نهضت ملی مسکن | ثبت نام نهضت ملی مسکن

اطلاعیه مهم برای خریداران نهضت ملی مسکن | فرصت نهایی برای تکمیل مدارک نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام زمان پالایش نهایی متقاضیان مسکن نهضت ملی گفت: متقاضیان حائز شرایط نهضت ملی مسکن که هنوز پیامک دریافت نکردن به شهر محل ثبت نام برای تکمیل مدارک مراجعه کنند .

اطلاعیه مهم برای خریداران نهضت ملی مسکن | فرصت نهایی برای تکمیل مدارک نهضت ملی مسکن
کدخبر : 8150
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

نهضت ملی مسکن

خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: سیاست دولت در بخش مسکن ساخت سالانه یک میلیون واحد است که در استان تهران افرادی که فرم (ج) انها سبز باشد و حائز اهمیت باشند می توانستند در این طرح ثبت نام کنند 

وی ادامه داد: در استان تهران، زمین های طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شدند و برای ۲ سال زمین برای ساخت ۳۰۰ هزار واحد در نظر گرفته شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در اکثر شهر ها و شهرهای جدید ، زمین به پیمانکاران برای اغاز عملیات ارائه شد و مراحل ساخت و اماده سازی زمین در حال انجام اشت.

وی با بیان اینکه پالایش متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا یایان خرداد ماه به اتمام می رسد ادامه داد: ۹۲۰ هزار نفر ، در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کننده کرده بودند که پالایش نهایی انجام شده بود اما دوباره بازنگری شد.

محبت خواه گفت: متقاضیان در استان تهران می توانستند در شهرهای پرند، هشتگرد، ایوانکی پاکدشت و رباط کریم ثبت نام کنند اما برخی از افراد به طور اشتباه ثبت نام کردند و از سامانه حذف شده بودند که برای این افراد دوباره تا پایان اردیبهشت ماه فرصت برای تغییر شهر را فراهم کردیم.

وی تاکید کرد: در طرح نهضت ملی مسکن ، کلنگ بهره برداری از ۳۰ هزار واحد به زمین زده شد .

وی افزود: در شورای عالی مسکن درباره ی افرادی که در طرح های گذشته مسکن ثبت نام کردند اما هنوز واحد تحویل نگرفتند تصمیاتی گرفته شد و تا پایان سال تعیین تکلیف و تحویل متقاضیان می شود.

وی بیان کرد: افرادی که فرم (ج) انها سبز و حائز شرایط باشند به بانک معرفی می شوند و اگر هنوز پیامکی به متقاضیان ارسال نشده با شهر محل ثبت نام مراجعه و مدارک خود را تکمیل کنند.

محبت خواه بیان کرد: در برخی از این طرح ها ، اختلاف بین پیمانکار و تعاونی بود که به مراجع قضایی ارجاع داده شد و برخی دیگر اختلاف بین پیمانکاران بود که آسیب شناسی شد تا راهکار لازم ابلاغ شود.

نهضت ملی مسکن

افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۱۰۰ به ۴۵۰ میلیون تومان، مطالعه، مکانیابی و تصویب طرح ایجاد ۳۴ شهرک مسکونی و اصلاح ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن بخشی از تسهیل‌گری دولت در اجرای قانون جهش تولید مسکن است.

بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار متقاضی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی tem.mrud.ir ثبت‌نام کردند که تعداد افراد واجد شرایط اولیه با سه شرط تاهل، عدم استفاده از تسهیلات دولتی و عدم مالکیت بررسی شده است و اسامی متقاضیان پالایش اولیه برای پالایش شرط چهارم (سابقه سکونت) به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و شهرهای جدید ارجاع شده است. بر اساس تاکید رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان، پالایش نهایی متقاضیان تا پایان خردادماه تکمیل خواهد شد تا روند معرفی متقاضیان پالایش نهایی شده به بانک‌ها برای افتتاح حساب و اتصال به پروژه‌ها انجام شود و پروژه‌های تامین زمین شده وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود.

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، تعداد پروژه‌های شروع شده در مناطق شهری ۵۳۰ هزار واحد است. همچنین تعداد پروژه‌های آغاز شده در مناطق روستایی ۱۶۰ هزار واحد و تعداد پروژه‌های کلنگ‌زنی شده در مناطق شهری ۳۲۱ هزار واحد گزارش شده است.

اجرای قانون جهش تولید مسکن مصوب سال ۱۴۰۰ که با هدف بر حق تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن طراحی و تدوین شد مستلزم انجام کارهایی از قبیل ثبت‌نام و پالایش متقاضیان، تامین زمین، تامین مالی، مدیریت اجرا و ساخت تا تامین زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی و زیربنایی، تحویل به متقاضیان و فروش اقساطی تسهیلات بود که در این خصوص معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در همراهی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف آنها را عملیاتی و اجرایی کرد. بر اساس تاکید معاونت مسکن و ساختمان اجرای قانون و دستیابی به اهداف آن مستلزم هماهنگی و تعامل با دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مرتبط با مقوله مسکن است.

طبق اعلام معاونت مسکن و ساختمان با وجود تمامی مشکلات و چالش­های موجود بخش قابل‌ملاحظه­ای از اراضی موردنیاز طرح، تامین یا شناسایی و احصا شده، عملیات اجرایی تعداد زیادی پروژه شروع و پرداخت تسهیلات بانکی با کمترین موانع در حال انجام است. همچنین با عنایت به اینکه فرآیند تولید مسکن از مرحله آماده­سازی زمین، تجهیز کارگاه تا تکمیل واحد مسکونی حداقل نیازمند طی یک دوره زمانی دو ساله است، به منظور تسریع در امور و تحقق اهداف برنامه، شروع عملیات اجرایی دو میلیون واحد مسکونی برای سال اول برنامه­ریزی و اجرایی شده است.

اهم اقدامات انجام شده در راستای قانون جهش تولید مسکن شامل این موارد است:

انجام نیاز سنجی زمین و مسکن به تفکیک شهری و استانی برای تولید سالانه مسکن و ابلاغ به استان­ها و دستگا‌ه‌های اجرایی متولی، تدوین برنامه عملیاتی-اجرایی در اجرای مفاد قانون جهش تولید مسکن مبنی بر احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی (چهار ساله ۴ میلیون واحد مسکونی) با رویکرد برخورداری و تخصیص مشوق‌ها و یارانه‌ به دهک‌های مختلف درآمدی و تصویب آن در شورای عالی مسکن، توسعه بانک اطلاعات زمین جهت ثبت اطلاعات زمین­های تامین و شناسائی شده در تمامی شهرهای کشور برای اجرای برنامه­های حوزه مسکن.

ارسلان مالکی در خصوص بانک زمین و نقش سازمان ملی زمین و مسکن در راه‌اندازی آن گفته بود: اراضی وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها شناسایی و در بانک زمین بارگذاری شد. همچنین  محدوده، حریم و کاربری‌های بیش از ۳۶۰ شهر در بانک زمین بارگذاری شد.

تأمین زمین به استعداد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و پیگیری تامین مابقی اراضی مورد نیاز از طریق ایجاد شهرک یا شهر جدید، الحاق زمین به محدوده شهرها، تغییر کاربری اراضی مستعد و استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی، پیش‌بینی تأمین تسهیلات مورد نیاز بر اساس قانون جهش تولید مسکن برای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ تا سقف ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال­۱۴۰۰، همچنین هماهنگی برای پرداخت تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن وفق مفاد ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌­های مورد نیاز اعطای تسهیلات ساخت مسکن، ثبت­‌نام در سامانه تسهیلات از سازندگان طرح­‌های حمایتی مسکن و بخش خصوصی با معرفی به بانک­‌های عامل، پرداخت تسهیلات به متقاضیان بخش دیگر اقدامات انجام شده در راستای قانون جهش تولید مسکن است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه