وام فرزندآوری

صفر تا صد وام فرزندآوری | شرایط گرفتن وام فرزندآوری چیست؟

اگر هنوز نمی‌دانید شرایط گرفتن وام فرزندآوری چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد، یا برای گرفتن تسهیلات فرزندآوری چه اقداماتی باید انجام داد، این مطلب را دنبال کنید.

صفر تا صد وام فرزندآوری | شرایط گرفتن وام فرزندآوری چیست؟
کدخبر : 7855
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

کاهش توان مالی خانواده ها، نرخ فرزند آوری را هم تا حد زیادی کاهش داده است. این موضوع در ادامه پیری جمعیت کشور را در پی داشته و به همین دلیل، مجلس شورای اسلامی وام فرزندآوری را اعطا کرده است. مبلغ وام فرزندآوری در سال جدید، با توجه به افزایش قیمت ها و افزایش تورم در کشور، توسط دولت افزایش یافته است. وام فرزندآوری بیشتر برای دهک های پایین جامعه در نظر گرفته می شود. افراد باید برای ثبت نام وام فرزندآوری، به سامانه https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx  مراجعه کنند. میزان وام فرزند آوری نوزادان ۱۴۰۰ هم برای هر فرزند متفاوت بوده و با افزایش تعداد آن ها، افزایش پیدا می کند. به این صورت که مبلغ وام برای فرزند اول تا پنجم به ترتیب 20،‌ 40، 60، 80 و 100 میلیون تومان خواهد بود.

وام فرزندآوری

طبق تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال دولت، مقرر شده به نوزادانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شده‌اند، وام تعلق بگیرد. براساس این قانون، به ازای هر کودکی که از این تاریخ به بعد در خانواده‌ای به دنیا بیاید، تسهیلاتی می‌دهند که در شبکه بانکی به آن «وام فرزندآوری» می‌گویند. مبلغ وام فرزندآوری البته به تعداد فرزندان خانواده و اینکه نوزاد به دنیا آمده فرزند چندم خانواده محسوب می‌شود هم بستگی دارد.

شرایط لازم برای گرفتن وام

اولین شرط برای گرفتن وام فرزندآوری توسط سرپرست خانواده، تولد فرزندی است که بعد از تاریخ ۱/۱/۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد. پس به کودکانی که قبل از این تاریخ متولد شده‌اند، وام تعلق نمی‌گیرد. اما بانک مرکزی یک شرط مهم دیگر هم برای گرفتن این وام گذاشته است؛ تسهیلات فرزندآوری به کسانی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری در شهر محل سکونت آنها کمتر از ۵/۲ باشد. نگاهی به آمار نرخ باروری در سال ۱۳۹۹ ثبت احوال تکلیف همه چیز را معلوم می‌کند. آمار نرخ باروری در کشور به تفکیک استان‌ها مشخص شده است. طبق این آمار استان سیستان و بلوچستان با نرخ باروری ۷/۳ تنها استان کشور محسوب می‌شود که وام فرزندآوری به ساکنانش تعلق نمی‌گیرد.

براساس آمار سالانه ثبت احوال ایران، استان‌های خراسان جنوبی، یزد، خوزستان و گلستان هم بعد از سیستان و بلوچستان بیشترین نرخ باروری را بین استان‌های کشور دارند، اما چون نرخ باروری در این استان‌ها پایین‌تر از ۵/۲ اعلام شده است، باید به ساکنان شهرهای مختلف این استان‌ها وام فرزندآوری تعلق بگیرد. هرچند متقاضیان زیادی از این استان‌ها حین مراجعه به بانک با جمله «این وام به شهر شما تعلق نمی‌گیره!» مواجه شده‌اند. هنوز هم سازوکار آنلاین و غیرحضوری برای مشخص شدن اینکه وام فرزندآوری دقیقا به کدام شهرها تعلق می‌گیرد و به کدام شهرها تعلق نمی‌گیرد، وجود ندارد و چاره‌ای جز رفتن به بانک و پرس و جو از کارمندان بانک نیست!

چطور وام فرزندآوری بگیریم؟

متقاضیان دریافت وام فرزندآوری اول باید وارد سایت تسهیلات قرض الحسنه فرزند به آدرس ve.cbi.ir شوند. بعد از ورود به سایت، باید اطلاعاتی مانند کد ملی پدر و فرزند، اطلاعات شهر و محل سکونت، سال تولد فرزند و دیگر اطلاعات هویتی را به سایت بدهید. بعد از تکمیل اطلاعات و پایان ثبت نام، کد رهگیری ۱۰ رقمی برای شما ارسال می‌شود که به معنای تایید تقاضای شما برای دریافت وام فرزندآوری خواهد بود. بعد از گرفتن کد رهگیری دوباره به سایت مراجعه کنید. در این مرحله شعبه بانک تعیین شده برای گرفتن وام مشخص خواهد شد. رفتن به بانک و تکمیل مدارک موردنیاز بانک و گرفتن وام هم مراحل بعدی این تسهیلات خواهد بود.

از زمان مشخص شدن شعبه بانک، متقاضی وام ۱۲ روز فرصت دارد به شعبه مراجعه و نسبت به تکمیل پرونده اقدام کند.

بعد از رفتن به شعبه، متقاضیان دریافت وام فرزندآوری ۴۵ روز برای تکمیل مدارک لازم به بانک فرصت دارند. بعد از این مدت نام متقاضی از سامانه دریافت وام حذف خواهد شد.

 

وام فرزندآوری

بخشنامه بانک مرکزی مشخص کرده متقاضیان دریافت وام فرزندآوری چه مبلغی وام خواهند گرفت. براساس مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلات با مبلغ بالای ۲۰ میلیون تومان نیاز به داشتن دوضامن دارند. اما با مصوبه بانک مرکزی برای وام فرزندآوری یک ضامن معتبر هم کافی است. حالا برویم سراغ مبلغ تسهیلات فرزندآوری. واضح است که مبلغ این وام به تعداد فرزندان و اینکه برای چندمین فرزند خود درخواست وام داده‌اید، فرق می‌کند. وام فرزند از ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به متقاضیان داده می‌شود.

مبلغ تسهیلات فرزندآوری، به ازای فرزند اول، ۲۰ میلیون تومان است.

مبلغ تسهیلات فرزندآوری، به ازای فرزند دوم، ۴۰ میلیون تومان است.

مبلغ تسهیلات فرزندآوری، به ازای فرزند سوم، ۶۰ میلیون تومان است.

مبلغ تسهیلات فرزندآوری، به ازای فرزند چهارم، ۸۰ میلیون تومان است.

مبلغ تسهیلات فرزندآوری، به ازای فرزند پنجم و بعد از آن، ۱۰۰ میلیون تومان است.

نکته: مبلغ تسهیلات فرزندآوری برای فرزندان دوقلو، یک وام به ازای هر فرزند خواهد بود.

مدارک لازم برای تسهیلات فرزندآوری

اگر قصد گرفتن وام فرزند را دارید، اول باید در سایت ثبت‌نام اینترنتی کنید. در مرحله بعد هم مدارک مورد نیاز بانک را تحویل بدهید.

مدارک لازم برای ثبت‌نام اینترنتی

مشخصات کارت ملی و شناسنامه پدر و مادر

مشخصات شناسنامه نوزاد

آدرس کامل محل سکونت متقاضی وام

کدپستی ۱۰ رقمی آدرس محل سکونت

گرفتن کد رهگیری ۱۰ رقمی از سامانه تسهیلات وام فرزند

مدارک لازم بانک

همراه داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه پدر و مادر نوزاد و ارائه کپی آنها

اصل شناسنامه نوزاد و ارائه فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه

فتوکپی کارت ملی و شناسنامه ضامن

دادن یک فقره سفته

شرایط اقساط وام فرزندآوری

دوره بازپرداخت برای تسهیلات فرزندآوری با توجه به انتخاب متقاضی ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه محاسبه خواهد شد. این وام با سود ۴ درصد سالانه به متقاضیان داده می‌شود. طبیعی است که مبلغ اقساط وام براساس مدت زمان بازپرداخت و مبلغ وام متغیر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه