نهضت ملی مسکن | ثبت نام نهضت ملی مسکن

ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با حداقل قیمت | خبر خوش برای خریداران نهضت ملی مسکن

محمود محمودزاده با اشاره به برنامه اجرایی نهضت ملی مسکن در چارچوب مقررات قانون جهش تولید، تدوین شده است، اظهار کرد: این برنامه از گام نخست، مشتمل بر نیازسنجی مسکن و زمین (با استفاده از شاخص‌­های سکونتی، جمعیتی، اقلیمی و...) تا مرحله پایانی که تکمیل و تحویل واحد مسکونی به متقاضیان است، به جزئیات مورد مطالعه قرار گرفته و تدوین شده است.

ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با حداقل قیمت | خبر خوش برای خریداران نهضت ملی مسکن
کدخبر : 8074
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که متقاضیان نهضت ملی مسکن ۵ ساله خانه‌دار می‌شوند، گفت: با سازندگان برای ساخت واحدها با حداقل قیمت به توافق رسیدیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمود محمودزاده با اشاره به برنامه اجرایی نهضت ملی مسکن در چارچوب مقررات قانون جهش تولید، تدوین شده است، اظهار کرد: این برنامه از گام نخست، مشتمل بر نیازسنجی مسکن و زمین (با استفاده از شاخص‌­های سکونتی، جمعیتی، اقلیمی و...) تا مرحله پایانی که تکمیل و تحویل واحد مسکونی به متقاضیان است، به جزئیات مورد مطالعه قرار گرفته و تدوین شده است.

وی تصریح کرد: در چارچوب اجرای این برنامه و به منظور حداقل کردن هزینه تامین مسکن برای گروه­‌های هدف، زمین که مهمترین و گران‌قیمت­‌ترین نهاده تولید است.

وی ادامه داد: با هزینه حداقلی و در قالب اجاره بلند مدت 99 ساله به متقاضیان تخصیص داده شده، همچنین بخش قابل ملاحظه­‌ای از هزینه احداث در قالب تسهیلات بانکی بدون نیاز به سپرده‌­گذاری تامین شده است. سقف تسهیلات در شهر تهران 450 میلیون تومان، کلان شهرها 400 میلیون تومان، مراکز استان­ها 350 میلیون تومان و سایر شهرها 300میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: به‌علاوه هزینه ساخت با قیمت و تعدیل حداقلی با سازندگان توافق شده و تا حدود زیادی افزایش‌­های ناشی از هزینه احداث در طول دوره اجرا را کنترل کرده است. علاوه بر موارد فوق، پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات، تخفیف در هزینه صدور پروانه و عوارض شهرداری، انشعابات و نظام مهندسی با سازوکارهای خاص مربوط به خود طراحی شده و کلیات آن مورد توافق دستگاه‌­های ذیربط قرار گرفته که در صورت تامین منابع از سوی دولت برای گروه‌­های هدف مبتنی بر برنامه اجرایی اعمال خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: جمیع موارد فوق منجر به کاهش قابل ملاحظه هزینه تامین مسکن برای خانوارهای واجد شرایط شده و دوره انتظار دسترسی به مسکن را که در شرایط عادی بازار بیش از 50 سال به درازا می­‌کشد، به حدود 5 سال کاهش می­‌دهد.

وی با بیان این‌که طرح نهضت ملی مسکن در دو قالب ملکی و اجاره‌­ای برنامه‌­ریزی شده است، گفت: علاوه بر تامین مسکن ملکی، فرایند اجاره­‌داری حرفه­‌ای را در کشور پایه‌گذاری کرده و برای تامین مسکن اقشار کم‌­درآمد جامعه که به هیچ عنوان امکان دستیابی به مسکن ملکی را ندارند، چاره‌­اندیشی کرده است. لازم به اشاره است که این برنامه دارای ابعاد بسیار گسترده اعم از ثبت نام و پالایش متقاضیان، تامین زمین، تامین منابع مالی، انعقاد قرارداد ساخت و مدیریت اجرا، مدیریت وجوه متقاضیان، تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و... است.

نهضت ملی مسکن

وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه تا کنون زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن، تامین شده است افزایش تسهیلات، سیاستگذاری برای واگذاری واحدهای طرح نهضت ملی مسکن بر مبنای قیمت تمام‌شده ساخت به متقاضیان و زمینه خانه‌دار شدن متقاضیان واقعی مسکن را از مهمترین برنامه‌های دولت در این حوزه دانست.

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است. طبق برنامه مقرر شد از این ۴ میلیون واحد مسکونی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در شهرها و ۸۰۰ هزار واحد در روستاها اجرایی و عملیاتی شود که بخشی از آنها بعد از تامین اراضی و مهیاشدن شرایط لازم به مرحله اجرا رسیده است.

وزارت راه و شهرسازی طی گزارشی در این خصوص آورده است: به منظور عملیاتی شدن طرح نهضت ملی مسکن، قانون جهش تولید مسکن بعد از استقرار دولت سیزدهم در مجلس مصوب و یک ماه بعد از تصویب در مجلس توسط رییس دولت برای اجرا ابلاغ شد. وزارت راه و شهرسازی نیز در خصوص اجرای این طرح، برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح را در دستور کار قرار داد. این برنامه‌ریزی‌ها شامل نام‌نویسی متقاضیان مسکن، پالایش آنها، تامین اراضی، آغاز عملیات اجرایی و تلاش برای تامین مصالح ساختمانی است که همه این مجموعه کارها در حال انجام است.

بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان، وزارت راه و شهرسازی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن تمامی منابع و امکانات را در اجرای این برنامه و در چارچوب مفاد قانون جهش تولید مسکن به خدمت گرفت و فرآیند اچرای طرح با جدیت در حال انجام است. نام‌نویسی متقاضیان مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی دولت از مهر ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان اسفند همان سال به طول انجامید. در فرآیند این ثبت‌نام بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نام‌نویسی کرده‌اند که فرآیند پالایش متقاضیان در خصوص تاهل، فرم ج و عدم استفاده از تسهیلات دولتی در ستاد وزارتخانه انجام شده است و شرط دیگر که سابقه سکونت خانوارهاست در استان‌ها توسط ادارات کل راه و شهرسازی و شهرهای جدید در حال نهایی شدن است.

تامین اراضی اولین شرط برای تحقق طرح نهضت ملی و تولید مسکن بود که در این خصوص مجموعه اقداماتی توسط دولت و وزارت راه و شهرسازی انجام شد. طبق تازه‌ترین آمار رسیده اراضی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه