طولانی بود که با توسعه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی، این فرآیند به‌صورت غیرحضوری و در مدت زمان بسیار کوتاه‌تر انجام خواهد شد.

 شرایط انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند

 سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری، مبالغی را به‌طور ماهیانه به بازنشستگان تحت پوشش خود پرداخت می‌کنند که این مبلغ، حقوق بازنشستگی نامیده می‌شود. البته با فوت فرد بازنشسته، حقوق وی قطع نشده و به برخی از افراد خانواده وی، انتقال می‌یابد.

سهم فرزند از حقوق بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی

مطابق بند ۲ ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی، سهم هر فرزند از حقوق بازنشستگی پدر یا مادر خود، ۲۵ درصد مستمری والد وی است. در شرایطی که فرزند، هر دو پدر و مادر خود را از دست داده باشد، این سهم به دو برابر افزایش می‌یابد.

همچنین چنانچه یکی از بازماندگان بازنشسته فوت شده، خود فوت گردد یا شرایط دریافت مستمری را از دست دهد، سهم وی، میان سایر مستمری بگیران، تقسیم می‌شود.

سهم فرزند از حقوق بازنشستگی در قانون استخدام کشوری

قانون استخدام کشوری، در مواد ۸۲ و ۸۳ خود، چنین مقرر کرده است. در صورت فوت کارمند دولت، نصف حقوق بازنشستگی او به وراث قانونی وی پرداخت می‌شود. مگر این‌که علت فوت، انجام وظیفه باشد که دراین‌صورت تمام متوسط حقوق کارمندبه عنوان حقوق وظیفه به ورثه وی پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان

به موجب ماده ۸۷ همان قانون، بر خلاف قانون تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی کارمندان دولت به‌طور مساوی، میان وراث آن‌ها تقسیم می‌شود. بنابراین سهم فرزند از حقوق بازنشستگی پدر یا مادر خود، به میزان سهم بقیه ورثه خواهد بود.

تفاوت دیگری که در رابطه با نحوه انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند، این مساله بوده که در مورد کارمندان دولت، اگر مستمری و سهم یکی از ورثه، به دلیلی قطع شود این سهم به بقیه ورثه داده نمی‌شود. به نفع‌ صندوق بازنشستگی ضبط می‌گردد.

شرایط انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند

میزان حقوق بازنشستگی منتقل شده به فرزند، در مورد کارگران مشمول سازمان تامین اجتماعی و کارمندان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، دارای تفاوت‌ است. البته، از سال ۱۳۹۱ و با تصویب قانون حمایت خانوده، شرایط انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند تغییر یافته است.

مطابق ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده جدید «فرزنـدان اناث، در صـورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور، تا سن بیست سالگی از این حقوق برخوردار می‌شوند. بعد از آن، منحصرا درصورتی‌که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان برخوردار می‌گردند.»

با توجه به این ماده، شرایط انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند، به شرح زیر است:

انتقال حقوق بازنشستگی، به فرزند دختر دارای محدودیت سنی نیست. فرزند دختر مادامی که ازدواج نکرده و دارای شغل نیست، می‌تواند از حقوق بازنشستگی استفاده نماید.

سن برخورداری فرزند از حقوق بازنشستگی پدر یا مادر خود، برای فرزند پسر حداکثر تا ۲۰ سالگی وی است. فرزند پسر بعد از این سن صرفا در صورت معلولیت و از کارافتادگی یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی، حق استفاده از حقوق بازنشستگی والدین خود را خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه