بیمه رایگان | بیمه سلامت | بیمه تامین اجتماعی

خبر خوش برای افرادی که بیمه ندارند | بیمه رایگان 3 ماهه برای همه

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه افرادی که خودشان برای ارزیابی وُسع اقدام نکردند از دهک‌های بالا هستند، گفت: این افراد سه ماهه بیمه شدند و سپس این افراد پس از ارزیابی وُسع حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند، هدف حمایت بیشتر از اصلاح تغییرات ارز دارو و حمایت از طرح دارویار است تا این افراد نیز از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

خبر خوش برای افرادی که بیمه ندارند | بیمه رایگان 3 ماهه برای همه
کدخبر : 9314
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه رایگان، به گفته ی مدیر عامل بیمه سلامت ایران، من بعد به بیماران صعب العلاج تعلق می گیرد. بیمه رایگان برای حاشیه نشینان منطقه 12 تهران نیز در نظر گرفته شده است.بیمه رایگان درواقع برای سه دهه پایین جامعه در نظر گرفته شده است. به گفته ی مدیر عامل بیمه سلامت ایران، بیمه رایگان با حمایت های وزیر بهداشت و رایزنی های نمایندگان مجلس به تصویب رسید. تاکنون 5 میلیون و 800 هزار نفر تاکنون بیمه رایگان اقدام به ثبت نام کرده اند.

بیمه رایگان

بنابر اعلام مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، برای استقرار بیشتر بیمه سلامت همگانی افراد فاقد بیمه از دهک‌های بالا که بیش از یک میلیون نفر هستند، به مدت ۳ ماه بیمه رایگان می‌شوند.

۲۲ تیرماه، وزیر بهداشت از اجرای طرح دارویار به عنوان طرح ارتقا و کارایی بیشتر بیمه‌ها خبر داد و اعلام کرد که این طرح از بیمه همگانی شروع شده و مجلس شورای اسلامی اعتبار خوبی بالغ بر ۶هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی در نظر گرفته و بر اساس آن حدود ۶ میلیون نفر به جمعیت تحت پوشش بیمه همگانی اضافه شدند. همچنین مجلس شورای اسلامی ۵هزار میلیارد تومان نیز بابت حمایت از دارو و درمان بیماری‌های خاص در نظر گرفته است.

به گفته وزیر بهداشت، در قالب این طرح تعداد داروهای تحت پوشش بیمه، افزایش یافته است؛ به‌ نحوی ‌که ۱۰۰ قلم داروی پر مصرف که قبلاً بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار داده شد و به این ترتیب داروهایی مانند داروهای سرماخوردگی، دیفن هیدرامین و ... که قبلا بیمه نبودند، جزء بیمه قرار گرفتند. همچنین ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و... تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

حال طبق اظهارات مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در راستای استقرار بیمه سلامت همگانی، دستور‌العمل‌های جدیدی طراحی شده است. از جمله اینکه افرادی که فاقد بیمه هستند، به مدت سه ماه بیمه رایگان شوند تا ارزیابی وسع آن‌ها انجام شود و بتوانند برای پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند.

همچنین اشخاصی که بیمه بودند و تاریخ اعتبار آنها گذشته است، به مدت سه ماه بیمه شدند تا بتوانند پس از ارزیابی وسع، خود را یک ساله بیمه کنند.

۲۴ فروردین ماه سال جاری بود که محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان سلامت بیمه ایران اعلام کرد که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. به گفته وی، در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده که همه افراد جامعه که ایرانی هستند، تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرند. (بنابر بند (د) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سه دهک پایین درآمدی به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند.)

افراد تحت پوشش بیمه رایگان می‌توانند از خدمات دولتی به طور کامل برخوردار شوند. برای استفاده از خدمات بخش خصوصی باید از نظام ارجاع استفاده شود. در حال حاضر، حدود ۵۰ درصد از بیمه‌شدگان بیمه رایگان از نظام ارجاع بهره‌مند می‌شوند؛ در بخش دولتی برای هزینه‌های بستری ۹۰درصد هزینه‌ها و در بخش سرپایی ۷۰ درصد هزینه‌ها را بیمه سلامت پوشش می‌دهد.

بیمه رایگان

محمدمهدی ناصحی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت بحث گسترده پوشش بیمه‌ای را در جامعه دنبال می‌کند، گفت: با احتساب بیمه‌شدگان جدید ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده در آمار خود با ثبت کد ملی داریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران توضیحاتی درباره اقدامات این سازمان برای بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه ارائه کرد و گفت: مصوبه اخیر مجلس حاکی از اختصاص ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه رایگان است که البته با وجود پیشرفت کار هنوز ریالی از این مبلغ به ما پرداخت نشده است.

  البته گاهی این افراد به دلیل تمام شدن اعتبار بیمه‌ای‌شان از آمار خارج می‌شوند و مجددا وارد آمار می‌شوند. این تعداد بیمه شده در تمام اقشار شامل عشایر، اتباع، افراد مجهول‌الهویه، خانواده زندانیان، معتادان، کارمندان محترم دولت،  خانواده معظم شهدا و ... هستند.

او بیان کرد: در مورد اتباع قانونی و مجاز در کشور، یک میلیون نفر می‌توانند تحت پوشش سازمان بیمه سلامت باشند که فعلا حدود ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش داریم؛ برخی از اتباعِ مبتلا به بیماری‌های مزمن و آسیب پذیر حتی رایگان بیمه شده‌اند و خدماتی مانند دیالیز و... و. را رایگان دریافت می‌کنند. آمادگی داریم مابقی این افراد هم با پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار گیرند. برای اتباع غیرقانونی نیز هنوز در کشور تصمیمی گرفته نشده است؛ باید کد شناسایی به آنها تعلق گیرد و اعتبار لازم هم برای بیمه کردن این افراد در نظر گرفته شود.

وی افزود: تقریبا ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده در صندوق روستایی و نزدیک ۱۷ میلیون نفر نیز در صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت هستند. در ۵ صندوق بیمه‌ای خود طیف گسترده‌ای از افراد را تحت پوشش داریم و خدمات مناسب بیمه‌ای ارائه می‌دهیم. اکنون نیز با طرح اخیر بیمه مبنی بر بیمه کردن رایگان دهک‌های پایین جامعه، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به ما معرفی شدند که با رفع همپوشانی‌ها ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شکل قطعی تحت پوشش بیمه رفتند. ۶۰۰ هزار نفر نیز در حاشیه شهرها بیمه رایگان شدند و این فرصت در کشور گسترش یافت. نکته قابل توجه این است که در برخی مناطق حتی برای این افراد پزشک خانواده هم در نظر گرفتیم که نسبت پزشک به جمعیت مناسب باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه