کالابرگ الکترونیک | کوپن الکترونیک

پرداخت کالابرگ الکترونیک شروع شد؟ | برای دریافت کالابرگ الکترونیک کجا ثبت نام کنیم؟

مردمی‌سازی یارانه‌ها زمانی می‌تواند مثمرثمر باشد که دو کار دیگر یعنی کنترل بازار و کنترل تورم هم انجام شود

پرداخت کالابرگ الکترونیک شروع شد؟ | برای دریافت کالابرگ الکترونیک کجا ثبت نام کنیم؟
کدخبر : 9079
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

کالابرگ الکترونیک

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

در حال حاضر دولت یارانه‌ای را برای سه دهک با یک رقم مشخص و برای شش دهک با رقم دیگری در نظر گرفته است. مردمی‌سازی یارانه‌ها زمانی می‌تواند مثمرثمر باشد که دو کار دیگر یعنی کنترل بازار و کنترل تورم هم انجام شود. بارها مجلس تأکید کرده است که قیمت کالاهای اساسی نباید از قیمت شهریور ۱۴۰۰ افزایش یابد و علت تأکید نمایندگان بر این مسئله آن است که ما نگران معیشت مردم و گرانی کالاهای اساسی هستیم.

‍ فرماندار آبیک گفت: طرح کشوری کالا برگ الکترونیکی به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا می شود.

با حضور حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک، نوری معاون شعب بانک سپه استان قزوین، خلج معاون واحد کسب کار بانک سپه استان، بابایی رئیس بانک سپه شهرستان، بخشداران، خیرخواه مدیریت جهاد کشاورزی، فلاح رییس اتاق اصناف و عبدی رئیس اتحادیه خواروبار، جلسه هماهنگی نحوه اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی که مقرر است برای اولین بار به صورت پایلوت در شهرستان آبیک اجرا شود، برگزار شد. 

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک در این جلسه با بیان اینکه در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی و همچنین حذف ارز ترجیحی، دولت سیزدهم تصمیم دارد طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرا کند، اظهار کرد: در راستای اجرای صحیح سیاست دولت و  جلب اعتماد مردم، همه دستگاه‌های ذیربط در این طرح، موظف به همکاری به صورت جهادی هستند.

وی افزود: در مراحل اولیه اجرای طرح و ارزیابی میزان موفقیت طرح کالا برگ الکترونیک یارانه معیشتی افراد مشمول دریافت یارانه قطع نخواهد شد و اعتبار اجرای طرح از محل هدفمندی یارانه ها و مازاد بر یارانه دریافتی افراد مشمول پرداخت خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: کالابرگ الکترونیک برای خرید ۶ قلم کالای اساسی از جمله مرغ، تخم مرغ، روغن، شیر، پنیر و ماکارونی  تعریف شده است.

کالابرگ الکترونیک

نماینده دولت در شهرستان آبیک افزود: در مرحله نخست اجرای طرح ۱۰۰ الی ۱۵۰ فروشگاه مواد غذایی و پروتئینی با معرفی بخشداران و اتاق اصناف در سطح روستاهای و در سطح شهرها، اتحادیه، اتاق اصناف و صمت با نظارت جهاد معرفی خواهند شد و بعد از پایش و صحت سنجی اطلاعات صاحب جواز کسب و معرفی، بانک سپه نسبت به افتتاح حساب، استقرار کارتخوان و دستگاه پوز در فروشگاه‌های معرفی شده اقدام خواهد کرد.

فتوحی تصریح کرد: در انتخاب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا خواربار فروشی ها، ملاک انتخاب معتمد بودن و نداشتن تخلف فرد کاسب و انتخاب مناطقی که داری تراکم جمعیت و مناطق کم برخوردار ملاک عمل قرار گیرد.

وی افزود: بخشداران تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند تا در روستاهایی که خواربار فروشی یا پروتئینی مستقر نیست، فروشگاهی معرفی گردد که دسترسی چند روستا به فروشگاه معین مقدور باشد.

نیکزاد نماینده مجلس گفت : ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بسیاری آب و نان شد اما برای مردم نه آب شد و نه نان. ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب فساد شد و قرار بر این بود زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌دهد، ما تأثیر آن را بر کالاهای اساسی و سر سفره مردم ببینیم اما این اتفاق نیفتاد. بنابراین برای مبارزه با فساد و با درخواست دولت و تصویب مجلس، ارز ۴۲۰۰ تومانی بازتوزیع و این یارانه مردمی‌سازی شد. هر دولت دیگری هم بر سر کار بود، ناگزیر بود که این کار را انجام دهد. با توجه به تحولات در دنیا و جنگ روسیه و اوکراین، باید نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییر می‌کرد.

با وجود این، دولت باید سه کار دیگر انجام دهد. موضوع اول بحث معیشت است و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد. الان دولت یارانه‌ای را برای سه دهک با یک رقم مشخص و برای شش دهک با رقم دیگری در نظر گرفته است. مردمی‌سازی یارانه‌ها زمانی می‌تواند مثمرثمر باشد که دو کار دیگر یعنی کنترل بازار و کنترل تورم هم انجام شود. بارها مجلس تأکید کرده است که قیمت کالاهای اساسی نباید از قیمت شهریور ۱۴۰۰ افزایش یابد و علت تأکید نمایندگان بر این مسئله آن است که ما نگران معیشت مردم و گرانی کالاهای اساسی هستیم. معیشت مردم باید در نظر گرفته شود که یا می‌توان با اعطای کالابرگ الکترونیکی این کار را انجام داد و یا با اعطای یارانه نقدی که دولت گفته ارائه یارانه نقدی به صورت موقت است و به زودی به مردم کالابرگ خواهد داد. به هر صورت، دولت الان هم تمام توان و تلاش خود را برای حمایت معیشتی از مردم و تحقق طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها انجام می‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه