قرعه کشی خودرو | ثبت نام خودرو

خبر مهم درباره قرعه کشی خودرو | جزییات جدید از فروش فوری قرعه کشی خودرو

مجری طرح‌های فروش اینترنتی خودرو گفت: قرعه کشی برای برخی از خودرو‌ها دائمی است و تنها تعدادی خودرو‌ از این فرآیند خارج می‌شوند.

خبر مهم درباره قرعه کشی خودرو | جزییات جدید از فروش فوری قرعه کشی خودرو
کدخبر : 8437
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قرعه کشی خودرو به روش قدیمی انتقادهایی مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری را به همراه داشت.تا اینکه برای قرعه کشی خودرو سازوکار جدیدی ایجاد شد.منوچهر منطقی، معاون وزارت صمت، اغلب قرعه‌کشی‌ خودرو برای عرضه خودرو تا اواخر سال ۱۴۰۲، از بین می‌رود و ما به سمت بالا رفتن کیفیت و عقلانی شدن قیمت و نیازهای خودرویی مردم پیش خواهیم رفت.با توجه به آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره حذف قرعه‌کشی‌ خودرو و طرح‌های پیش فروش خودرو، وزارت صمت با صدور بیانیه‌ای، موضوعات پیرامون راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو را تشریح کرد.در ادامه به آخرین جزییات از قرعه کشی خودرو می پردازیم.

قرعه کشی خودرو

جعفر توحیدی مدیرعامل شرکت مگا گفت: مسئولان وزارت صمت به ما اعلام کرده اند که حذف قرعه کشی به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد، اما نه برای همه خودروها.

مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) شرکتی در زمینه تجارت الکترونیکی است که طبق گفته مسئولان این شرکت، طرح‌های فروش اینترنتی خودرو را طبق نیاز وزارت صمت اجرا می‌کند.

آنطور که مدیرعامل این شرکت گفته، اجرای سیستم یکپارچه خودرو با ناهماهنگی‌هایی از ثبت نام تا اعلام نتایج همراه بوده؛ در اولین مرحله، نتایج هم از طریق وزارت صمت و هم از طریق شرکت خودروساز اعلام شد که تناقضاتی داشت.

 اعلام نتایج قرعه کشی نیز با تاخیر انجام شد؛ حسین زاده قشمی رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت، گفته بود: علت تاخیر در اعلام نتایج، روند طولانی تایید استعلام‌ها از نهاد‌های مختلف است.

پس از ثبت نام و انجام قرعه کشی، برخی ثبت نام کنندگان که برای استعلام نتیجه قرعه کشی وارد سایت شده و پیامی مبنی بر برنده شدن دریافت کرده اند، پس از اینکه قصد داشتند اقدام به واریز وجه کنند، پیام جدیدی مبنی بر حضور در لیست منتخبین رزرو را مشاهده کردند!

با این حال وزارت صمت اعلام کرده "در پی استقبال هم‌میهمان عزیز از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و رضایت بیش از ۹۰ درصدی مخاطبان از این شیوه واگذاری؛ قرعه کشی تداوم خواهد یافت و دور بعدی تخصیص نیز در تیرماه انجام می‌شود "؛ مجری طرح‌های فروش اینترنتی خودرو هم می‌گوید: سیستم یکپارچه تخصیص خودرو، روند دنباله داری خواهد داشت.

بیست و هفتم اردیبهشت، اولین دوره ثبت نام در سامانه جدید فروش یکپارچه خودرو آغاز شد و برندگان قرعه کشی، تا ۲۵ خرداد فرصت واریز وجه دارند.

قرعه کشی خودرو

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد مخاطبان از واگذاری خودرو از طریق سامانه یکپارچه استقبال کرده اند.

وزارت صمت اعلام کرد، در پی استقبال از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و رضایت بیش از ۹۰ درصدی مخاطبان از این شیوه واگذاری، روند واگذاری خودرو  همزمان با افزایش نرخ تولید خودرو‌های کامل، تداوم خواهد یافت و دور بعدی تخصیص نیز در تیر انجام می‌شود.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، در خصوص طرح‌های فروشی که در اولین دوره از قرعه‌کشی خارج شده‌اند، به زودی اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت گفته است: در پی افزایش تولید خودرو‌های کامل در خودروسازان داخلی و افزایش عرضه خودرو در سال ۱۴۰۱ به میزان بیشتر از ۲۰۰ درصد در سال ۱۴۰۰ و در پی مباحث مرتبط با اعلام اسامی برندگان نخستین مرحله تخصیص خودرو از طریق سامانه یک‌پارچه تخصیص خودرو، به‌دستور وزیر صمت مقرر شد به همه منتخبان اصلی و ذخیره که نامشان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شده است، خودرو تخصیص داده شود.

به گفته او، در خصوص واگذاری خودرو به منتخبان فهرست ذخیره (رزرو) پس از اتمام مهلت ثبت‌نام منتخبان اصلی در روز ۲۵ خرداد، اطلاع‌رسانی تکمیلی انجام خواهد شد.

با دستور وزیر صمت همه منتخبان اولین مرحله تخصیص یک‌پارچه خودرو مشمول دریافت خودرو شدند و قرار است طرح‌های فروش خارج از روند قرعه‌کشی نیز به‌زودی اعلام شود.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: در پی افزایش تولید خودروهای کامل در خودروسازان داخلی و افزایش عرضه خودرو در سال ۱۴۰۱ به میزان بیشتر از ۲۰۰ درصد سال گذشته و در پی مباحث مرتبط با اعلام اسامی برندگان اولین مرحله تخصیص خودرو از طریق سامانه یک‌پارچه تخصیص خودرو، به‌دستور وزیر صمت مقرر شد به همه منتخبین (اعم از منتخبان اصلی ‌و ذخیره) که نامشان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شده است، خودرو تخصیص داده شود.

وی افزود: در خصوص واگذاری خودرو به منتخبین لیست ذخیره(رزرو) پس از اتمام مهلت ثبت نام منتخبین اصلی در روز ۲۵ خرداد؛ اطلاع رسانی تکمیلی انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: در نخستین مرحله از تخصیص خودرو در قالب سامانه یکپارچه، حدود ۱۸۶ هزار خودرو به همه منتخبان قطعی و ذخیره تعلق می‌گیرد.

یکی از موارد نقص در فرآیند قبلی قرعه‌کشی خودروسازان، عدم پالایش فهرست منتخبان بود. اما در این دوره فهرست منتخبان به لحاظ احراز هویت کنترل شده و ۱۰ درصد از منتخبان شرایط لازم را احراز نکرده و حذف شدند.

بنابراین برای نخستین بار از فهرست رزرو تعدادی از ثبت نام کنندگان جایگزین شدند. بدین ترتیب برخی از منتخبان که در فهرست رزرو بودند که اعلام این افراد به عنوان فهرست رزرو و سپس به عنوان فهرست منتخب باعث ایجاد ابهام شده بود.

در ادامه سازمان حمایت اعلام‌کرد: برای همه کسانی که در فهرست اصلی منتخبان بودند و همچنین متقاضیانی که در فهرست رزرو بودند و سپس در فهرست اصلی منتخبان قرار گرفتند، خودرو تخصیص داده خواهد شد.

"امید قالیباف" سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: خودرو به همه منتخبان قطعی و ذخیره تعلق می‌گیرد.

وی گفت: ابتدا مقرر بود به ۱۲ هزار نفر از فهرست ذخیره خودرو داده شود، اما بعد از آن به این نتیجه رسیدیم که خودروسازان امکان عرضه ۱۷۶ هزار دستگاه خودرو را دارند.

قالیباف ادامه‌داد: یعنی علاوه بر ۱۲۵ هزار نفر افراد احراز هویت شده و برنده قطعی که اعلام شد، از آنجایی که حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو مازاد وجود داشت و تعداد افراد رزرو نیز ۶۰ هزار نفر بود، مشخص شد با اضافه کردن ۱۰ هزار خودروی دیگر در عمل هم به لیست قطعی شده ها و هم به فهرست ذخیره‌ها می‌توان خودرو داد.

وی خاطرنشان‌کرد: به این ترتیب در نخستین مرحله از تخصیص خودرو در قالب سامانه یکپارچه، حدود ۱۸۶ هزار خودرو به متقاضیان عرضه خواهد شد.

وی بیان‌داشت: البته برای ۶۰ هزار نفری که در فهرست ذخیره هستند از ۲۵ خرداد به بعد پیامک ارسال خواهد شد.

در این دوره در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع، شامل فروش فوری، فوق‌العاده و طرح جوانی جمعیت با بازه زمانی کمتر از یک سال، خودرو تحویل مردم خواهد شد.

در این دوره به منظور افزایش سطح عرضه خودرو در ایجاد شفافیت، فرآیند ثبت‌نام به‌صورت یکپارچه با ۳۸ مدل خودروی مختلف از ۶ خودروساز کشور انجام شد و چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر ثبت‌نام کردند. به‌صورت تفکیکی سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۰۱ نفر در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده ثبت‌نام کردند.

مجموع ظرفیت در نظر گرفته‌شده در خودروهای عرضه‌شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب  ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق‌العاده، پیش‌فروش‌های کمتر از یک سال و مشارکت در تولید) عرضه شد که رشد معنی‌داری نسبت به دوره قبلی قرعه‌کشی داشته است.

عرضه خودرو در سامانه یکپارچه باعث شفافیت و ایجاد رویه‌ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان و رفع شائبه مهندسی عرضه به‌صورت قطره‌چکانی و یا عرضه خودرو در بازارهای غیر شفاف شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه