یارانه جدید | یارانه جدید دولت

هزینۀ بیشتر دولت برای مردم نسبت به گذشته | سال 1401 سال پر باری برای دریافت یارانه از سمت دولت شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز بازتوزیع یارانه به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد.

هزینۀ بیشتر دولت برای مردم نسبت به گذشته | سال 1401 سال پر باری برای دریافت یارانه از سمت دولت شد
کدخبر : 8100
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بالاخره پس ازمدتها انتظار  وعده یارانه جدید رئیسی عملی شد و به حساب سرپرستان واریز شد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان   یارانه جدید هنوز قابل برداشت نیست.  یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت) گفت: میزان یارانه‌ای که اکنون باز توزیع می‌شود، بسیار بیشتری از چیزی است که باید به ارز ترجیحی داده می‌شد؛ یعنی اگر میزان کل یارانه‌ها از نظر ریالی، به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برسد و ما به التفاوت نرخ ارز را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، میزان کل یارانه‌ها بیش از ۲۲ میلیارد دلار می‌شود که قبلاً این میزان هزینه نمی‌کردیم.

او گفت: مطلب اصلی که بحث اصلاح پرداخت نقدی یارانه‌ها، تامین کسری بودجه نیست؛ بلکه این است که دولت از کف بازار بیرون می‌رود و دیگر واردکننده و توزیع کننده نخواهد بود که باید این اقدامات به بخش خصوصی سپرده شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، یارانه قبلا در ابتدای زنجیره توزیع پرداخت می‌شد و به دست مردم نمی‌رسید؛ یعنی به جایی خارج از مرز‌ها و شبکه توزیع می‌رفت، ولی اکنون به خود مردم می‌رسد و هدر نمی‌رود.

پرداخت یارانه‌های نقدی از اردیبهشت امسال با تغییر رویه مواجه شده هر ماه با شیوه جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود؛ این یارانه برای سه دهک پایین به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و شش دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان است.

یارانه جدید

جزییات تازه درباره معیار حذف یارانه‌ها

ماه گذشته حدود ۱۰ میلیون نفر از لیست دریافت یارانه نقدی جدید خط خوردند. بخش مهمی از این افراد به عدم دریافت یارنه خود اعتراض کرده‌اند و می‌خواهند بدانند دلیل حذف یارانه‌شان چه بوده است؟

برخی از گمانه‌ها می‌گوید داشتن خودروی بالای ۳۰۰ میلیون تومانی ملاک حذف یارانه است و برخی دیگر می‌گویند دریافت حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان علت حذف یارانه برخی از دهک‌هاست.

اما معاون وزیر رفاه در گفتگویی به معیارهای شناسایی و حذف یارانه‌بگیران اشاره کرده و گفته نه داشتن خودروی بالای ۳۰۰ میلیون معیار حذف یارانه است و نه داشتن حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان در ماه.

اما معیار حذف یارانه چیست؟ به گفته این مقام مسئول، ممکن است خانواری دو خودرو داشته باشد و یارانه آنها حذف نشده باشد یا اینکه خانواری حقوق بالای ۱۰ میلیون داشته باشد. اینها معیار حذف یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی نیست.

معاون وزیر گفته برای شناسایی و حذف یارانه‌بگیران از ملاک‌های ترکیبی استفاده شده است. یعنی ترکیبی از شاخص‌های درآمدی و مالی افراد بررسی شده و نهایتا دهک‌بندی‌ها انجام شده است.

پیش از این برخی از گزارش‌ها حاکی از این بود که اگر خانواده‌ای خودروی بالای ۳۰۰ میلیون تومان داشته باشد، از لیست یارانه‌ها خط می‌خورد.

یارانه جدید

آیا درآمد ۱۰ میلیون تومانی ملاک حذف یارانه است؟

داریوش ابوحمزه در پاسخ به این پرسش که آیا داشتن خودرو ملاک دریافت یا عدم دریافت یارانه است یا خیر، گفت: صرفاً خودرو ملاک نیست و ممکن است خانواده‌ای دو خودرو داشته باشد اما باز هم یارانه دریافت کند و در واقع پرداخت یارانه بستگی به سایر درآمدهای یک خانواده دارد که چه میزان است.

وی با تأکید بر اینکه مبنای پرداخت یارانه‌ها، ترکیبی از شاخص‌های درآمدی و دارایی است، افزود: ملاک و مبنای یارانه‌ها فقط درآمد ۱۰ میلیون تومانی در ماه نیست و اینگونه نیست افراد با این درآمد در دهک دهم قرار بگیرد. مبنای پرداخت یارانه‌ها ترکیبی از شاخص‌های درآمدی و دارایی است.

ابوحمزه ادامه داد: مبنای پرداخت یارانه‌ها براساس میانگین شاخص‌های درآمدی و دارایی و البته با در نظر گرفتن بُعد خانوار است. این شاخص‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و خانواده‌ها دهک‌بندی می‌شوند و لذا اینکه گفته شود که ۱۰ میلیون تومان درآمد ماهیانه باعث می‌شود که خانواده‌ها در دهک دهم قرار بگیرند، اینگونه نیست.

معاون وزیر کار گفت: بازنشستگانی که جزو دهک دهم قرار گرفتند اما می‌گویند فرزندان آن‌ها مستقل یا مجرد هستند باید برای ثبت مدارکشان به مراکز پلیس به اضافه ۱۰ مراجعه کنند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با خرید یک خانه یا داشتن دو ماشین فرد جزو دهک دهم به حساب نمی‌آیید.

وی با بیان این که ۷ میلیون نفر جامانده هستند که کلا یارانه دریافت نمی‌کردند، عنوان کرد: بازنشستگانی که جزو دهک دهم قرار گرفتند اما می‌گویند فرزندان آن‌ها مستقل یا مجرد هستند باید برای ثبت مدارکشان به مراکز پلیس به اضافه ۱۰ مراجعه کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ترکیبی از شاخص‌های دارایی، درآمدی و میانگین وزنی ملاک محاسبه یارانه است.

وی خاطرنشان کرد: تعدد ملک جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه