افزایش ۵۱ درصدی اجاره در خرداد

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران و کشور، نشان می‌‌دهد که تورم نقطه‌ای اجاره در خرداد افزایشی بوده است.

افزایش ۵۱ درصدی اجاره در خرداد
کدخبر : 8953
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

خیلی از افراد معتقدند اجاره‌ مسکن مزایای بیشتری نسبت به خرید خانه دارد و نیازی نیست افراد همه سرمایه خود را برای خرید خانه صرف کنند. اجاره مسکن به صورت ماه‌ به‌ ماه پرداخت می شود و همین پرداخت ماهیانه اجاره بها یک اهرم فشار علیه موجر به حساب می آید.  طی سال‌های گذشته دولتمردان برای بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور دست به اقدام‌های حمایتی از جمله اعطای وام‌ اجاره مسکن کرده اند.کاهش قدرت خرید مردم، شرایطی را رقم زده است که دولت این بار به فکر ارائه وام اجاره مسکن باشد.در ادامه به آخرین خبر از اجاره مسکن می پردازیم.

اجاره مسکن

بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن تهران در خرداد را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، شاخص اجاره مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خرداد سال ۱۴۰۱، به ترتیب معادل معادل ۴۶،۵ و ۵۱،۲ درصد درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده‌اند.

این ارقام در فروردین امسال، به ترتیب معادل ۴۵،۶ و ۵۰،۱ و در اردیبهشت ۴۶ و ۵۰،۶ درصد بودند.

مرکز آمار نیز اخیرا گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در خرداد ١۴٠١ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در ماهی که گذشت، روند تورم ماهانه در بازار اجاره مسکن، برای خانوارها در سطح کشور و مناطق شهری کاهشی و نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه آن افزایشی بوده. هر سه نرخ تورم برای خانوارهای مناطق روستایی صعودی به ثبت رسیده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بخش اجاره مسکن (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل آن)، در ماه خرداد ۱۴۰۱، کاهشی بوده است. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار، ۲،۳ درصد ثبت شده، در حالی که در اردیبهشت ۲،۵ درصد بوده است. مقایسه دو عدد، کاهش هشت درصدی را در تورم ماهانه، نشان می‌دهد.

اما نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل)، در سومین ماه سال جاری، ۳۱،۷ درصد بوده است. این رقم در اردیبهشت ۳۰،۴ درصد اعلام شد. مقاسه دو عدد، افزایش ۴،۲۸ درصدی را در نرخ تورم نقطه‌ای بخش اجاره مسکن نشان می‌دهد.

همچنین، نرخ تورم سالانه، نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار اجاره مسکن محسوب می‌شود. این رقم، گویای درصد تغییر در میانگین اعداد شاخص قیمت، در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه این بخش، در خرداد سال ۱۴۰۱ به ۲۷،۳ رسید.

مرکز آمار، این رقم را در اردیبهشت سال جاری، ۲۶،۹ درصد اعلام کرده بود. این به معنای افزایش ۱،۴۹ واحد درصدی، در نرخ تورم سالانه بخش اجاره مسکن است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه