قرعه کشی خودرو | ثبت نام قرعه کشی خودرو

ثبت نام قرعه کشی خودرو شروع شد | خبر خوش برای خریداران خودرو ثبت نامی

سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه با رادیو از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد.

ثبت نام قرعه کشی خودرو شروع شد | خبر خوش برای خریداران خودرو ثبت نامی
کدخبر : 8975
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قرعه کشی خودرو به روش قدیمی انتقادهایی مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری را به همراه داشت.تا اینکه برای قرعه کشی خودرو سازوکار جدیدی ایجاد شد.منوچهر منطقی، معاون وزارت صمت، اغلب قرعه‌کشی‌ خودرو برای عرضه خودرو تا اواخر سال ۱۴۰۲، از بین می‌رود و ما به سمت بالا رفتن کیفیت و عقلانی شدن قیمت و نیازهای خودرویی مردم پیش خواهیم رفت.با توجه به آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره حذف قرعه‌کشی‌ خودرو و طرح‌های پیش فروش خودرو، وزارت صمت با صدور بیانیه‌ای، موضوعات پیرامون راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو را تشریح کرد.در ادامه به آخرین جزییات از قرعه کشی خودرو می پردازیم.

قرعه کشی خودرو

 سخنگوی وزارت صمت از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد و گفت: احتمالاً تا آخر سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود و عرضه و تقاضا تعیین قیمت کند.

امید قالیباف گفت: تاریخ دقیق بر اساس عرضه محصول از سوی خودروسازان تعیین و توسط سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام خواهد شد.

وی با اشاره به چشم انداز حذف قرعه کشی خودرو افزود: در زمینه خودروهایی که تقاضای بالاتر از عرضه دارند، مشکل داریم و ناچاریم از طریق قرعه‌کشی عمل کنیم ولی برنامه‌ریزی‌شده که احتمالاً تا آخر سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود و عرضه و تقاضا تعیین قیمت کند

قرعه کشی ایران خودرو

 اواسط اردیبهشت وزارت صمت صمت طی ابلاغیه ای به خودروسازان دستور به توقف فروش خودرو داد. در آن بخشنامه که در تاریخ 17 اردیبهشت ماه به کلیه مدیران شرکتهای خودروسازی کشور اعم از خصوصی و دولتی ابلاغ شده بود دلیل توقف فروش را راه اندازی سامانه ای متمرکز به منظور افزایش شفافیت و رضایتمندی مردم اعلام کرده بود.

سامانه یکپارچه فروش خودرو که در ابتدا به دلایلی از جمله شفاف سازی فرآیند قرعه کشی بر اساس بندی از دستورات رئیس جمهور راه اندازی شد و از ابتدا حواشی و ابهامات زیادی به دنبال حالا مجددا به موضوع اول صنعت خودروی کشور بدل شده است. اقتصادآنلاین در گفتگو با امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت به پرسش‌هایی در خصوص حواشی پیش آمده و آینده فعالیت سامانه پاسخ داد.

سپس در همان روز عبدالله توکلی لاهیجانی سرپرست دفتر صنایع خودرو با بیان فراهم شدن زیرساخت لازم برای راه اندازی سامانه ای که بعدها سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نام گرفت در برنامه خبری گفت که تمامی خودروسازان حتی خودروسازان خصوصی به منظور اجرای بندی از دستورات رئیس جمهور در خصوص شفافیت در صنعت خودرو ملزم به عرضه خودروهای خود در این سامانه هستند. وزارت صمت هم به سازمان حمایت دستور داد حداکثر تا 25 اردیبهشت ماه سامانه را راه اندازی کند.

هر چند راه اندازی این سامانه درآن زمان دقیقا نقطه مقابل وعده فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم مبنی بر حذف قرعه کشی بود اما بعدا اعلام شد که با راه اندازی این سامانه و افزایش تدریجی تولید، قرعه کشی فقط در بعضی از خودروها به تدریج حذف خواهد شد.

از همه این ها که بگذریم و جدا از تمام مشکلات صنعت خودرو، از همان ابتدا کارشناسان باور داشتند که این سامانه نه تنها نمی تواند دردی از آنها دوا کند بلکه ممکن است با درگیر کردن بخش خصوصی در گرداب تصمیمات و سیاست های دستوری اوضاع را وخیم تر کند. حالا هم خود این سامانه با حواشی زیادی همراه بوده است.

در روزهای ابتدایی ثبت نام بسیاری از متقاضیان از اختلال های وسیعی در فرآیند ثبت نام خبر می دادند و وزارت صمت هم تنها با بیان فرصت هفت روزه برای ثبت نام سعی در مخفی کردن اشکالات سامانه ای داشت که در فرصت محدود و با ابهامات و اشکالات زیادی راه اندازی شد.

اما مشکلات اساسی این سامانه بعد از انجام قرعه کشی در تاریخ نهم خردادماه نمایان شد. از تاخیر چند روزه در اعلام نتایج منتخبان که با بهانه هایی همچون نوپا بودن این سامانه و کارشکنی خودروسازان از سوی وزارت صمت همراه بود که بگذریم مشکل اصلی در همان اولین روزهای تکمیل وجه منتخبان آغاز شد. منتخبانی که در روز اعلام نتایج به عنوان برنده اعلام شده بودند در روز تکمیل وجه به عنوان نفر رزرو معرفی شدند و مجددا وزارت صمت با انداختن توپ در زمین خودروسازان مدعی شد که این اختلال هم به دلیل کارشکنی خودروسازان بوده است. مدتی بعد هم منوچهر منطقی معاون وزیر صمت اعلام کرد با توجه به افزایش تولید خودروسازان به منتخبان رزرو هم خودرو اختصاص خواهد گرفت.

پس از همه این حواشی پیش آمده 18 خرداد سازمان بازرسی کل کشور طی نامه ای خطاب به وزیر صمت بابت نارضایتی مردم از نابسامانی سامانه یکپارچه فروش خودرو توضیح خواست و نکته قابل توجه، عدم اعتنای  وزیر صمت به فرصت 3 روزه اعلام شده در نامه سازمان بازرسی کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه