وام فرزندآوری | دریافت وام فرزندآوری

خبر مهم برای متقاضیان وام فرزندآوری | چگونه وام فرزندآوری بگیریم؟

بنابر اعلام رئیس کل بانک مرکزی، درخصوص تسهیلات فرزندآوری نیز باید مشابه با تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد شود. بنابراین بانک‌ها باید ظرف ۱۰ روز، پول را به حساب متقاضی واریز کنند و در صورتی که این اقدام را انجام ندهند، با بانک خاطی برخورد انضباطی صورت می‌گیرد.

خبر مهم برای متقاضیان وام فرزندآوری | چگونه وام فرزندآوری بگیریم؟
کدخبر : 9048
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

کاهش توان مالی خانواده ها، نرخ فرزند آوری را هم تا حد زیادی کاهش داده است. این موضوع در ادامه پیری جمعیت کشور را در پی داشته و به همین دلیل، مجلس شورای اسلامی وام فرزندآوری را اعطا کرده است. مبلغ وام فرزندآوری در سال جدید، با توجه به افزایش قیمت ها و افزایش تورم در کشور، توسط دولت افزایش یافته است. وام فرزندآوری بیشتر برای دهک های پایین جامعه در نظر گرفته می شود. افراد باید برای ثبت نام وام فرزندآوری، به سامانه https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx  مراجعه کنند. میزان وام فرزند آوری نوزادان ۱۴۰۰ هم برای هر فرزند متفاوت بوده و با افزایش تعداد آن ها، افزایش پیدا می کند. به این صورت که مبلغ وام برای فرزند اول تا پنجم به ترتیب 20،‌ 40، 60، 80 و 100 میلیون تومان خواهد بود.

وام فرزندآوری

در اولین مرحله، متقاضیان باید در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، ثبت‌نام کنند. پس از تعیین شعبه متقاضیان بر اساس اولویت ثبت‌نام و میزان سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی، موضوع از طریق پیامک به اشخاص اعلام می‌شود. (متقاضی می‌تواند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه «ویرایش ثبت نام قبلی» و تغییر بانک عامل اقدام کند.)

در مرحله سوم، متقاضی می‌بایست مدارکی مانند اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت و کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سامانه را ظرف ۱۲ روز کاری، به شعبه مربوطه ارسال و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند.

پس از تعیین شعبه و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین‌شده، پذیرش متقاضی از سوی شعبه انجام می‌شود. متقاضی ۴۵ روز کاری مهلت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند.

وام فرزندآوری

بانک ملت پیرو نامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و براساس جزء ۲ بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و در راستای اجرای ماده (۱۰)"قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" اعطای سهیلات فرزندآوری را دردستور کار قرار داد.

گروه هدف تسهیلات فرزندآوری، پدر کودکانی که از اول فروردین ماه ۱۴۰۰ به بعد و در داخل ایران متولد شده اند  است که از طریق  ‌‌ ve-bank.pbn.net  به بانک معرفی می شوند.

بر اساس این گزارش، سقف تسهیلات فرزند آوری برای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۳۶ ماه، برای فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۴۸ ماه، برای فرزند سوم ۶۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۶۰ ماه، برای فرزند چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۷۲ ماه و برای فرزند پنجم به بعد یک میلیارد ریال و با بازپرداخت ۸۴ ماه در نظر گرفته شده است.

تسهیلات فرزندآوری بدون الزام به سپرده گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می شود و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان ، با اخذ یک ضامن معتبر در قبال تمامی وثایق و تضامین مجاز (اعم از سفته یا قرارداد لازم الاجرا) و در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بانک، به تشخیص مراجع تصویب اعتبارت پرداخت می شود.

بر این اساس،  متقاضیان واجد شرایط برای متولدین اول فروردین ماه ۱۴۰۰ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند ، می توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند .

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه فرزندآوری از چهارم اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. کدام بانک‌ها وام فرزندآوری می‌دهند و شرایط ثبت‌نام این وام چیست؟

قرار است به خانوارهایی که صاحب فرزند شده‌اند وام تعلق بگیرد. بر اساس قانون بودجه امسال، وام فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، وام فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان است. بیشترین مبلغ وام هم به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که صاحب فرزند پنجم و بیشتر شده باشند.

ضمانت وام فرزندآوری چیست؟

دی ماه پارسال بود که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد: رئیس‌جمهور به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند. کارمندان و حقوق بگیران ثابت دولت می‌توانند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامشان قرار دهند.

چند روزی پس از این موضوع احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت که این مصوبه اجرایی شده است.

اما شرایط وام فرزندآوری متفاوت است. در دستورالعمل این وام آورده شده است که مهم‌ترین شرط دریافت وام یک ضامن معتبر و سفته است. این یعنی تضاد در دستور رئیس‌جمهور و پرداخت وام.

کدام بانک‌ها وام فرزند آوری می‌دهند؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، تمامی بانک‌ها ملزم به پرداخت وام فرزندآوری هستند. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که هنوز بانکی این وام را پرداخت نکرده است.

معاون یکی از شعبات بانک ملی به تجارت‌نیوز می‌گوید: شعبه ما وام نمیده کلا، ربطی نداره چه نوع وامی باشه فعلا بودجه و امکانات نداریم. از طرفی برای گرفتن وام فرزندآوری باید صبر کنند چون هیچ بانکی دو روز وام نمی‌دهد.

از سوی دیگر اپراتور تلفنی یکی از شعبات بانک گردشگری نیز گفته که ما مصوبه و نقدینگی برای پرداخت وام نداریم.

بر اساس گفته کارمند یکی از شعبات بانک تجارت، این بانک در حال نقدینگی برای پرداخت وام ندارد.

اپراتور تلفنی یکی از شعبات بانک سامان می‌گوید: فعلا وضعیت وام فرزندآوری مشخص نیست. مردم ثبت‌نام می‌کنند اما فکر نمی‌کنم تا چند ماه آینده پرداختی داشته باشیم.

چگونه در وام فرزندآوری ثبت‌نام کنیم؟

متقاضیان دریافت این وام باید به آدرس ve.cbi.ir مراجعه کنند. در این سامانه هم امکان ثبت‌نام وام فرزندآوری وجود دارد و هم ثبت‌نام وام ازدواج. متقاضیان بعد از ورود به این سامانه، باید اطلاعات فردی خود و نوزاد را وارد و فرم مربوطه را تکمیل کنند.

اگر متقاضی مراحل ثبت‌نام را درست انجام دهد،‌ کد رهگیری ۱۰ رقمی برای او ارسال می‌شود. در مرحله بعد، شعبه بانک عامل برای دریافت وام فرزندآوری مشخص می‌شود. افراد برای اطلاع از نام شعبه و وضعیت ثبت‌نام خود باید با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت مشاهده وضعیت در سامانه فرزند مراجعه کنند. در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به فرد اعلام می‌شود.

بعد از تعیین شعبه،‌متقاضی تنها ۱۲ روز کاری فرصت دارد که به شعبه مراجعه کند و پرونده دریافت وام را تشکیل دهد. در صورتی که ظرف این مدت به بانک مراجعه نکند، ثبت‌نام فرد منقضی است و این مراحل را باید مجددا طی کند.

پس از تشکیل پرونده، مجددا به فرد متقاضی مهلت ۴۵ روزه‌ای داده می‌شود تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند. اگر متقاضی ظرف این مدت مدارک و ضامن را به بانک معرفی نکند، باید کلیه مراحل ثبت‌نام را مجددا طی کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه